Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
IT Niveau F-E-D-C
2
Internettet 1 HTML Browser Webserver internetudbyder Webhotel Side 31
3
Internettet 2 IP-adresse DNS http://showmyip.com/
Domain: hilhan.dk DNS: hilhan.dk Registered: Expires: Registration period: 1 year VID: no DNS Side 33
4
Internettet 3 Kildekritik Udbyderens adresse Check hos andre kilder
Kildens troværdighed (professor Ole 8 år) Side 35
5
Informationssøgning på nettet
Portaler Emneregistre, kataloger Søgemaskiner, webcrawlere og edderkopper Databaser Informationssider Side 35
6
Internettet Søgning i teksten Download af programmer IP telefoni
Søg på siden - i browseren Download af programmer Freeware, Shareware, demo, adware IP telefoni Intranet Netetik Internetomani
7
Afhængig eller bare glad bruger
Slet ikke 1 Sjældent 2 Ind i mellem 3 Ofte 4 Altid 5 Opgave side 171
8
IT-kriminalitet Spyware Cookies Hacking Virus Phishing spam Side 66
9
Ophavsret Copyright © Kopiering af tekst Billeder fra internettet
Generelt forbudt at kopiere digitalt til digitalt Kopiering af tekst Billeder fra internettet Musik og film Side 70
10
Ophavsret
11
Persondataloven Behandling af personoplysninger må kun finde sted
når den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke af hensyn til opfyldelsen af en aftale, som den registrerede er part i for at overholde en retlig forpligtelse for at beskytte den registreredes vitale interesser af hensyn til udførelsen af en opgave i samfundets interesse / offentlig myndighedsudøvelse for at forfølge en berettiget interesse Der må ikke behandles oplysninger om racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold og helbredsmæssige og seksuelle forhold. Side 73
12
Den digitale borger Digital signatur
Digital underskrift med juridisk gyldighed Side 75
13
Nettjenester Ikke kommercielle tjenester Told og Skat AF Biblioteket
14
Design af web
15
Flowchart Sekventiel struktur Hierarkisk struktur
16
Flowchart Cyklisk struktur
17
Storyboard Papirprototyper - fordele:
Roughs er papirskitser, der viser, hvordan designelementerne placeres på websiden. En samling af roughs kaldes en papirprototype. Papirprototyper - fordele: De er nemme at rette i. De virker! De går ikke ned. De sparer tid. De kræver ingen IT-ekspertise. De er ikke afhængige af en bestemt maskine eller browser. De kan rettes under et testforløb.
18
Design Funktion Æstetik Teknik og økonomi Behov Mængde af information
Smukt/grimt Moderne/traditionelt Farve og typografi passer til signalværdi/mål Ensartethed Teknik og økonomi - Blinde links Hastighed Pris på webhotel
19
Farver Passer sammen Passer til målgruppe/produkt Baggrundsfarve først
Få farver Komplementærfarver Varme /kolde Lyshed og mætning Se html.dk Farvehjul
20
Typografi Displaytypografi Læsetypografi Konsultativ typografi
Fang opmærksomhed Læsetypografi Brødtekst Linielængde/afstand Konsultativ typografi Når man søger bestemte oplysninger
21
Billeder og grafik Ikke for meget Lav skitser først
22
Webdesign 1 Farvedefinitioner
Ved design af websider er der grundlæggende to måder at definere farver på: Skriv farvens navn på amerikansk-engelsk, f.eks. ”red”, ”light red”, ”dark red”, ”magenta” osv. (brug anførselstegn). Skriv farvekoden i RGB-format f.eks. ”#0CC977”
23
Webdesign 2 Valg af farver Der er tre dimensioner at tage hensyn til:
Kulør/nuance: De rene grundfarver findes i farvecirklens omkreds. Lyshed/styrke: Jo højere RGB-værdien er, desto lysere er en farve. Intensitet/mæthed: Farver blandes med grå, som gør farven mere grumset. En forøgelse af RGB-værdien vil gøre farven mere ren. Farver kan opdeles i seks grupper - alt afhængig af lyshed og intensitet: Varme Kolde Lyse Mørke Rene Dæmpede.
24
Webdesign 3 Regler for valg af farver: Tag hensyn til identiteten
Kend dit formål Tænk på målgruppen Start med baggrundsfarven Vælg lyshed før kulør Begræns antallet af farver. Jf. KISS Pas på de rene farver Brug naturlige farver Vær original
25
Webdesign-elementer 1 Opret en skabelon
Fælles designelementer kan være: Baggrundsfarve Billedet, som fungerer som logo Linkknapper Skrifttype og skriftfarve til link, overskrifter og brødtekst Tekstbokse fremtræder i forskellige udformninger, men deres grundstruktur er den samme, så det er let at kopiere fra side til side.
26
Webdesign-elementer 2 Hovedgrupper af designelementer:
Navigationsoplysninger: Link, den aktuelle websides placering i forhold til andre sider på websteder mv. Identifikationsoplysninger: Oplysning om forfatter til websiden, ajourføringsdato, logo og bomærke mv. Selve indholdet: Billeder og tekst på websiderne. KISS betyder Keep It Simple Stupid: Gør ting så simpelt som muligt. Brug: Layoutgitter Gestaltlove Det gyldne snit
27
Webdesign-elementer 3 Gestaltlove
Gestaltlove er lovmæssigheder, der beskriver menneskets måde at opfatte omverdenen på. De fire vigtigste gestaltlove Loven om nærhed: Elementer, der er placeret nær hinanden, opfattes som sammenhørende. Loven om lighed: Elementer, der ligner hinanden - som mennesker i uniform - har noget til fælles. Dvs. link bør for eksempel udformes ens. Loven om lukkethed: Elementer, der er lukket inde, f.eks. i en boks eller på en specielfarvet baggrund, har noget til fælles. Dvs. brug gerne gitterets linjer til at lukke inde og adskille elementer af forskellig slags. Loven om forbundethed: Elementer, der er forbundne, er typisk af samme slags eller har noget til fælles. Desuden Loven om linjer: Reglen siger, at designelementer, som befinder sig på en linje opfattes som sammenhørende.
28
Det optiske midtpunkt på en skærm (30*18 cm)
Webdesign-elementer 4 Det gyldne snit Det optiske midtpunkt på en skærm (30*18 cm)
29
Web-editoren et program til at skrive hjemmesider. Download
Stone's WebWriter 4
30
KompoZer
31
Brug tabeller
32
Det er en god ide at lave design på papir først
33
Eksempel på et Client/server-netværk
34
Netværk 2
35
Netværkstopologier BUS/ Ethernet Token-ring Stjerne
36
Figur 29: Trådløs opkobling til et Ethernet
Trådløst netværk – WLAN (Wireless Local Area Network) er et lokalt netværk, der bruger radiobølger til transmission af data mellem computere eller andre enheder som f.eks. en printer. Figur 29: Trådløs opkobling til et Ethernet
37
Netværk og sikkerhed En firewall filtrerer trafikken mellem to netværk. Det kan være mellem en PC og internettet eller mellem et lokalnetværk og internettet.
38
E-handel - Varer der er handlet via internettet 2004
39
E-handel Undersøg hvem sælgeren er Undersøg varen og dens egenskaber
Undersøg pris og leveringsomkostninger på varen Vær opmærksom på fortrydelsesretten Vær opmærksom på dine rettigheder ved fejl og mangler Undersøg salgs- og leveringsbetingelserne Sælgerens brug af oplysninger om dig Vær opmærksom på sikkerheden ved betaling Betal med kort Udskriv, gem og tjek Undersøg hvem sælgeren er På hjemmesiden skal sælgeren klart og tydeligt oplyse navn, fysisk adresse, adresse, telefonnummer, og CVR-nummer på sin virksomhed. Kan du ikke umiddelbart finde disse oplysninger på hjemmesiden, bør du finde en anden hjemmeside at handle på. Mangler oplysningerne, kan du ofte tage det som udtryk for, at sælger ikke er interesseret i at blive ”fundet”. Får du efterfølgende problemer, står du i en vanskelig situation, hvis du kun har en adresse. Undersøg varen og dens egenskaber Undersøg den vare, du vil købe. Du har på hjemmesiden krav på at få oplysninger om varens væsentligste egenskaber - hvad varen kan. Undersøg pris og leveringsomkostninger på varen Sælgeren har pligt til at oplyse dig prisen inklusiv alle afgifter, f.eks. moms. Herudover har du krav på at få at vide, hvad de præcise leveringsomkostninger er. Inden købet skal sælgeren præsentere dig for en oversigt over, hvad varen i alt har kostet dig. Også beløb som andre vil opkræve dig i forbindelse med købet, skal sælgeren oplyse om. Det kan f.eks. være et efterkravsgebyr på posthuset. Vær opmærksom på fortrydelsesretten En af dine vigtigste rettigheder, når du handler på nettet, er retten til at fortryde købet. Du har som hovedregel 14 dages fortrydelsesret, men f.eks. må du ikke bryde forseglingen på lyd og billedeoptagelser eller edb-programmer, hvis du vil benytte dig af fortrydelsesretten. Læs mere i afsnittet om fortrydelsesret. Tjek om hjemmesiden giver tydelig oplysning om retten til at fortryde købet, og hvordan du bruger den. Nogle virksomheder forsøger at begrænse dine muligheder for at fortryde et køb ved ikke at oplyse tydeligt nok om det eller ved at opstille ulovlige vilkår for at bruge fortrydelsesretten. Vær opmærksom på dine rettigheder ved fejl og mangler Sælgeren bør på hjemmesiden tydeligt gøre opmærksom på, hvad du skal gøre, hvis du ønsker at klage over en vare inden for reklamations- eller garantiperioden. Har sælgeren ikke sat sig ind i, hvilke rettigheder du har som forbruger, så overvej om du eventuelt vil handle et andet sted. Hvis du konstaterer en fejl ved en vare, skal du klage til sælgeren. Hvis I ikke kan finde en løsning på problemet, kan du muligvis sende en klage til Forbrugerklagenævnet. Undersøg salgs- og leveringsbetingelserne Kan du få adgang til virksomhedens salgs- og leveringsbetingelser, før du køber? Der bør på hjemmesiden være let adgang til sælgerens vilkår for at handle med dig. Husk at skrive dem ud. Sælgerens brug af oplysninger om dig Du bør altid på en hjemmeside kunne finde tydelig information om, hvilke oplysninger sælgeren indsamler om dig (navn, adresse, foretagne indkøb, køn, alder m.v.), hvordan indsamlingen sker, og hvad oplysningerne skal bruges til. Læs mere om hvilke krav, du bør stille, i afsnittet om personoplysninger. Vær opmærksom på sikkerheden ved betaling Sælgeren skal på hjemmesiden oplyse dig om, hvad han gør for at beskytte dine betalingsoplysninger. Transmission og eventuel efterfølgende opbevaring af betalingsoplysninger (som f.eks. dit dankortnummer) skal altid være beskyttet mod risikoen for, at nogen uberettiget kan få fat på oplysningerne. Det kan ske ved hjælp af forskellige former for kryptering. Betal med kort Du er bedst beskyttet, hvis du bruger et betalingskort (Dankort, VISA-Dankort, Mastercard, Eurocard, American Express eller et andet betalings- eller kreditkort) når du handler på nettet. Hvis du betaler med kort kan du nemlig altid få pengene tilbage hvis: sælger opkræver mere, end du er blevet oplyst om, at varen ville koste varen ikke bliver leveret du fortryder købet ved at undlade at modtage varen der er hævet penge på din konto, uden du har givet lov Kommer du ud for en af disse situationer, skal du først kontakte sælgeren for at få tilbageført pengene. Lykkes det ikke, kan du kontakte udstederen af det betalingsmiddel, du har anvendt og meddele, at du ønsker det beløb tilbageført, som du er uenig i. Banken eller betalingskortudstederen har så pligt til at sætte pengene ind på din konto igen. Hvis du overfører betalingen via homebanking gælder dette ikke. Udskriv, gem og tjek Udskriv både din ordre, virksomhedens ordrebekræftelse og andre vigtige breve mellem dig og sælgeren og gem dem. Tjek altid din kontoudskrift for at sikre, at det samme beløb ikke er trukket fra din konto to gange, eller at nogen uretmæssigt har handlet med dit kortnummer.
40
E-boks Elektronisk post
41
IT-politik Sikring af data Anvendelse af it-systemerne
Back-up Fuld, delvis Restore Anvendelse af it-systemerne Password Brug af og internet Sikring af systemerne
42
IT-politik Et sikkert IT-system skal sikre fortrolighed, tilgængelighed og pålidelighed: Fortrolighed: Der bør kun være adgang for de personer, som virksomheden eller lovgivningen giver rettigheder til. Tilgængelighed: De, som skal anvende data, skal sikres adgang. Systemet må ikke ”gå ned” eller på anden måde blokeres. Pålidelighed: Der må ikke herske tvivl om datas ægthed. Man må kunne stole 100 % på de oplysninger, systemet giver. Sikkerhedsproblemer opdeles i fire hovedtemaer: Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed Kommunikationssikkerhed Datasikkerhed
43
Relevante elementer i en IT-sikkerhedspolitik
Fysisk sikkerhed Ved fysisk sikkerhed forstår vi alle foranstaltninger som hindrer tyveri, hærværk og anden fysisk skade på anlæg, data og programmel. Mærkning af udstyr Systematisk backup-procedurer Logisk sikkerhed Ved logisk sikkerhed forstår vi, at der er sikkerhed for at programmer og data ikke anvendes til uautoriseret brug Kontrol af adgang til systemer Logfilsanalyser Kommunikationssikkerhed Ved kommunikationssikkerhed forstår vi sikkerheden for, at kommunikationslinier ud af virksomheden ikke kan give uautoriseret adgang til data herunder til forvanskning af dem. Firewalls Kryptering Lukkede netværk/faste linjer Analyser af netsikkerhed Datasikkerhed Ved datasikkerhed forstår vi sikkerheden for at data bevares intakte og ikke forsvinder eller forvanskes Antivirussoftware og antispyware Systematisk opdatering af sikkerhedssoftware og sikkerhedspatches Analyser af applikationssikkerhed Implementering i organisationen Oplysning til medarbejdere om fornuftig adfærd Retningslinjer for fjern- og hjemmearbejdspladser Planer for uddannelse af medarbejdere i IT-sikkerhedspolitikken
44
Niveau C Leavitts diamant Side 119 s. 120
45
Definition på organisation
Ved organisation forstås et antal mennesker, der samarbejder om at nå et eller flere fælles mål flere personer samarbejde om fælles mål afgrænsning ift sine omgivelser institutionel definition Side 122
46
Organisationsprincipper
Linieprincippet Side 122
47
Linieprincippet Fordele: Ulemper
Klar fordeling af ansvar og myndighed Enhver medarbejder har kun en direkte overordnet – og undgår modstridende ordrer fra flere personer Klar og overskuelig ordre- og kommunikationslinie Ulemper Lange kommunikationslinier, indebærer stort tidsforbrug, forvanskning, fejlfortolkning o.a. Store krav til overordnedes viden Specialistanvendelse er vanskelig Store krav til lederens koordinering af arbejdet
48
Organisationsprincipper
Linie stab Side 123
49
Organisationsprincipper
Det funktionelle princip Direktør Salg Indkøb Økonomi Side 124 s. 124
50
Organisationsprincipper
Projektorganisationen Side 125
51
Organisationsprincipper
Matrixorganisationen Side 126
52
Arbejdsdelingsprincipper
Objektprincippet Side 127
53
Arbejdsdelingsprincipper
Funktionsprincippet Indkøb Produktion Salg Marketing Lager Økonomi Side 129
54
Ledelse Lederens opgaver Instrumentelle Emotionelle Repræsentative
Varetagelsen af den faglige side af arbejdet herunder planlægning og kontrol Emotionelle Vedrører forholdet til og mellem medarbejderne samt deres forhold til arbejdsopgaverne Repræsentative Består i at repræsentere firmaet, afdelingen eller arbejdsgruppen udadtil. Side 129 s. 129
55
Ledelsesformer Laissez-faire Autoritær Medengagerende
Præsenterer opgaven, men tager ellers ingen initiativer. Står til disposition, men er passiv. Ønsker ikke at blive belemret med gruppens problemer. Autoritær Baserer sin ledelse på autoritet og magt. Fastsætter selv gruppens mål og arbejdsform. Giver kun de nødvendige informationer. Udsteder ordrer. Administrerer straf og belønning efter forgodtbefindende. Medengagerende Inddrager gruppen i beslutninger. Baserer sin autoritet på kundskaber snarere end magt. Giver mange informationer. Lytter aktivt. Hjælper gruppen til selv at træffe beslutninger, men ikke ved hjælp af flertalsafgørelser. Situationsbestemt Veksler mellem ovenstående Side 130
56
Hensyn til personale (Emotionel)
Lederristen Hensyn til personale (Emotionel) Side 130
57
Menneskesyn (Douglas McGregor)
X-teorien Arbejde er et nødvendigt onde. Medarbejderen ønsker ikke ansvar men godt fysisk arbejdsmiljø, tryghed og overskuelighed. Y-teorien Arbejde er naturligt. Medarbejderen ønsker ansvar, udfordringer og selvkontrol. Viser fantasi, opfindsomhed og kreativitet. Side 131
58
Menneskesyn / Behov Scheins menneskeopfattelse
Det selvrealiserende menneske Det sociale menneske Det rationelle menneske Det komplicerede menneske Side 132
59
Figur 119: Maslows behovshierarki
Behov kan defineres som en uligevægtstilstand, som individet forsøger at bringe i ligevægt. Side 133 Figur 119: Maslows behovshierarki
60
Figur 120: Målinger af behovets styrke
61
Figur 122: Herzbergs vedligeholdelses- og motivationsfaktorer
Trivsel og motivation Vedligeholdelsesfaktorer udgør rammerne for udførelsen af et givet arbejde, mens motivationsfaktorerne vedrører selve arbejdet. Motivationsfaktorer er de faktorer, der skaber tilfredshed. Side Figur 122: Herzbergs vedligeholdelses- og motivationsfaktorer s. 134
62
Figur 121: Herzbergs motivationsteori
Side 135 Figur 121: Herzbergs motivationsteori s. 135
63
Figur 123: Sammenhæng mellem behov og menneskeopfattelser
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.