Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Borgerstyret Personlig assistance (BPA), SEL §§ 95-96

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Borgerstyret Personlig assistance (BPA), SEL §§ 95-96"— Præsentationens transcript:

1 Borgerstyret Personlig assistance (BPA), SEL §§ 95-96
Gitte Madsen Socialrådgiver og handicapkonsulent

2 Program Afgrænsning af målgruppen Krav til borgeren Udmåling af timer
Udmåling af tilskuddet til ansættelse af hjælpere til varetagelse af arbejdsgiveropgaven til andre udgifter Udbetaling af tilskuddet Regnskab for tilskuddet

3 Personlig og praktisk bistand
§ 83    personlig hjælp og pleje hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet § 84 afløsning eller aflastning Tilrettelæggelse og levering af hjælpen borgeren kan bruge kommunens hjemmepleje, eller borgeren kan vælge mellem de godkendte leverandører, eller borgeren kan selv udpege en person til at udføre opgaverne, der skal godkendes og ansættes af kommunen (§ 94) borgeren kan ved et udmålt behov på mere end 20 timer vælge at få udbetalt et tilskud til at ansætte hjælpere (BPA)

4 BPA § 95 Kan kommunen ikke stille den nødvendige hjælp til rådighed for en person, der har behov for hjælp efter §§ 83 og 84, kan der i stedet udbetales et tilskud til hjælp, som personen selv antager (stk. 1) En person med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte til løsning af nødvendige praktiske opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt, kan vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager (stk. 2)

5 BPA § 95 Kommunen kan dog i særlige tilfælde beslutte, at hjælpen efter stk. 2 fortsat skal gives som naturalhjælp eller udbetales til en nærtstående person, som helt eller delvis passer den pågældende. (stk. 3) Naturalhjælp betyder at: borgeren kan bruge kommunens hjemmepleje, eller borgeren kan vælge mellem de godkendte leverandører, eller borgeren kan selv udpege en person til at udføre opgaverne, der skal godkendes og ansættes af kommunen (§ 94) Hvis tilskuddet udbetales til en nærtstående efter denne bestemmelse, indtræder den nærtstående i borgerens sted, både i forhold til arbejdsgiver og arbejdsleder opgaverne

6 BPA § 96 Kommunen skal tilbyde borgerstyret personlig assistance.
BPA ydes som tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte. Kommunen kan tilbyde borgerstyret personlig assistance til borgere, der ikke er omfattet af personkredsen, hvis kommunen vurderer, at dette er den bedste mulighed for at sikre en helhedsorienteret og sammenhængende hjælp for borgeren

7 Arbejdsleder/arbejdsgiver
Det er en betingelse at tilskudsmodtageren (borgeren eller den nærtstående) er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne og at tilskudsmodtageren (borgeren eller den nærtstående) kan fungere som arbejdsgiver for hjælperne, medmindre den pågældende indgår aftale om at overføre tilskuddet til en nærstående, en forening eller en privat virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne.

8 Arbejdsleder/arbejdsgiver
Borgeren kan overdrage arbejdsgiveransvaret: ansættelse og afskedigelse af hjælpere udarbejdelse af ansættelsesbeviser til hjælperne, udbetaling af løn, indberetning af skat, indbetaling af feriepenge, barselsfond og ATP tegning af lovpligtige forsikringer udarbejdelse af APV Men skal kunne fungere som arbejdsleder, fx: varetage arbejdsplanlægning sammen med hjælperne udvælge hjælpere til ansættelse, udarbejde jobbeskrivelser og vagtplaner for hjælperne oplære nye hjælpere og varetage daglig instruktion af hjælperne afholde personalemøder, afholde MUS m.v.

9 Udmåling af timer §§ 95-96 der skal tages stilling til, hvilke funktioner hjælperne skal dække, i hvor mange timer og på hvilke tidspunkter hjælpen ydes der skal tages højde for at arbejdsmiljølovens regler kan overholdes (er der fx nogle gange brug for to hjælpere samtidig) Der skal udmåles timer til: nødvendige kurser i eksempelvis forflyttelsesteknik eller brug af kommunikationshjælpemidler oplæring af nye hjælpere personalemøder og MUS at foretage en arbejdspladsvurdering (APV)

10 Udmåling af timer, § 95 Hjælpen udmåles efter: § 83
§ 83    personlig hjælp og pleje hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet § 84 afløsning eller aflastning § 95 regulerer alene, hvordan hjælpen ydes

11 Udmåling af timer, § 95 Hjælpen udmåles
med udgangspunkt i kommunens kvalitetsstandard der skal altid foretages en konkret vurdering af, om borgerens situation gør, at kvalitetsstandarden skal fraviges Hjælpen kan evt. kombineres med § 97 ledsagelse § 85 socialpædagogisk støtte

12 Udmålingen af timer § 96 Udgangspunktet for udmålingen af hjælp efter § 96 er, at udmålingen skal dække alle borgerens behov for praktisk og personlig hjælp og pleje, overvågning og ledsagelse. Dog ikke den hjælp, der skal ydes efter sundhedsloven, beskæftigelseslovgivningen, uddannelseslovgivningen

13 Udmålingen af timer § 96 Der tages udgangspunkt i, hvad den enkelte selv kan klare med henblik på at kunne leve et almindeligt liv som andre ikke-handicappede, både i og uden for hjemmet. Udmålingen har dermed et andet sigte end udmåling af personlig og praktisk hjælp i hjemmet Da det drejer sig om borgere med et omfattende og sammensat behov for hjælp, vil der ofte være behov for hjælp hele døgnet, eller i en stor del af døgnets aktive timer. Udgangspunktet for udmålingen af hjælp er normalt, at den skal dække alle borgerens behov for personlig og praktisk hjælp, overvågning og ledsagelse. Hjælpen kan kombineres med fx praktisk og personlig hjælp, omsorg og pleje i det omfang borgeren ønsker det.

14 Omkostninger til løn der skal foretages en konkret vurdering af borgerens behov, herunder om det er nødvendigt at ansætte hjælpere med særlige kvalifikationer ved udmålingen af løn til hjælpere skal der som minimum tages udgangspunkt i lønnen for sammenlignelige faggrupper men det er ikke et krav, at kommunen skal tage udgangspunkt i én bestemt overenskomst ved udmålingen

15 Omkostninger til løn kommunen skal ved udmålingen sikre den nødvendige rummelighed, så der bliver mulighed for at sammensætte et hjælperkorps, der tilgodeser den enkeltes behov ved udmålingen af tilskuddet til løn pr. time skal der derfor tages højde for: tidsbestemte tillæg, stedbestemte tillæg, funktionstillæg og kvalifikationstillæg, arbejdsmarkedspension, anciennitet. der kan i helt særlige tilfælde udmåles tilskud til rådighedstimer, fx ved delt tjeneste eller et mere spredt hjælpebehov

16 Elementer i udmåling af løn
Der skal tages højde for aften, nat, weekend og søn- og helligdagstillæg omkostninger til stedtillæg, kvalifikations- og funktionstillæg afhængig af behov for særlige kvalifikationer og omkostninger til anciennitet omkostninger til arbejdsmarkedspension omkostninger til feriepenge, feriegodtgørelse og ferie m.v. efter ferieloven, ATP og eventuelt andre lovpligtige bidrag omkostninger ved løn under sygdom og barnets 1. og 2. sygedag

17 Elementer i udmåling til løn
Det er ikke et krav, at der udmåles tilskud til lokalløn, frit valgs elementer fx i forhold til overenskomsten mellem FOA og KL, forhøjelse af særlig feriegodtgørelse ud over 1 pct. eller 6. ferieuge (feriefridage).

18 Forsikringer og barselsfond
der skal tegnes en arbejdsskadeforsikring, der bør desuden tegnes en forsikring, der dækker ansvar for medhjælp i hjemmet nødvendige udgifter til forsikringer dækkes efter regning Barselsfond udgifter til barselsfonden dækkes efter regning

19 Kurser nødvendige kurser for hjælperne, eksempelvis forflyttelsesteknik, kommunikation m.v., dækkes efter regning når en borger eller en nærtstående er arbejdsgiver for hjælperne, kan kommunen desuden vælge at tilbyde disse hjælpere deltagelse på kommunale kurser

20 Arbejdsmiljørelaterede udgifter
omkostninger til redskaber, der skal sikre overholdelse af arbejdsmiljølovgivningen, dækkes efter regning der skelnes mellem personlige hjælpemidler og arbejdsredskaber, der er anskaffet af hensyn til personalets arbejdsforhold, fx en lift det kan være hensigtsmæssigt, at redskaberne ejes og installeres af en central instans, der tilbyder at udleje eller lease redskaberne, så de ikke skal udskiftes, hvis brugeren vælger at skifte leverandør

21 Omkostninger til arbejdsgiveropgaven
Der skal tages højde for både hvor mange timer, der skal anvendes, herunder fordeling mellem HK- og AC personale og de indirekte omkostninger, såsom intern administration, ledelse, kontorhold, løn og regnskab

22 Omkostninger til arbejdsgiveropgaven
I vurderingen af timerne indgår tiden til Ansættelse og afskedigelse af hjælpere Udarbejdelse af ansættelsesbeviser Lønadministration Regnskab Lovpligtige indberetninger I et vist omfang medvirke til vikardækning Oplæring og vejledning af borgeren, herunder i et vist omfang understøtte særligt usikre borgere, eller borgere der er nye modtager af BPA i deres funktion som arbejdsleder.

23 Omkostninger til arbejdsgiveropgaven
Det skal indgå i beregningen om det er en borger, der har haft en ordning igennem længere tid, eller om det er en nyt BPA ordning der er tale om en BPA med hyppigere udskiftning i hjælpere, hvor der normalt være behov for at udmåle flere timer til eksempelvis lønudbetaling og udarbejdelse af ansættelsesbeviser end i ordninger med få hjælpere der er tale om en ordning med løbende behov for støtte

24 Udmåling af tilskud til andre udgifter
Det kan dreje sig om ekstra forbrugsudgifter til vand, varme el, småudgifter i husholdningen (fx sæbe, toiletpapir), handsker, masker og lignende til hjælperne huslejeandel til hjælperværelse, i det omfang udgiften ikke er dækket efter servicelovens § 100 eller efter boligstøttelovgivningen bestemmelser for personer, der modtager hjælp efter servicelovens § 96. udgifter til porto og annoncering. NB Er der tilkendt bistands/plejetillæg, der kan dække udgifterne Specielt for § 96 Udgifter til hjælpere i forbindelse med ledsagelse/ophold uden for hjemmet

25 § 96a og § 96b Tilskuddet udbetales månedsvis forud
Flytter en person fra en kommune, der udbetaler tilskud efter §§ 95 eller 96, skal den hidtidige opholdskommune fortsætte udbetalingen af tilskud, indtil den nye opholdskommune har truffet afgørelse om tilskud efter §§ 95 eller 96. Har en kommune udbetalt tilskud efter denne bestemmelse har den krav på refusion herfor fra den nye opholdskommune frem til datoen for den nye opholdskommunes afgørelse.

26 § 96c Hvis en borger, der modtager tilskud efter §§ 95 og 96, dør, bortfalder tilskuddet ved udgangen af den måned, hvor dødsfaldet er sket Kommunen dækker dog eventuelle udgifter til hjælpere i minimum en måned efter udgangen af den måned, hvor dødsfaldet er sket

27 Regnskab for tilskuddet
Der udarbejdes et årligt regnskab for tilskuddet samt en årlig opgørelse over udmålte og forbrugte timer. Regnskabet udarbejdes af borgeren eller tilskudsmodtageren, eller den som borgeren har overført tilskuddet til Kommunen udarbejder regnskabet, når den varetager lønadministrationen

28 Tilbagebetaling af tilskud
Er der brugt færre timer end udmålt skal tilskuddet tilbagebetales til kommunen, eller der kan indgås en aftale om at det overføres til det efterfølgende år og anvendes efter nærmere aftale, eller det kan modregnes i førstkommende udbetaling.


Download ppt "Borgerstyret Personlig assistance (BPA), SEL §§ 95-96"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google