Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLise Kristiansen Redigeret for ca. et år siden
1
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
2
Dag 1 Lean filosofi Hvad er Lean Hvorfor Lean Lean-templet
Leanværktøjer Virksomhedsspil (trimmet “produktion”) Carsten Lindorf
3
Leanfilosofi De fem vigtige faser Lean - cirklen Lean – tankegang
Muda – Mura – Muri Trimmet “produktion” Se – Tænk – Gør - Planlæg Carsten Lindorf
4
Hvad er Lean Kundens behov Spild - Værdiskabende aktivitet Flow – træk
Perfektion Lean – hovedtræk Indgangen til lean Carsten Lindorf
5
Hvorfor Lean Involvering Mål og måling Synlighed Procesfokus
Uddelegering Forbedringskultur Carsten Lindorf
6
Leanværktøjer 9 værktøjer 5 s o. s. v. Carsten Lindorf
7
Virksomhedsspil Spillet tager udgangspunkt i en virksomhed, som producerer en vare/papirgang/sagsgang Spillet afvikles 2 gange – 1. gang som rod og masseproduktion 2. gang, hvor man inddrager nogle Leanprincipper, som skal fremprovokeres til at komme som forslag fra deltagerne - 5 S - flow (celler) - systematiseret forretningsgang (kanban) - standardisering (beskrivelser) - systematiserede arbejdsgange (en sag ad gangen) Carsten Lindorf
8
Virksomhedsspil Spillet følges løbende op via et skema, hvor der måles på - varer i arbejde - genbearbejdning og spild - volumen (hvor meget bliver der “produceret”) - leveringssikkerhed/rigtig første gang - gennemløbshastighed - stressniveau Carsten Lindorf
9
Dag 2 Spild og værdiskabende aktivitet
Lean I administration og service Praktisk øvelse i indførelse af 5 S Værdistrømsanalyse Case vedr. værdistrømsanalyse I gang med Lean Forandringer/forandringsledelse (Cotter) Carsten Lindorf
10
Spild De 7 + 1 spildfaktorer Gruppeopgave
Find 5 spildfaktorer fra jeres/i din hverdag og kom med forslag til, hvordan de kan løses Carsten Lindorf
11
Lean i administration og service
Organisering Produktfamilier Standardisering Opgaver Ansvar og styring Planlægning Fejl og forstyrrelser Synlig ledelse Udfordringer og “sten på vejen” Carsten Lindorf
12
5 S – praktisk opgave Indsigt i vigtigheden af orden og hvorfor det er så vigtig ved implementering af Lean. Carsten Lindorf
13
Værdistrømsanalyse Hvorfor værdistrømsanalyse Hvordan konstrueres den
Hvad skal man tage hensyn til Måltal Carsten Lindorf
14
Case - værdistrømsanalyse
Deltagerne arbejder med værdistrømsanalysen Vurderer Lean – indsatsområder i forhold til egen virksomhed Carsten LIndorf
15
I gang med Lean Etablering Oprettelse af team Vision og strategi
Formidling af forandringsproces Skabe grundlag for handling på bred basis Forankring af nye arbejdsmåder i kulturen Lean – faser Forandringer/forandringsledelse (Cotter) Changings minds (Howard Gardner) Carsten Lindorf
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.