Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrida Skov Redigeret for ca. et år siden
1
26-06-2014 Når kommunale fritidstilbud hjælper børn og unge i udsatte positioner til at klare sig bedre i uddannelsessystemet Jill Mehlbye, AKF Spot på kommunernes fritidstilbud til 6-17-årige KL Konference den 18 april 2012 Ringsted Jill Mehlbye, AKF
2
Hvilke grupper af unge er især i en udsat position? Unge med svag social baggrund og store sociale problemer Unge med anden etnisk baggrund end dansk Unge der modtager/har modtaget specialundervisning 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
3
Unge, der i 15-17-års alderen modtog særlig støtte, herunder anbringelse uden for hjemmet - 10 år senere dvs. da de er midt i 20’erne 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
4
Uddannelsesniveau 8 år senere (2006) Unge der i 15- 17-års alderen modtog særlig støtte (4.118) Alle unge (177.524) Kun Grundskole66%24% Gymnasiet7%32% Erhvervsfaglig uddannelse18%25% Kort – mellemlang og videregående uddannelse 2%13% Uoplyst8% 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
5
Hvorfor?? Mange unge har haft en uregelmæssig skolegang ”de skoleløse unge” Før anbringelsen har 21% af de unge ikke fået undervisning i 2- til 18 mdr. De unge har i snit haft 2-3 skoleskift inden placering 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
6
Unge tosprogede og uddannelse? Unge efterkommere og indvandrere: 55% får en ungdomsuddannelse 70% af de unge med dansk baggrund får en uddannelse 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
7
Unge tosprogede 40 % frafald på erhvervsuddannelserne– hvorfor ? Forældre med ustabil tilknytning til arbejdsmarkedet/uden uddannelse – familien ringe integration Den unge er den ældste i søskende flokken/har ikke haft en ældre søskende til at hjælpe sig Uden for skolen oftest sammen med andre minoritetsunge Efter grundskolen mister de kontakten til de unge med dansk baggrund De kan ikke leve op til de faglige krav 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
8
Unge tosprogede frafald under uddannelsen? Undervisningsformer og deltagelse: Præget af selvstændige arbejdsformer – svært at komme ind i en gruppe danske elever - de unge tosprogede foretrækker en struktureret klasseundervisning – svære begreber m.m. Selve frafaldet: Opgiver og følger med halvhjertet - opgiver at komme ind i gruppen af danske elever - sakker fagligt bagud – mere og mere fravær 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
9
26-06-2014 Unge der modtager specialundervisning - fritiden bruges især på Meget tid på computeren (80%) Spiller på computer (61%) Flere føler sig meget alene i fritiden (34%) Jill Mehlbye, AKF
10
De unge der får/har fået specialundervisning: De unges selvbillede Påvirket af for lave forventninger fra lærernes side De negative fortællinger om dem selv fylder Lavt selvværd Giver hurtigt op Kommer hurtigt i konflikt med deres omgivelser 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
11
Tre meget forskellige grupper af unge Men alle nogle, der har svært ved at klare sig efter grundskolen Der er nogle fælles træk – Som vi skal lægge mærke til hvis vi skal gøre noget særligt 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
12
Hvorfor får de unge ikke en uddannelse? Lavt selvværd giver hurtigt op/forsvinder ud af uddannelsen Sociale vanskeligheder/ har svært ved at indgå i sociale relationer/gruppearbejde forsvinder langsomt Sproglige vanskeligheder/forstår ikke fundamentale begreber Faglige problemer/indlæringsvanskeligheder 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
13
Støtten til de unge Styrke selvværd – og tro på egne præstationer Styrke sociale og personlige kompetencer Hvem kan være den kontinuerlige voksenperson? 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
14
Dannelsen af et positivt selvbillede (resiliens) Kompensation for svag social baggrund: gode skoleresultater, god evne til social kontakt, og højt aktivitetsniveau i fritiden kompenserer for negativ familiebaggrund. Afgørende er personlige relationer succesfyldt opgaveløsning ( Rutter, Rae Grant m.fl.) 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
15
”Den gode spiral” Institutionen sikrer den unge følgende Bliver set Har sociale netværk i institutionsmiljøet, Er i klare trygge strukturer Har positive relationer til de voksne, som spiller en central rolle som forbillede (Antonovsky) 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
16
Styrkelse af læringsmiljøet De unge har gode relationer til de voksne, og synes at de bliver behandlet godt De voksne er interessere i de unges trivsel De voksne lytter til de unge, og giver dem hjælp når der er brug for det, Den enkelte voksne er god til sit fag (uddannet i faget) 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
17
Klubbernes styrke udadtil Ser de unge i en anden kontekst som er et vigtigt bidrag i det forebyggende arbejde Har større frirum end fx skolerne Har en anden tilgang til de unge Og er derfor en væsentlig del af det tværfaglige samarbejde 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
18
Støtte til de unge i klubmiljøet Et sted at være/udvidede fleksible åbningstider Aktivitetstilbud der udvikler særlige interesser og færdigheder hos de unge Lektiehjælp /rum for lektielæsning Fritidsjob – hjælp til dette At leve med en vanskelig livssituation/samtalegrupper også for drenge/anonym rådgivning Mentorordninger 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
19
Den velfungerede institution Hvad skal der til at kunne dette….. Kompetence voksne med specialer – derfor er personalet ikke nødvendigvis kun tilknyttet en institution Åbning udadtil i forhold til lokalsamfundet Klare mål og retning for institutionens medarbejdere Fleksibilitet i brug af ressourcer Klar og tydelig rolle i det tværfaglige /tværinstitutionelle samarbejde 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
20
Ledelseskulturen har betydning for institutionens virke Klare og høje forventninger Klare mål for arbejdet er formuleret i en tæt dialog En løbende dialog om arbejdet (synlighed) Opfølgning af om mål følges 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
21
Fem gode råd 1. Lektiehjælp – rammer for at kunne læse lektier 2. Fritidsjob – hjælp til dette 3. Sociale kompetencer - fungere i grupper 4. Styrkelse af selvtillid og selvbillede bl.a. ved mentorer 5. Styrke de unges mestring af ringe familievilkår – ved anonymrådgivning/ samtalegrupper 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
22
TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN 26-06-2014 Jill Mehlbye, AKF
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.