Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”."— Præsentationens transcript:

1 Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Challenges facing Danish as a medium-sized speech community – with a focus on Copenhagen Marie Maegaard Associate professor Department of Dialectology & the Lanchart Centre University of Copenhagen mamae@hum.ku.dk

2 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Denmark and Copenhagen Population in Denmark: 5,500,000 Covers an area of 43.000 km 2 Population in greater Copenhagen: 1,700,000 Language: Danish Danish as a foreign language is taught in Greenland, the Faroe Islands and in Iceland

3 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod The Danish state: From absolute monarchy to democracy In 1660 the king Frederik III declared Denmark an absolute monarchy  A very centralised power in Copenhagen  The language of the capital became the prestige norm, the “rigsmål” The “almueskolelov” (law for school for the poor) (1814) meant that all children in Denmark could and should attend school, at least for a certain period of time.  This created a much larger group of literate persons in Denmark, and the literacy produced standard norms, norms of the “rigsmål”  Up through the 19 th and 20 th century local dialects disappeared as people began to speak the standard language, the “rigsmål”

4 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod In Copenhagen Two varieties: High Copenhagen and Low Copenhagen The city grew increasingly but on limited space, and became more and more densely populated Finally, in the 1850s, the fortification earthworks of the city came down and the city expanded quickly into the surrounding areas In 1849 the king Frederik VII gave over the governing power to the people and the democratic ”grundlov” was accepted as the basic laws on which Danish society should be governed  constitutional monarchy By the mid/end of the 19th century the two varieties stood as strong as ever, but since then the distinction between them has diminished

5 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Copenhagen 2010

6 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 6 Definitions of ‘Dane’, ‘immigrant’ and ‘descendant’ – according to the official Danish authorities “A person is Danish if at least one parent has Danish citizenship and is born in Denmark. Thus, it is of no importance whether the person him/herself has Danish citizenship or is born in Denmark. If the person is not Danish, the person in question is: -Immigrant, if the person is born abroad. -Descendant, if the person is born in Denmark It is apparent from the above that an immigrant is a foreigner born abroad, while a descendant is a foreigner born in Denmark. It is also apparent that it is of no importance to the statistical definition, whether foreigners hold Danish citizenship or not. Consequently, immigrants and descendants remain immigrants and descendants, respectively, even if they gain Danish citizenship.” (The Ministry of Refugee, Immigration and Integration Affairs, 2009: 41)

7 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 7 Immigration to Denmark (Source: The Ministry of Refugee, Immigration and Integration Affairs, 2009)

8 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 8 Age of ‘Danes’, ‘Immigrants’ and ‘Descendants’ (Source: The Ministry of Refugee, Immigration and Integration Affairs, 2009)

9 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Immigrants from “non-Western” countries

10 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Languages spoken in Copenhagen abkhasian - akan (fante and twi) - albanian - amharic - arabic - armenian - assyrian – azerbadjanian - azeri - bahdini - bambara - bengali - berberic - bosnian - bulgarian - burmese – chin - danish - dari - edo - english - esperanto - estonian - farsi - finnish - french - frisian - fulfulde (peul) - faroese – georgian - greek - gujarati - hakka - hassaniya - hausa - hebrew - hindi - dutch - belarussian - igbo - indonesian - irish - icelandic - italian - japanese - cabylic -catalan - khazaki - khmer - kikongo - kirundi - korean - krio – croatian - kurmanji (kurdish) - lettish - lingala - litauisk - luganda - mandarin - makedonsk – malinké - mandinka - min - moldavian - nepalesian - norwegian - oromo (galla) - pashto – polareskimoic - polish - portuguese - punjabi - rohinga - romani - rumanian - russian - serbian - sindhi - singhalesian - slovaki - slovenian - somali - soninké - sorani - sorbic - spanish - swedish - susu - swahili - tagalog - tamil - tatarish - thai - tigré - tigrinya - czech - turkmenian - twi - turkish - german - ukrainian - hungarian - urdu - uzbekian - westgreenlandic - vietnamese - wolof - wu - yue - zaza – eastgreenlandic (After Risager 2009)

11 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Languages spoken in Copenhagen abkhasian - akan (fante and twi) - albanian - amharic - arabic - armenian - assyrian – azerbadjanian - azeri - bahdini - bambara - bengali - berberic - bosnian - bulgarian - burmese – chin - danish - dari - edo - english - esperanto - estonian - farsi - finnish - french - frisian - fulfulde (peul) - faroese – georgian - greek - gujarati - hakka - hassaniya - hausa - hebrew - hindi - dutch - belarussian - igbo - indonesian - irish - icelandic - italian - japanese - cabylic -catalan - khazaki - khmer - kikongo - kirundi - korean - krio – croatian - kurmanji (kurdish) - lettish - lingala - litauisk - luganda - mandarin - makedonsk – malinké - mandinka - min - moldavian - nepalesian - norwegian - oromo (galla) - pashto – polareskimoic - polish - portuguese - punjabi - rohinga - romani - rumanian - russian - serbian - sindhi - singhalesian - slovaki - slovenian - somali - soninké - sorani - sorbic - spanish - swedish - susu - swahili - tagalog - tamil - tatarish - thai - tigré - tigrinya - czech - turkmenian - twi - turkish - german - ukrainian - hungarian - urdu - uzbekian - westgreenlandic - vietnamese - wolof - wu - yue - zaza – eastgreenlandic (After Risager 2009)

12 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Ideology and mother-tongue teaching In December 2003 the EU parliament discussed a report from the EU Centre for Observation of Racism (EUMC), that criticised the Danish government for abandoning the law that ensures children from non-EU countries free mother-tongue education. The minister of education responded to this: “It hasn’t been clearly proven that mother-tongue teaching leads to better integration. I think it is the job for the public school in Denmark to teach the children Danish. That is the language that we speak in Denmark, and it gives the pupils the best opportunities for succeeding both academically and socially”

13 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Mother-tongue teaching in Copenhagen At the institutional level, the City Council states: The Municipality of Copenhagen recommends mother-tongue teaching because it supports the identity development of the child and the acquisition of the additional academic and linguistic knowledge in school. Mother-tongue education is an offer for every bilingual pupil from 1st to 9th grade. At the moment, the Municipality of Copenhagen offers mother- tongue education in the following languages: Albanian, Arabic, Dari, Farsi, Finnish, French, Faroese, Greek, Icelandic, Italian, Chinese, Kurdish, Lithuanian, Polish, Portuguese, Russian, Serbian, Somali, Spanish, Swedish, Thai, Tigrina, Turkish, Urdu and Vietnamese

14 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Attitudes towards linguistic minority pupils Editorial, 25th of October 2006, Jyllandsposten: The so called bilingual pupils do not alone have problems in elementary school – those, who enter the gymnasium, also have serious problems there. It seems strange, that people, who master two languages, should have larger problems than those, who only master a single one. The notion [bilingual] does of course not really cover the reality. It expresses how linguistic entrepreneurs and other influential circles abstain from calling things by their correct name. Bilingual really means zerolingual – that the student neither masters his or her mother tongue nor the language spoken in the country the parents of the pupil have migrated to by their own decision.

15 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 15 The City School  The community of practice constituted by the four 9th grade classes at the City School (15-16 years old)  A school with 850 pupils  30 % bilingual children  School district includes children from lower or middle socio- economic backgrounds

16 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Ethnography  Participant observation and interviews through seven months  Participated in classes, breaks, sports days, school parties and so on  Data: field notes, diary notes, audio-recordings of interviews (64), self-recordings with specific pupils  Focus: Which social categories and practices are socially meaningful to the pupils? Which linguistic resources do they use? Dias 16 26-06-2014

17 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 17 Networks in class 9 D (boys and girls)

18 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 18 Networks in class 9 D (boys, girls, ’foreigners’ and ’Danes’)

19 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 19 Phonetic features

20 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 20 Variation – girls, boys, “foreigners” and “Danes”

21 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Dias 21 Linguistic minority kids leading linguistic change?  The categories “foreign girls” and “foreign boys” play an important part as poles in the social and linguistic space in the City School, and possibly in other similar communities.  They use existing variation in new ways, and new variation that has not previously been reported in linguistic studies, and they do this in combinations with other practices that are socially meaningful in the community.

22 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod The Øresund region The distance between Copenhagen and southern Sweden (in particular Malmö and Lund) has decreased with the Øresund bridge Built 10 years ago (finished in July 2000) 20,000 commuters each day, 13,000 Swedes

23 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Tourism and language - English Copenhagen as tourist goal and conference city Every year 6,000,000 overnight stays in the city The official visitors’ website, Wonderful Copenhagen, (www.visitcopenhagen.com): Language Our mother tongue is Danish, which is closely related to both Swedish and Norwegian. However, most Danes speak English well, especially among the young generation. German and French are also taught in school, so when you visit Denmark you will have no problems language-wise.

24 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Visitors to Copenhagen

25 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Summing up – challenges facing Danish Uniformitivity and normativity as major ideologies – little tolerance and openness Negative attitudes towards bilingualism and bilingual speakers – unless English is the other language Low interest in learning other languages – than English Problems regarding a broadly represented literature Dias 25


Download ppt "Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google