Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kan bedømmelse være formativ?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kan bedømmelse være formativ?"— Præsentationens transcript:

1 Kan bedømmelse være formativ?
I undervisningssammenhæng bliver bedømmelse oftest forbundet med lærerens bedømmelse af elevens faglige standpunkt med henblik på karaktergivning, altså en summativ evaluering. Men den tese jeg vil forfølge her er, at det ikke er hensigtsmæssigt kun koble bedømmelse til karaktergivning. Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet

2 Tre grunde til at bedømmelse må kobles til de formative processer, der finder sted i undervisningen.
1. Der er et lige så stort element af bedømmelse i formativ evaluering som i summativ evaluering, forskellen er blot, at bedømmelse med et formativt formål bruges til sætte læringsprocesser i gang, hvor det i summativ evaluering bruges til at fastsætte en karakter. Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet

3 Tre grunde til at bedømmelse må kobles til de formative processer, der finder sted i undervisningen.
2. Bedømmelse er ikke kun lærerens bedømmelse. Det kan lige så godt være elevens bedømmelse, og det er faktisk helt centralt, når vi taler om formative evaluering. Det at eleven bliver i stand til at bedømme sig selv og sit faglige standpunkt nogenlunde realistisk, kan være en forudsætning for, at denne har et motiv til at gå videre med eller dybere ind i en faglig problemstilling. Og en nogenlunde sikker viden om eget fagligt standpunkt er et afgørende udgangspunkt for en videre læreproces. Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet

4 Tre grunde til at bedømmelse må kobles til de formative processer, der finder sted i undervisningen.
3. Endelig er der ofte en konnotation af noget definitivt over termen bedømmelse, som hænger sammen med sammenkoblingen af bedømmelse og summativ evaluering. Men bedømmelser kan jo i lige så høj grad være foreløbige og delvise, som de kan være afsluttede og omfattende. Hvis man har et dårligt standpunkt i et fag, er man ikke nødvendigvis dårlig til alt inden for faget og man er ikke nødvendigvis afskåret fra at forbedre sig. Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg marts 09 Karlstad Universitet

5 Interview med svenske gymnasie- lærere (Grönlund 2006)
Der findes ikke fælles syn på bedømmelsesspørgsmål på skolerne Lærerne føler sig pressede og oplever ulyst i forbindelse med karaktergivning Lærerne oplever dilemma-situationer i forbindelse med bedømmelse Lærerne har udviklet forskellige strategier for at kunne håndtere dette pres, det kunne være: - at holde bedømmelserne tilbage mens undervisningen står på - ikke at levere elevarbejder/skriftligt arbejde tilbage - elevernes opgaver/rapporter betragtes som ’bevismateriale’ Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

6 Fra meddelelse til stimulering af læreproces
Internationalt er der sket en forskydning i diskussionen om karakterer og bedømmelse i retning mod øget fokusering på: Bedømmelsens rolle i læreprocessen Elevens deltagelse i bedømmelsen Fortløbende bedømmelse Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

7 Summativ og formativ bedømmelse
Summativ bedømmelse defineres som kontrol af, hvor meget eleven har lært Formativ bedømmelse (evaluering) defineres som den bedømmelse, der foregår i undervisningssituationen for at fremme elevernes læreproces Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

8 Formål med formativ bedømmelse
’the process of seeking and interpreting evidence for use by learners and their teachers, to identify where learners are in their learning, where they need to go and how best to get there’ (Gardner, J, 2006). Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

9 4 typer af tilbagekobling (feed back)
Opgaverelateret (Task level) Procesrelateret (Process level) Selvstyringsrelateret (Self-regulation level) Selvrelateret (Self level) (Hattie & Timperley, 2007) Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

10 IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse
Blooms taksonomi Viden/fakta Forståelse Anvendelse Analyse Syntese Vurdering Bloom light: Redegørelse Analyse Vurdering Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

11 IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse
Blooms taksonomi Viden/fakta Forståelse Anvendelse Analyse Syntese Vurdering Bloom light: Redegørelse Analyse Vurdering Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

12 IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse
SOLO- taksonomi Biggs and Tang 2007 Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

13 SOLO-taksonomiske beskrivelser
Fra arbejdspapir, Psykologiske Institut, Århus Universitet 2006 Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

14 IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse
Faglig evaluering: test Ingen refleksion Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

15 IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse
Lærer-elevdialog 1 om refleksion af problem og substans Faglig evaluering: test, lærer- elevrefleksion Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

16 IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse
Lærer-elevdialog 1 plus dialog 2 om refleksion af metode Faglig evaluering: Test, lærer-elevrefleksion, selvrefleksion over egen læreproces Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

17 IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse
Lærer-elevdialog 1 og 2 plus dialog 3 om refleksion af studiekompetence Faglig evaluering: test, lærer-elevrefleksion, selvrefleksion over egen læreproces, selvrefleksion over egen planlægning Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

18 IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse
Den primære: Elevens forståelse af stoffet Den sekundære: Elevens erkendelsesvej Den tertiære: Elevens studiekompetence Lærer-elevdialog 1 og 2 plus dialog 3 om refleksion af studiekompetence Faglig evaluering: test, lærer-elevrefleksion, selvrefleksion over egen læreproces, selvrefleksion over egen planlægning Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

19 Primær og sekundær arbejdsproces
Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

20 Fagligt evaluerende lærer-elevsamtale
Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

21 Den fagligt evaluerende lærer-elevsamtale – model for refleksionsrum
Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

22 IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse
Samtaletyper Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

23 Den fagligt evaluerende lærer-elevsamtale – model for refleksionsrum
Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse


Download ppt "Kan bedømmelse være formativ?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google