Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Få nye og anderledes ideer til din undervisning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Få nye og anderledes ideer til din undervisning"— Præsentationens transcript:

1 Få nye og anderledes ideer til din undervisning
Ved pædagogisk konsulent Mette Rold Center for Undervisningsmidler i Slagelse November 2007

2 3 påstande om pædagogik! Pædagogikken spejler et menneskesyn.
Det fysiske rum spejler en pædagogisk tænkning! Kimen skal lægges.

3 Et bud på en pædagogik Statisk forståelseshorisont
Antik Nu fundamentalistisk Dynamisk forståelseshorisont Antik Nu Et møde

4 Undervisningssituationen
Dynamisk forståelseshorisont Evangeliet Fortolkeren Da-kontekst Nu-kontekst Det fremmede Det kendte Horisonter mødes Horisontsammensmeltning Horisontudvidelse vedvarende gyldighed virkningshistorie Med inspiration fra Gadamer ”Forståelsens historicitet som hermeneutisk princip”

5 Et bud på en pædagogik Æstetiske perspektiver analyse oplevelse
”Perspektiver på æstetiske læreprocessor” ved Hohr og Pedersen følelse oplevelse analyse

6 Det æstetiske er form, men en skabt og tilsigtet form!
Kan udtrykke det usigelige, det som man ikke kan sætte ord på. Skaber mening og sammenhæng. Mennesket oplever sig som en del af denne verden. Metafysisk og religiøs oplevelse.

7 Det fysiske læringsrum
Læringszoner og arenaer Hvordan er lokalet indrettet? Hvorfor er løsningen valgt? Hvilke muligheder findes?

8 Læringsrum – fysisk og psykisk
Fordybelsesområde Selvstændigt arbejde Gruppearbejde Ansvar Envejskommunikation Lærerstyret ikke ansvar Samtalerum Dialog Fællesskab Ansvar

9 Æstetisk praktisk virksomhed
Læseteater Billedsamtalen

10 Om at kunne se det, der ikke kan ses !
Onkel Finns billede

11

12

13

14

15 Til billedsamtalen De 4 spørgsmål Det kan jeg lide.
Det kan jeg ikke lide. Det undrer mig. Det minder mig om.

16 Din pædagogik Hvad vil du opnå med din undervisning?
Overvej ud fra din egen vision og læseplanen? Vær på vagt overfor ”Vi plejer at…”! Spørg altid dig selv HVORFOR? Hvad er årsagen til, at du netop gør det på denne måde? Hvad forhindrer dig i at gøre det på en anden måde?

17 ”I oppdragelsen trer nemlig et fritt vesen et annet fritt vesen i møte med visse fordringer, og derfor må oppdrageren fra begyndelsen av prinsipielt ta den annens frihet med i betraktningen. Men å anerkjenne denne frihet betyr samtidig å si ja til oppdragelsen som et vågespill” Otto Friedrich Bollnow, Eksistensfilosofi og pedagogikk, side 148


Download ppt "Få nye og anderledes ideer til din undervisning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google