Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afThorvald Kjær Redigeret for ca. et år siden
1
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
2
Hvad sker der I hjernen når vi får en idé?
3
Hvordan skabes den nødvendige koncentration?
4
Hvordan skabes kontrol med vores tænkning?
5
Hvordan skabes den nødvendige koncentration?
6
Hvordan skabes idéer?
7
Hvordan anvendes viden om havearbejde til at løse et problem i madlavningen?
8
Hvordan skabes den nødvendige motivation?
9
Hvordan skabes NYE idéer?
10
Hvordan designes tanker og adfærd?
11
Hvordan skabes den nødvendige opmærksomhed?
12
Careerhub Den Kreative Platform
30/8-2012 v/Jonna Langeland Christensen
13
Program Dag 1 Oplevelse af Den Kreative Platform
Principper og metoder bag Den Kreative Platform Dag 2 Flere kreative teknikker Hvor anvendes Den Kreative Platform Udvikling af egne undervisningsforløb
14
Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises
15
3D CASE: Tæl til 3 Rejs jer Find sammen to & to med en der har samme fløjtelyd som dig selv I skal nu sammen tælle Et tal hver af gangen. I fortsætter med at tælle forfra indtil jeg stopper jer I skal nu skifte 1-tallet ud med klap. I skal fortsætte med klap – 2 – 3 indtil jeg stopper jer I skal nu skifte 2-tallet ud med stamp i gulvet. I skal fortsætte med klap – stamp i gulvet – 3 indtil jeg stopper jer I skal nu skifte 3-tallet ud med ryste hovedet. I skal fortsætte med klap – stamp i gulvet – ryste hovedet indtil jeg stopper jer Hver runde skal vare ca. 30 sekunder
16
3D CASE: Tegneseriefigur
Samme makker Luk øjnene Tænk tilbage på en tegneserie – figur du beundrer Åbn øjnene Fortæl hinanden om jeres figur på 1 min. Den, der har den varmeste hånd starter Båt efter 1 minut ,så bytter de Efter øvelsen tager alle malertapen bag på stolen og skriver navnet på deres tegneserie-figur, som klisters på brystet som navneskilt.
17
22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap)
Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser som dig selv Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demonstrer først selv) Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber Stå overfor hinanden og klap i en fortsat rytme på lår, i egne hænder og mod makkerens hænder - få alle med Vælg nu en kategori (f.eks. ”noget man kikker igennem”) – på skift udfylder I kategorien mens i klapper ved at sige JEG (på lår klap) SIGER(på klap i egne hænder ”ORDET”(på klap i makkerens hænder) ‐ Når der sker en fejl – Så råber I sammen‐ ”JAAA VI HAR LAVET EN FEJL” Den med lyseste øjne starter
18
Sid ned I grupper
19
Den Kreative Platform Spillet
20
Spillet Hver gruppe får udleveret et sæt stimuli-kort (ord, person, billede, udfordring, princip og omvendt kort) Gruppemedlemmerne vender på skift et kort, hvorefter gruppen vha stimulikortet får idéer til at fremtidens havegrill.
21
Den Kreative Platform Horisontal Tænkning Opgave Fokus Parallel
Ingen Bedømmelse Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden
22
Generisk procesmodel for Den Kreative Platform
Forberedelsen 1 Den Røde Løber Opgaven gives Uhæmmet anvendelse af viden (fase 4+5) Den Blå Løber At kunne sige JA OG 2 3 6 Træning i Horisontal tænkning
23
1 – 2 - gruppe
24
Gruppen som ressource til eget idékoncept Ctr Fælles idékoncept
25
Principper og udfordringer
Tilfældige ctr velovervejede
26
Videndeling ctr Radikal nytænkning
27
Den Kreative Platform I praksis
Produkt- og serviceudvikling Arbejdsmiljø Gruppearbejde Undervisningsplatform fra skole til universitet
28
Produkt- og serviceudvikling
Camp – 1 eller 2 døgn 4 timer (Tek.Nat.Basis) 2 timer (Aalborghus Gym.) Ikast – Brande Kommune SOSU-Fyn
29
Arbejdsmiljø Post Danmark Den gode arbejdsdag Selvledende teams
30
Gruppearbejde Erfaring med at arbejde på Den Kreative Platform og spilleregler for gruppearbejdet
31
Idé-udvikling light i grupper 1
Opgavefokus (sluk mobil og PC, drop smalltalk m.m) Paralleltænkning. (Følges ad i processen og adskil idéudvikling, vurdering, realisme, beslutninger og føleri) Ingen bedømmelse (alle idéer er interessante og det er tilladt i beslutningsfasen at fravælge ens egen idé) Aftal spilleregler og processen (ingen diskussioner undervejs)
32
Idé-udvikling light i grupper 2
Fælles og entydig opgaveformulering Giv plads til individuel idégenerering (evt. vha stimulikort) Udvikkel på idéerne 2 & 2 inden hele gruppen giver input. Idéudvikel på en idé af gangen (runde om bordet) Noter ned undervejs (idéstreng incl. ”nyt bud”) Anvend Ding-man (både til at holde fokus og gøre obs på når der siges nej til en idé)
33
Undervisningsplatform for faglig læring
34
Hvordan kommer fagligheden med I den uhæmmede anvendelse af viden?
Ide peger på manglende viden Associere mellem egen viden og fagets viden Viden bringes I spil I form af principper Faglig refleksion over ideer 3D aktiviteter med fagligt indhold
35
Ide peger på manglende viden
Eksempel fra Balonga materialet Elefanter som pumpesystem Elefant som tranportabel beholder Elefantens anatomi Elefanten som nyttedyr
36
Ide peger på manglende viden
Eksempel fra produktudvikling Ballon som ølbeholder Engangs ølbeholder (minus returtransport)
37
Associere mellem egen viden og fagets viden
Eksempel fra “Vejen til min virksomhed” Egen viden om hvordan man får en is af bedsteforældrene associeres til fagene markedsføring og forhandlingsteknik Eget regnskab med ” ind og ud” kollonner associeres til strukturen og systematikken I regneark og Excel
38
Eksempel: Viden bringes I spil I form af principper
Eksempel “Undervisning I demokrati”, hver grupper har en øde ø, hvor de bygger et samfund op, herunder styreform De demokratiske principper med som stimuli I fase 5 De demokratiske principper kommer til at indgå I ø- samfundets styreform
39
Faglig refleksion over ideer
Eksempel fra “undervisning I demokrati” Øsamfundenes styreform sammenlignes med “den danske model” I en refleksiv proces der følger efter den kreative proces.
40
Eksempel på anvendelse af horisontal viden i undervisningen
41
Forklaring til videoen
Eleverne ved intet om EU på forhånd Eleverne anvender kun den viden de allerede har (om alle mulige andre sammenhænge hvor mennesker mødes) Der gives ingen faglige input undervejs Undervejs inviteres eleverne til at anvende deres horisontale viden til at stille og svare på spørgsmål (f.eks. Fra fester eller familiesammenkomster)
42
Materialer til Den Kreative Platform
findes der en lang række materialer du kan anvende i dit arbejde
43
www.uva.aau.dk\Den+Kreative+Platform Færdige undervisningsforløb
Undervisningsmoduler du selv kan sammensætte efter behov 3D cases Online forelæsninger om Den Kreative Platform Bøger og artikler Værktøjskasse
44
Kreativitet er også at turde…
Eller er det biksemad ?
45
FILMPREMIERE Klargøring: Inden grupperne dukker op stiller vi stolene op i biografopstilling. Vi viser gruppernes film. Grupperne giver en intro til filmen. Spørgsmålsbordet Christian tager de to spørgsmål op og besvarer. Spørgsmål: Hvorfor skulle vi tage et skilt på med vores Vi skaber oplevelser mellem folk i stedet for bedømmelser. Vi er egentlig ligeglad med hvem folk er. Om du er tømrer, lærer eller postbud. Det er det, vi er sammen om, som er i fokus. Derfor snakker vi heller ikke om, hvem du er. Afslutning Rejs jer op. Stil stolene i en pæn cirkel. Afsluttende kommentarer særligt til lederne: Hvad har I lært og hvad er der sket som vi kan relatere til ledelsesopgaven og rollen som leder: Arbejdet med historien og filmen: Øvet jer i at indtage scenen og træde i karakter. En lederrolle at kunne formidle budskabet og bruge sig selv – hele sig selv. Øvelsen om status: Hvordan møder du dine medarbejdere - hvor tit er du en et’er, sekser osv. Tage ansvar for egen trivsel! (hvad kan vi uddybe det med……) Vi serverer et glas og en muffin. Skåler og siger tak for to gode dage.
46
Hvis du vil vide mere om Den Kreative Platform www. uva. aau
Hvis du vil vide mere om Den Kreative Platform
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.