Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Studerende med psykiske problemstillinger

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Studerende med psykiske problemstillinger"— Præsentationens transcript:

1 Studerende med psykiske problemstillinger
Inklusion på videregående uddannelser “EN AF OS” Kick Off Region Midtjylland 10 oktober 2011 DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

2 Rådgivnings- og støttecentret
Disposition Rådgivnings- og støttecentret, DPU Aarhus Universitet International ramme for støtte (FN konvention om handicappedes rettigheder 2006) Globalt og nationalt uddannelsessystem (Bolognaproces) Handicapopfattelser og politik SPS-støtte Støtte på Aarhus Universitet Konsekvenser DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

3 Et nyt større universitet tager form
DPU, U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Counselling and Support Centre

4 AU – Nationalt Universitet
DPU, U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Counselling and Support Centre

5 Rådgivnings- og støttecentret
Etableret 1. april 1997 Alle studerende m. særlige behov 1. januar 2001 1. januar 2009 overført til DPU 1. januar 2012 til CfUDM DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

6 Rådgivnings- og støttecentret
Produktivitet og kvalitet 1500 studerende 550 – 600 med psykiske vanskeligheder 33 mill kr. budget 2012 DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

7 Rådgivnings- og støttecentret
Basisydelse fra AU 8,5 mill kr. SPS – leverance 13,5 mill kr. SPS – refusioner 8,0 mill kr. Interne projekter 0,4 mill kr Eksterne projekter 1,0 mill kr. DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

8 Rådgivnings- og støttecentret
Ansatte Rådgivere (pæd. Psyk) Deltids faglig studiestøtte 180 (+ styrkelse af forskning 3,0) Dysleksi (lektiologer) 8,5 Administration ,5 DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

9 Rådgivnings- og støttecentret
Aarhus Universitet med filialer på AU-HIH (Herning) DPU Emdrup Eksterne funktioner (dysleksi og psysoc) SDU Andre videregående udd. inst. i Århus DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

10 Rådgivnings- og støttecentret
Målgrupper Studerende med specifikke studiemæssige vanskeligheder, inkl. dysleksi og psykosociale lidelser Udvekslingsstuderende med specifikke studiemæssige vanskeligheder (AU betalt) DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

11 Udfordringer på universiteter
Større produktivitet: flere kandidater på kortere tid Fokus på Kvalitet - Bologna processen Inklusion Diversitet DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

12 Centrets ”syn” på studerende
Studerende er forskellige Studerende m.s.b. = studenter Potentialer (muligheder for udvikling) DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

13 FN konvention (2006) Artikel 24 :
personer med handicap har ret til uddannelse inkluderende uddannelsessystem på alle niveauer livslang læring nødvendig individuel støtte størst mulig akademisk og social udvikling DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

14 FN KONVENTION 2 Det fastsættes endvidere i sektion 5 at:
personer med handicap har adgang til almindelige videregående uddannelser, erhvervsuddannelser, voksenundervisning og livslang læring uden diskrimination og på lige fod med andre DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

15 Formål og mål med uddannelse
Overordnet alment gode Kompetence til arbejdsmarkedet Employabillity!! Deltagelse i samfundet DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

16 DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret
Bologna Process Standarder og retningslinier for kvalitetssikring Udvikling af specifikke kompetencer Employabillity!! DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

17 Handikap opfattelser Den medicinske model Den sociale model
Anti-diskriminerings model ICF model DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

18 Inklusion i videregående uddannelse
Ingen særlig læreplan (studieordninger) Opnå krævede kompetencer Dokumenterede kompetencer DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

19 DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret
Dansk støttekoncept SPS-lov 2001 (vidergående uddannelser og ungdomsuddannelser) Uddannelsesstyrelsen administrerer ”Vejledning” på institutionen Eksterne leverandører Administrativt koncept Gælder kun su-berettigede uddannelser DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

20 DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret
Dansk støttekoncept ”Vi er jo ikke en del af universitetets bevidsthed” Og det er jo just meningen DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

21 AU handikap opfattelse
“POTENTIALER” Handikappets ætiologi Ressourcer til rådighed Miljø (i videste forstand) barrierer Også for personen DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

22 KONSEKVENS Inklusion er studerendes
mulighed for at realisere deres potentialer for at færdiggøre en uddannelse på første, anden og tredje niveau Hvis de opfylder de generelle og specifikke krav (“faglige krav”) FORVENTNINGER DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

23 Vision for AU (handikappolitik)
”Ligeværdigt læringsmiljø” ” mulighed for at realisere potentialer” Men Studerende må opfylde de generelle og specifikke kvalitetskrav som er fastsat i studieordninger og -programmer DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

24 Kvalitetsperspektiver
Støtte skal være: helhedsorienteret Professionel og ”velbelyst” Koordineret og relateret til læringsmålene for kurser og programmer ”Best practice” DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

25 Koncepter for studiestøtte
Studiestøtte har fokus på studium og læring ”Afklaringsforløb”(SDU) Studiestøtte i faglig praksis (supervision) ”Særlige” rådgivningssamtaler DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

26 “Proaktiv indsats” “Employability”
Integration og inkludering af studerende med psykosociale vanskeligheder i uddannelsessystemet. En holistisk tilgang – koordineret med fag og trin Baseret på deres specifikke studiereleterede problemer visitering – udredning (ikke deres diagnose) - Facillitering af den individuelle læringsproces Fastholdt i deres identitet som studerende “Proaktiv indsats” “Employability” DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

27 Forskning og udvikling
Rådgivning, faglig studiestøtte til studerende med særlige behov bør være funderet i viden og have et klart og resultatorienteret mål Forudsætningen er forskning og udvikling af evidensbaserede metoder. DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

28 Efter 2 års studiestøtte tyder det på:
Virker det? Efter 2 års studiestøtte tyder det på: At de studerendes resultater forbedrer sig markant bedre DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

29 Mange tak for opmærksomhed og tålmodighed 8942 2370 (direkte linie)
hovednummer DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret


Download ppt "Studerende med psykiske problemstillinger"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google