Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAgnete Fog Redigeret for ca. et år siden
2
E-handel for industrivirksomheder med strøm på processer Fra mursten&mørtel til mus&mørtel TIC e-business seminar – 25/09/2001 Morten Rask www.morten-rask.dk
3
© Morten Rask2 Min baggrund Trainee: Silicon Valley, USA Cand. Merc. - International Virksomhedsøkonomi - Aalborg Universitet Speciale: International markedsføring på World Wide Web Ph.D: Global Industriel E-handel Erhvervsforsker (Adjunkt i international virksomhedsøkonomi)
4
© Morten Rask3 Agenda Hvorfor mus&mørtel? Det gør alle dem som vil udnytte den firesporede motorvej Hvem snakker han om? Hvad er hans budskab? Skab balance mellem face-to-face og interface Vurder forskellige grænsefladers anvendelighed og forstå at tænke distribueret og handle decentraliseret Hvordan kan vi bruge det til noget? Hvem ved det?
5
© Morten Rask4 Fra mursten&mørtel til mus&mørtel
6
© Morten Rask5 Hvad ser vi her? The Four Lane Road (Edward Hopper)
7
© Morten Rask6 Mus&mørtel er digitalisering Turban, E., et al. (2000). Electronic commerce: a managerial perspective. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall Whinston, A. B., Stahl, D. O., & Choi, S.-Y. (1997). The economics of electronic commerce. Indianapolis, IN.: Macmillan Technical Pub. http://lcweb.loc.gov/catdir/toc/96-80466.html
8
© Morten Rask7 De fleste danske virksomheder er mus&mørtel virksomheder Kilder: Forskningsministeriet
9
© Morten Rask8 Internettet giver nye muligheder… og trusler
10
© Morten Rask9 Intermediary Nye e-værktøjer for interorganisa- torisk procesintegration ExtranetB2B MarketplacesE-procurement KøberSælger Powerplay
11
© Morten Rask10 Extranet Extranet: An IP based network to link an enterprise with its suppliers, customers or other external business partners, and facilitate inter-company communication. Extranets use Internet-derived applications and technology to become the secured extensions of internal business processes to external business partners. (Skinner, S., Business to Business e- commerce: Investment Perspective, Durlacher Research)
12
© Morten Rask11 E-procurement
13
© Morten Rask12 B2B E-Marketplaces MySap.com Forrester Research: Above 50% of E-B2B will be on E- marketplaces in 2004
14
© Morten Rask13 Hvad siger virksomhederne?
15
© Morten Rask14 E-handel inkluderer sælgende og købende virksomheder Salg Scanima A/S Miksere til brug i fødevareindustrien Etablering af hjemmeside 1998/1999 Køb Chr. Fabers Fabrikker, B&O, Crisplant, Danfoss, F.L. Smidth - Fuller Engineering, Fritz Hansen, Gram Equipment, Kansas Wenaas, Løgstør Rør, Maersk Medical, Micro Matic, Nordisk Wavin, Terma Elektronik, Wittenborg og en anonym Interview af indkøbsansvarlige 1999/2000
16
© Morten Rask15 Implikationer for købende virksomheder Web Søgning/evaluering/integrering via forsynernes hjemmesider Søgning på potentielle partneres hjemmesider Løsning af problemstillingerne ved Internetsøgning “How to sell to” hjemmesider Extranet med forsynere/partnere ifm. lagerstyring og produktudvikling Intranet med links til partnere Post (e-mail) Dokumentation af kommunikation Evaluering af partnere Operationel integration i forbindelse med produktudvikling, kvalitetsarbejdet, indkøbsordrer og bestilling Dialog Videokonferencer i forbindelse med produktudvikling
17
© Morten Rask16 Implikationer for sælgende virksomheder Forrige slide med omvendt fortegn! Web Problemløsende hjemmesider som kan findes Extranet ifm. kundeservice, lagerstyring og produktudvikling Internetsøgning efter potentielle kunder Post Relationspleje Dialog Kun hvis det er strengt nødvendigt
18
© Morten Rask17 Hvordan skal det forstås? ?
19
© Morten Rask18 Internetgrænsefladernes afstand fra det fysiske ansigt-til-ansigt møde Afstandens størrelse udgøres af intensiteten og frekvensen af interaktionen mellem to sociale positioner (Castells, 1996)
20
© Morten Rask19 Web som grænseflade for dialog Web skaber Web Server Web bruger Web Statistik Logfil Kliks
21
© Morten Rask20 Ansigt-til-ansigt mødet og Internet Internettet muliggør at være tæt på sine kunder/leverandører, døgnet rundt og uanset, hvor aktørerne måtte være lokaliseret. Internettet er blot en grænseflade, hvor en reel kød og blod ansigt-til-ansigt relation i princippet aldrig kan forekomme.
22
© Morten Rask21 Hvad er problemet?
23
© Morten Rask22 Distribueret Tænkning og Decentraliseret Handling Baran, P. (1964). On DistributedCommunications: I. Introduction toDistributed Communications Network.Memorandom, The Rand Corporation,RM-3420-PR.
24
© Morten Rask23 Virksomhedens orientering Handling Netværk Plan
25
© Morten Rask24 Hvad med lidt hjælp?
26
© Morten Rask25 Web Marketing Strategier BrochurenHåndbogenHandelspladsen Interaktions- intensitet LavMellemHøj Handling InformeringVejledning Produktet gøres tilgængelig Forventning Kunder tilegner sig information Stigende kundetilfredshed Kunderne bruger produktet Resultat Stigning i virksomhedens synlighed Virksomheden er ikke langt væk Markedsmulig- hederne er ikke afhængige af geografi
27
© Morten Rask26 Konceptet: De tre interaktionstyper Brochuren Håndbogen Handelspladsen Markedsføring Markedsanalyse A B C D E F G Brochuren er A Håndbogen er B og C Handelspladsen er D,E,F og G
28
© Morten Rask27 Brochurens muligheder Markedsføringen Informeringen automatiseres Virksomhedsprofil Produktinformation Kontaktinformation Markedsanalysen Markedsanalysen automatiseres Hjemmesidestatistik
29
© Morten Rask28 Håndbogens muligheder Markedsføringen Kundeservice automatiseres Personalelister Forhandlerlister Produkt support Produktions- planlægning Markedsanalysen Kundens Profil Forespørgsler Tilfredshed Belastning af Medarbejdere Forhandlere
30
© Morten Rask29 Handelspladsen muligheder Markedsføringen Salget automatiseres Produktbestilling Betalingsløsninger Salgsmøder bookes Tidsreservation Markedsanalysen Kundens Profil Købsproces Belastning af sælgere
31
© Morten Rask30 Brochurens moduler Visitkortet Virksomhedsprofil med links Eksisterende papirbrochurer på Internettet Nye elektroniske brochurer Kundereferencer med links Kontakt skema, TLF, Fax og e-mail Årsregnskaber Hjemmesidestatistik
32
© Morten Rask31 Håndbogens moduler Medarbejder liste Forhandler liste Brugerhåndbøger Kundeservice skemaer Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ) On-line Kalender uden bookning Kunden følger produktionen Profiler af kundens forespørgsler og tilfredshed, samt af belastning af medarbejderne og forhandlerne
33
© Morten Rask32 Handelspladsens moduler On-line produktkataloger Integration med virksomhedssystemerne Faktureringsløsninger Salgsmødebookning Tidsreservation Information om købsprofiler og sælgerbelastning
34
© Morten Rask33 Den lille markedsanalyse Informationssøgning efter hjemmesider med fokus på: Kunder Konkurrenter Leverandører Listen leveres som: Bookmarks eller Favoritter Word dokument Html dokument Med eller uden abonnement
35
© Morten Rask34 Den store markedsanalyse Fokus på Kunder, konkurrenter og leverandører Produkt- og produktions-teknologi Offentlige myndigheder og uddannelses- og andre vidensinstitutioner Integreret med hjemmesidens indsamling af information Hjemmesidestatistik Feedback formularer Løbende søgninger på hjemmesiden i søgemaskinerne Med viden om Søgestrategier Overvågningssytemer
36
© Morten Rask35 Arbejdsprocessens indhold Analyse Produkternes karakteristika Ressourcer og organisation Internationalisering Kunder, konkurrenter og leverandører Prototyping Brochuren, Håndbogen og Handelspladsen Leverandører Design Web-Hotel Software mv. Markedsføring Visitkort, brochurer, reklamer, pressemed., kundebrev, osv. Søgemaskiner, vejledere og opslagsværker Evaluering Brochuren: Hvilken, hvem, hvorfra og hvornår Håndbogen: Produkt brug og tilfredshed samt organisationsbelastning Handelspladsen: Købsproces og kundeprofil
37
© Morten Rask36 Krav til organisationen BrochurenHåndbogenHandelspladsen Automatisering og Formalisering Rutinemæssig formidling af information i hypertekst format Dele af virksomhedens kundekontakt undtagen salg Eksisterende og nye salgsprocesser med fokus på produkt- eller servicebeskrivelse og bestilling Integration Marketing/salg funktionen Marketing/salg koordinerer kompetencecentrenes indsats Hele virksomheden Evaluering Simple interaktionsanalyser via journalisering og statistiske værktøjer Sammenstilling af kundens forespørgs- ler, profiler og virk- somhedens ressour- ceforbrug samt kundetilfredshedsun- dersøgelser Faktisk salg, kombineret med evalueringer som i de to andre interaktionstyper
38
© Morten Rask37 Men fungerer det i praksis?
39
© Morten Rask38 Arbejdsprocessens reelle indhold Analyse Produkternes karakteristika Ressourcer og organisation Internationalisering Kunder, konkurrenter og leverandører Prototyping Brochuren, Håndbogen og Handelspladsen Leverandører Design Software mv. Web-Hotel Markedsføring Visitkort, brochurer, reklamer, pressemed., kundebrev, osv. Søgemaskiner, vejledere og opslagsværker Evaluering Brochuren: Hvilken, hvem, hvorfra og hvornår Håndbogen: Produkt brug og tilfredshed samt organisationsbelastning Handelspladsen: Købsproces og kundeprofil
40
© Morten Rask39 De “naturlige” problemområder i Scanima 1)Uklar kommunikationsstrategi 2)Nyt kommunikationsparadigme 3)Ikke-integreret markedsføring 4)Virksomhedens involvering 5)Personer som går forrest 6)Organisatorisk forandring
41
© Morten Rask40 Krav til organisationen BrochurenHåndbogenHandelspladsen Automatisering og Formalisering Rutinemæssig formidling af information i hypertekst format Dele af virksomhedens kundekontakt undtagen salg Eksisterende og nye salgsprocesser med fokus på produkt- eller servicebeskrivelse og bestilling Integration Marketing/salg funktionen Marketing/salg koordinerer kompetencecentrenes indsats Hele virksomheden Evaluering Simple interaktionsanalyser via journalisering og statistiske værktøjer Sammenstilling af kundens forespørgs- ler, profiler og virk- somhedens ressour- ceforbrug samt kundetilfredshedsun- dersøgelser Faktisk salg, kombineret med evalueringer som i de to andre interaktionstyper
42
© Morten Rask41 Distribueret Tænkning og Handling Baran, P. (1964). On DistributedCommunications: I. Introduction toDistributed Communications Network.Memorandom, The Rand Corporation,RM-3420-PR.
43
© Morten Rask42 Virksomhedens orientering 1. Netværk 2. Handling 3. Plan
44
© Morten Rask43 Case: Flyt Holger Hvis vi skal have en ny hjemmeside: hvad skal vi satse på? hvad skal vi vide, inden vi går i gang? hvordan skal vi gribe det an?
45
© Morten Rask44 Casearbejde 5 grupper Et A4 ark er output fra hver af grupperne Morten bruger disse input til evaluering og opsamling sidst på dagen God arbejdslyst
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.