Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBo Ibsen Redigeret for ca. et år siden
1
Debatkort til MED-udvalg Debatværktøj til kompetence- udvikling
2
MED-Hovedudvalgets arbejde med kompetenceudvikling Debatkort 1: Inden MED-udvalget går i gang med at debattere arbejdspladsens behov og mål for kompetenceudvikling, er det væsentligt, at I undersøger, hvordan der allerede arbejdes med kompetenceudvikling i MED-Hovedudvalget I kan diskutere følgende: Har MED-Hovedudvalget haft den årlige drøftelse om kompetenceudvikling? Hvordan skal resultaterne fra MED-Hovedudvalget bruges? Debattér evt. også hvordan andre i kommunen (HR, direktionen eller fagforvaltningerne) arbejder med kompetenceudvikling – og hvilken betydning det har for MED-udvalgets arbejde med kompetenceudvikling Husk undervejs at notere i den udleverede logbog Debatkort 1
3
Arbejdspladsens behov for kompetenceudvikling Debatkort 2: Det et væsentligt, at I får afklaret behovet for kompetenceudvikling I kan diskutere følgende: Hvor kommer behovet om kompetenceudvikling egentlig fra? Det kan f.eks. være: Ønsket om styrket faglighed/kvalitet? Nye opgaver eller lovgivning? Organisatoriske ændringer ? Hvem oplever behovet for kompetenceudvikling? (Hvordan) Kan vi sikre, at alle medarbejderes kompetenceudviklingsbehov inddrages i debatten? Husk undervejs at notere i den udleverede logbog Debatkort 2
4
Arbejdspladsens mål med kompetenceudviklingsindsatsen Debatkort 3: Spørgsmålet om hvad I vil opnå med kompetenceudvikling har både en faggruppevis og en organisatorisk/strategisk betydning. Med nedenstående spørgsmål er det væsentligt, at I får belyst begge dele: I kan diskutere følgende: Hvilke mål har arbejdspladsen med kompetenceudvikling? Hvilke mål har afdelingen med kompetenceudvikling? Hvilke mål har de enkelte faggrupper med kompetenceudvikling? Husk undervejs at notere i den udleverede logbog Debatkort 3
5
Rammer og ret til kompetenceudvikling Debatkort 4: Et er hvad andre i kommunen har gjort, samt hvilke behov og mål vi selv ser. Et andet er hvilke rammer, rettigheder og aftaler, der gælder på arbejdspladsen. I kan diskutere følgende: Hvordan udmøntes aftalegrundlaget om kompetenceudvikling i forhold til: Overenskomsterne på området Kompetenceaftalen mellem KL og KTO MED-aftalen Hvordan ser de økonomiske rammer ud? (Uddannelsesbudgettet) Hvilke (økonomiske) muligheder eksisterer ellers? – f.eks. trepartsmidler, projektmidler og andet, der kan bruges til kompetenceudvikling Husk undervejs at notere i den udleverede logbog Debatkort 4
6
Ideer til kompetenceudviklingsinitiativer Debatkort 5: Det er vigtigt, at I får samlet op på, hvordan I vil bringe idéerne fra debatcafeen videre til arbejdspladsen I kan diskutere følgende: Hvordan kan MED-udvalget sikre, at der kan ske arbejdspladslæring i det daglige? Hvordan kan MED-udvalget sikre, at der tilføres viden udefra – gennem f.eks. kurser, uddannelser eller nyansatte? Hvordan kan MED-udvalget være med til at sikre, at arbejdspladsen prioriterer kompetenceudvikling? Husk undervejs at notere i den udleverede logbog Debatkort 5
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.