Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

UDVIKLING FYN Fremtidsfabrikken Sydfyn er et Udvikling Fyn projekt finansieret af EU Social Fond og regionale udviklingsmidler.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "UDVIKLING FYN Fremtidsfabrikken Sydfyn er et Udvikling Fyn projekt finansieret af EU Social Fond og regionale udviklingsmidler."— Præsentationens transcript:

1

2 UDVIKLING FYN Fremtidsfabrikken Sydfyn er et Udvikling Fyn projekt finansieret af EU Social Fond og regionale udviklingsmidler

3 HOVEDAKTIVITETERNE Uddannelsesforløb for kreative iværksættere (250)
Uddannelsesforløb for kommunalt ansatte (130) Uddannelsesforløb for erhvervsrådgivere (30) Understøtte med mentorordning netværksaktiviteter faglige workshops og events facilitere etablering af iværksætterhuse virtuel sammenhængskraft

4 VISIONEN Sydfyn og øerne er det område i Danmark, hvor kreative og innovative iværksættere har de bedste betingelser for at udvikle sig selv og deres virksomhed Her findes dynamiske og kreative miljøer, der netværker og sparrer på tværs af faglige grænser Her skabes vækst og branding af Sydfyn i et særligt fællesskab mellem offentlige og private aktører

5 VÆKST OG KREATIVITET i fællesskab på Sydfyn og øerne
UDVIKLING AF VIRKSOMHED Iværksætterhuse med kontorfællesskab, værksted, mødelokaler, showroom Mentorordning, netværk, events, økonomisk rådgivning og virtuel sammenhængskraft FAGLIG OG PERSONLIG UDVIKLING Kreative miljøer med faglig inspiration, sparring og udvikling Kompetenceudvikling målrettet kreative entreprenører VÆKST OG KREATIVITET i fællesskab på Sydfyn og øerne ERHVERVSMÆSSIGE RAMMEBETINGELSER Kommuner viser vej og tænker virksomhedsudvikling Erhvervsrådgivere, revisorer, og bankrådgivere med fælles tilgang til virksomhedsudvikling PRIVATE RAMMEBETINGELSER Det gode liv med fantastisk natur, frisk luft og lokale fødevarer Balance mellem arbejdsliv og privatliv Varierede kulturelle tilbud Fællesskab med andre kreative MISSION: Den sydfynske model Fremtidsfabrikken skal fremme en særlig sydfynsk model, hvor vækst, kreativitet og det gode liv går op i en helhed. I samarbejde med private aktører skal der skabes et kreativt og dynamisk miljø, hvor iværksættere kan udvikle deres virksomhed. Fremtidsfabrikken skal udvikle og tilbyde kreative iværksættere et uddannelsesforløb i vækst, så Sydfyn og øerne også giver iværksættere mulighed for faglig og personlig udvikling. I tæt samarbejde med kommunerne, erhvervsråd, revisorer, banker og andre rådgivere skal Fremtidsfabrikken forbedre af de erhvervsmæssige rammebetingelser for iværksættere. Med fantastisk natur og kulturelle tilbud er der allerede fantastisk private rammebetingelser på Sydfyn og øerne for den kreative iværksætter og dennes familie. Det gode iværksætterliv skal bruges som en del af den branding, der skal trække kreative iværksættere fra andre dele af landet.

6 MISSION: Den sydfynske model Fremtidsfabrikken skal fremme en særlig sydfynsk model, hvor vækst, kreativitet og det gode liv går op i en helhed. I samarbejde med private aktører skal der skabes et kreativt og dynamisk miljø, hvor iværksættere kan udvikle deres virksomhed. Fremtidsfabrikken skal udvikle og tilbyde kreative iværksættere et uddannelsesforløb i vækst, så Sydfyn og øerne også giver iværksættere mulighed for faglig og personlig udvikling. I tæt samarbejde med kommunerne, erhvervsråd, revisorer, banker og andre rådgivere skal Fremtidsfabrikken forbedre af de erhvervsmæssige rammebetingelser for iværksættere. Med fantastisk natur og kulturelle tilbud er der allerede fantastisk private rammebetingelser på Sydfyn og øerne for den kreative iværksætter og dennes familie. Det gode iværksætterliv skal bruges som en del af den branding, der skal trække kreative iværksættere fra andre dele af landet.

7

8 H v a d e r B o o s t S y d f y n ? Et uddannelsesforløb i vækst for kreative iværksættere: Udvikle din virksomhed og forbedre din bundlinje Din virksomhed er case hele vejen Fire blandede hold: Faaborg-Midtfyn, Langeland, Svendborg og Ærø De bedste fra hvert hold Boost 2.0 med global innovation

9 K r e a t i v i v æ r k s æ t t e r e Personer, som arbejder innovativt og udviklingsorienteret med processer og produkter med henblik på at drive og/eller udvikle en virksomhed Deltagerne skal have: potentiale for vækst ønske om udvikling alene eller sammen med andre MOTIVATION

10 I v æ r k s æ t t e r / e n t r e p r e n ø r ?
I gang længe med ønske om ny retning Etableret kreativ entreprenør Tilflyttende kreativ entreprenør Nystartet kreativ iværksætter

11 T r e s p o r e t v e j t i l v æ k s t
Aug 2013 – juni 2014 Samlet investering: Tid svarende til 20 dage (undervisning, forberedelse og cases)

12 Gamestart med Væksthjul

13 Gameplan

14 Netværk på eget hold

15 … og de andre hold

16 Coaches støtter op

17 Ind til eksperterne

18 De 49 virksomheder starter på Boost Sydfyn 1.0
KREATIV VÆKST Resultater for 49 virksomheder 2010 2011 2012 Årlig omsætning i kr. Antal medarb. inkl. dig selv 41 52 60 Antal samarbejdspartnere 134 220 330 De 49 virksomheder starter på Boost Sydfyn 1.0

19

20 I n n o v a t i o n s p r o c e s

21 H v e m d e l t a g e r ? 130 kommunalt ansatte med erhvervskontakt:
Miljø Teknik Plan og kultur Jobcenter Forskellige uddannelsesmæssig baggrund Svendborg, Faaborg-Midtfyn, Langeland og Ærø … og nu også Odense

22 E k s p o r t v a r e Andre kommuner har øje for forløbet:
Helsingør har lavet en lidt kortere udgave af forløbet og undervist deres medarbejdere i Erhvervskontakten Syddjurs Kommune ønske at sende deres byggesagsbehandlere på et Boost NU forløb – vil gerne have Fremtidsfabrikken til at stå for det Det er en vanskelig eksportvare, da det kræver stort ledelsesengagement fra toppen og ned i kommunen, og involvering af private virksomheder i forløbet

23

24 FORMÅL Hvordan bliver du som rådgiver en del af deres netværk og vækst? Hvordan hjælper du de kreative ildsjæle? Har du produkter, som passer til enmands-virksomheder, der arbejder i netværk, og ikke opfører sig som de mere traditionelle virksomheder?

25 FORLØBET F l e k s i b i l i t e t
Kick off – præsentation og forventningsafstemning Helikopterdagen – megatrends, verden og Sydfyns udfordringer Ildsjælene – et kig ind i passion og ledelsesstil hos iværksættere I øjenhøjde – den anerkendende og åbne dialog Erhvervsrådgiverklubben – netværk for fremtidens rådgivere Pingpong – den coachende og kritiske dialog Servicelab – din rolle og udvikling af nye ”produkter” Syretest og fest – prøv de nye ideer af – før evaluering og refleksion

26 ERHVERVSRÅDGIVER KLUBBEN

27 Brand Sydfyn ‘12

28 B r a n d S y d f y n Event med kreative iværksættere, erhvervsrådgivere og inspirerende ildsjæle Udvikle brand for Sydfyn og øerne Sydfyn skal på verdenskortet som dynamisk vækstcenter for flyvske idéer – og som stedet hvor det offentlige og det private skaber resultater i fællesskab Workshops Borgmestre Presse

29 R e s u l t a t e r ”Du ser det på bundlinjen” – regnskabstal kommer i 2013 70% oplever øget omsætning Det går stærkt, når der kommer fokus på Spidskompetencer Historien og branding Kontakte drømmekunder

30 FAKTA visninger på et døgn da den fjernes 1.648 likes mod 421 dislikes

31

32 SMS fra vores københavnske innovationsekspert Thomas Mathiasen den 2
SMS fra vores københavnske innovationsekspert Thomas Mathiasen den 2. maj: "Sidder her til Vækstfondens årsmøde og hører best. formand Carsten Koch fortælle. Han indleder med at henvise til videoen med Sydfyns borgmestre i Gangnam Style som et kæmpehit alle er misundelige på. Cool ikk?" Forhåbentlig bliver det ikke værre fra jeres side?

33 FREMTIDSFABRIKKEN vores kreative hus på Sydfyn

34 Visionen er et kreativt og dynamisk miljø, hvor nye og etablerede iværksættere mødes, arbejder, opbygger netværk og lader sig inspirere Visionen er et kreativt hotspot for iværksættere i huset og andre kreative, som gerne vil være en del af miljøet, netværket og særlige events

35 Huset åbner EFTERÅRET 2014 Svendborg Kommune investerer 13,9 mio. kr. i ombygningen

36


Download ppt "UDVIKLING FYN Fremtidsfabrikken Sydfyn er et Udvikling Fyn projekt finansieret af EU Social Fond og regionale udviklingsmidler."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google