Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
Udnyt din tid optimalt - lær en læseteknik, der passer til situationen - læs hurtig-ere- og få større udbytte! Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt Læseteknik
2
Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
Øvelse Hvor hurtigt læser du? Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
3
Hvad reducerer din læsehastighed?
Indre stemme Nethinden (manglende udnyt-telse af det perifere syn) Refiksering (læsestandsning) Regression (går tilbage i tekst) Perceptionsevne (opfattelsesevne) venstre vs. højre hjernehalvdel Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
4
Hvor hurtigt kan man læse?
Ved simple teknikker kan læsehastigheden fordobles på ganske kort tid Ved at øve og anvende teknikkerne, kan du få en læsehastighed på ca ord/minut Et amerikansk koncept -PhotoRead - hævder, at kunne få hastigheden op på ord/minut, her er det kun ”bladrefingeren”, der sætter grænsen! Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
5
Vore hjernehalvdele har forskellige funktioner!
Venstre analytisk meningsskabende tolkende dømmende normativ målsættende Højre holistisk kreativ intuitiv forstående normbrydende mulighedsskabende Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
6
Venstre hjernehalvdel
Kan kun behandle 5-7 informationer ad gangen fungerer ved høje svingninger/hjerne-bølger handleområde/vågen tilstand Styrer de fem ydre sanser foretager kritisk vurdering benyttes af de fleste mennesker til læsning Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
7
Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
Højre hjernehalvdel Kan behandle store mængder informa-tioner ad gangen Fungerer ved lave svingninger/hjerne-bølger svarende til let eller dyb afslapning (meditativ tilstand) Indre sanser Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
8
Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
Whole Mind Reading Ved også at anvende højre hjernehalvdel til læsning, udnytter vi mere af hjernens potentiale! For at udnytte potentialet i højre hjernehalvdel, er vi nødt til at sænke antallet af svingninger i hjernen (hjernebølger), dvs. vi går fra en aktiv til en afslappet/meditativ sindstilstand. Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
9
Mental jogging styrker nerveba-nerne mellem hjernehalvdelene
Krydsøvelser øremassage hjerneknapper hovedbundsmassage bagest på issen koncentrationsøvelse - tap med fingrene på akupunkturpunkter på hovedet dybe vejrtrækninger masser ”hornene” i panden med tommel- og pegefinger Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
10
Får hjernebølgerne i ”lavt gear”!
Mandarinteknik Får hjernebølgerne i ”lavt gear”! Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
11
Hvor hurtigt læser du nu?
Læsetest 2 Hvor hurtigt læser du nu? Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
12
Praktiske trin til at øge hastighed og udbyttet af læsningen
Forbered din læsning Rekognoscer hele bogen - og den aktuelle tekst Dyrk aktiv læsning - hvor du tager noter (f.eks. Mind maps) - og skifter mellem læseformerne (f.eks. Læs og dyk) Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
13
Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
Forberedelse Formuler dit formål hvad skal jeg bruge læsestoffet til? Hvor vigtigt er stoffet for mig? Hvor detaljeret ønsker jeg at kende stoffet? Hvor meget tid har jeg/ønsker jeg at bruge? Etabler den ideelle sindstilstand ”mandarinen op på hovedet”! Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
14
Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
Hvorfor forberedelse? Skab et fundament for effektiv læsning Øg afslappet årvågenhed for optimal udførelse Forøg opmærksomheden Forøg koncentrationen Forøg forståelsen Forøg fastholdelsen af stoffet Reducer skyldfølelsen Forøg styrken ved at vælge Reducer tidsforbruget Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
15
Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
Rekognoscering Overblik 30 sekunder (lille artikel) 3 minutter (stor artikel) 5-8 minutter (bog) kontekst/sammenhæng kernen hovedpunkter opbygning Sigteord (tTrigger Words) opmærksomhed Vurder mening relevans for dig slægtskab til relevant stof Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
16
Rekognoscering af en artikel
Læs overskrift Læs sidste afsnit Læs første afsnit Læs fremhævede afsnitsoverskrifter eller find nøgleord der relaterer til formålet Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
17
Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
Hvorfor rekognoscere? Find hovedpunkterne Prioriter din læsning (ABC) Få en fornemmelse af strukturen Sorter efter type Beslut ”go or not go” med materialet Simpel at udføre Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
18
Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
Aktiv læsning Sonder - stil spørgsmål Hurtiglæsning Skittering - søg ord med relevans for formålet Dyk - hvor fordybelse er nødvendig Mind map - aktivér gennem notater Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
19
Hvordan kommer du videre?
Arbejd med teknikkerne Rekognoscer lærebogen før første lektion Rekognoscer kapitlet før læsningen Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
20
Engelsksprogede lærebøger - hvad gør man så?
Her er det endnu vigtigere at ”forberede” og ”rekognoscere”! Husk, at nu anvender du engelsk som et værktøj - det er ikke engelsk, der er faget! Skab sammenhænge! ”Problemet” reduceres, som tiden går! Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.