Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Carl Peter Frederiksen
9. Maj 2012 Carl Peter Frederiksen
2
Egenkontrol i transportvirksomheder
Et scenarie fra den virkelige verden: Vejkontrol: Kontrol af de forudgående 28 dage 42 overtrædelser 17 frakendelser Bødekrav, chauffør: kr. Bødekrav, vognmand: kr.
3
Arbejdsgiverens forpligtigelser
Pligt til at planlægge og tilrettelægge arbejdet så overtrædelser undgås. Pligt til at instruere og undervise chaufførerne i reglerne. Pligt til at føre regelmæssig kontrol med om reglerne overholdes. Objektivt ansvar for overtrædelser.
4
Køretøjer Dataindsamling Køre- og hviletid
Hvor opstår fejlene? Køretøjer Dataindsamling Køre- og hviletid
5
Køretøjer Manglende kalibrering (2 års eftersyn) Forkert kalibrering
Dækstørrelse Installationsmærkat Plomber Uautoriseret indgreb Fejl ved fartskriver eller tachograf
6
Dataindsamling Chaufføren medbringer for mange diagramark
Manglende aflevering af diagramark Fejl eller sjusk ved udfyldelse af diagramark Virksomhedens opbevaring af diagramark Manglende indlæsning af virksomhedskort i tachograf Manglende download af førerkort Manglende download af tachografer Manglende sikring af data ved backup
7
Køre- og hviletid Pausereglen – manglende pauser – for korte pauser delpauser afholdt i forkert rækkefølge Daglig hviletid – hvil er indledt for sent eller afbrudt uden lovlig grund Daglig køretid – kumulation af køretid – for kort hvil
8
Hvad kan man gøre: Egenkontrol
Vilje – ingen chauffør bliver bedre end vognmanden Uddannelse Procedurer Vedholdenhed
9
Motivation? Vej- og virksomhedskontrol
Store bøder – frakendelse af chaufførernes kørekort Øget kontroltryk – kontroldirektivet Trafikstyrelsen – inddragelse af tilladelser Image pleje Medarbejderpleje – psykisk arbejdsmiljø
10
Manipulation med fartskriver eller hastighedsbegrænser.
Kørsel uden hastighedsbegrænser = ubetinget frakendelse. Kørsel efter at fartskriver/kontrolapparat er sat ud af kraft = ubetinget frakendelse.
11
Bøde- og sanktionssystem
Køre-/hviletidsforordningen: 100 kr./pct. til fører. 200 kr./pct. til ejer/vognmand. Generel sanktionstolerance: 5 %
12
Frakendelse KHT 30 % regel for frakendelse.
Daglig hviletid på 6 t. = frakendelse(33%). Daglig køretid på 13:10 t. = frakendelse (31%). Køretid u. pauser på 5:55 t. = frakendelse (31%).
13
Kontrolapparatforordningen
Fører: 3000,- kr. Ejer/vognmand: 6000,- kr. 6 overtrædelser = betinget frakendelse til fører. 12 overtrædelser = ubetinget frakendelse til fører.
14
Hvad tilbyder TungVognsSpecialisten?
Egenkontrolprogram i form af abonnementsordning Konkret rådgivning før eller i forbindelse med en bødesag Undervisning – evt. på AMU vilkår Hosting af tachodata med overtrædelsesrapportering (TVS Tacho Upload) Masterdrivernetwork Farligt gods – sikkerhedsrådgivning, undervisning Særtransporter – rådgivning, undervisning Godsloven – rådgivning, undervisning Dyretransporter – rådgivning, undervisning
15
?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.