Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Øko-Ø Færgen Henrik Riisgaard Aalborg Universitet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Øko-Ø Færgen Henrik Riisgaard Aalborg Universitet"— Præsentationens transcript:

1 Øko-Ø Færgen Henrik Riisgaard Aalborg Universitet
Henrik Riisgaard 23 Januar 2013

2 Formålet med Øko-Ø færgeprojektet
At udarbejde et sammenligningsgrundlag for to små færger der bygges af henholdvis stål og kulfiberkomposit. Totalomkostninger Miljøeffekt At inspirere rederier, kommuner og skibsingeniører til at overveje moderne materialer til skibsbygning når brændstoføkonomi og miljøeffekter har høj prioritet.

3 Som om miljø og klima betød noget
Tidslinie for Øko-Ø Færgens start Juni 2010: Tre små danske virksomheder får interesse for små kompositfærger Dec. 2010 MARKIS første årskonference: De danske virksomheder møder svenske eksperter Forår Tre møder afklarer ideen, identi-ficerer partnere og aktiviteter Maj 2011 Ansøgning fra 8 partners (DK+SE) inkl. 18 interessetilkendegivelser Budget 3,66 M DKK Efterår 2011: Finansiering fra: Västra Götaland Region Den Danske Maritime Fond Private aktører SP Projektet starter Tænk, hvis tilsvarende avancerede teknikker og materialer blev anvendt til sikre miljøforbedringer i mainstreamsegmenter? Som om miljø og klima betød noget (”milliardær- og militærdrevet innovation”)

4 Triple helix innovation
Myndigheder Forskning Søfartsstyrelsen 2.-0 LCA consultants Västra Götaland Region SP Technical Research Aalborg Universitet. Sv. Transportstyrelsen Danish Yachts Niels Hjørnet Yacht Design Erhvervshus Nord Coriolis AB Kockums AB Private virksomheder

5 IKKE et kommercielt projekt
Ingen færge bygges (referencefærgen er i drift) Alt dokumentationsmateriale og analyser er offentligt tilgængeligt Maximal udbredelse af resultater Den tilsigtede effekt: Nyt perspektiv blandt redere og myndigheder Kompetenceløft i industrien Kapacitetsopbygning hos danske og svenske søfartsmyndigheder Et grundlag for efterfølgende kommercielle projekter (= virkelige færger)

6 Fire planlagte resultater for Øko-Ø færgen:
Et generalarrangement, dimensioner, fremdrivningsberegninger, specifikation for en kulfiber færge. Analyse af totalomkostninger (LCC) . Vurdering af totaløkonomi og tilbagebetalingstid for meromkostninger (design og konstruktion) Livscyklusvurdering (LCA) – kortlægning af ressourcemæssige input og miljømæssige output gennem hele færgens levetid. Vurdering af de akkumulerede miljøeffekter. ”Regel 17 analyse”. Hvilke alternative konstruktioner og tiltag er nødvendige for at opnå søfartsmyndighedernes godkendelse af en lille deplacement færge i letvægtskomposit ? = Ingen færge, kun papir ()

7 Markedsundersøgelser
Hvordan ser markedet i Nordeuropa? Antal færger? Alder? Størrelse? Forretningsmodeller? Færgelejer? Sejlplaner og dermed driftstimer?

8 70 færger (inkl. back-up) 10 nybygninger siden 2009
Det danske marked for småfærger 70 færger (inkl. back-up) 10 nybygninger siden 2009 dog stadig 30, som er mere end 25 år (i snit 44 år)

9 Udfordreren Design og konstruktion: ØKO-Ø Færgen
Referenceskib: Tunøfærgen EU’s færgedirektiv, D-klasse Stål 200 Passagerer & 6 biler Længde: ca. 30 meter 9,5 knob Deplacement 340 T Motoreffekt: 2 X 294 kW Udfordreren Alternativ til Tunø-færgen EU’s færgedirektiv? D-klasse, SOLAS! FRP (kulfiberkomposit) 200 Passagerer & 6 biler Længde: ca. 30 meter 9,5 knob Deplacement 120 T Forventet motoreffekt: 2 x 110 kW

10 Miljøeffekten

11 Forklaringen er simpel: brændsel!

12 Hvordan kan Odder Kommune spare 263.345 kg CO2 på transport om året?
Alternativ 1: Alternativ 2: Udskifte hjemmeplejebiler Fiat Panda 1.2 med Toyota Yaris hybrid (78 g CO2/km) + 183 X

13 Bonusgevinst: lavere dybgang (1
Bonusgevinst: lavere dybgang (1.4 m) sparer 3,2 sømil om dagen (4 X 5 min. sejlads) Mere direkte grøn rute Korteste faktiske rute nov. 2012

14 Resultat økonomi: Break-even efter 8.6 års brug
Antagelser: 3 % årlig prisstigning på diesel (pgså beregnet : 0%, 5% and 10%) 4 hours daglig drift = 2 returture Ingen lønninger ! (ens ) 4 % kalkulationsrente 2.1 % inflation

15 Totalomkostninger og break-even
Afhænger især af antallet af drifttimer: Ture om dagen Tilbagebetalingstid 1 (2 timer pr. dag) 12.1 år 2 (4 timer pr dag – status 2012) 8.6 år 3 (6 timer pr dag) 6.5 år 4 (8 timer pr dag) 5.3 år

16 Identificerde institutionelle barrierer
Håndtering af begrebet totalomkostninger i offentlige udbud Ny grønne forretningsmodeller til at finansiere merpris til konstruktion EU’s færgedirektiv i den nuværende udgave tillader ikke kulfiberkompositfærger

17

18 Færger med fibre i Fremtiden?
Stor interesse Præsentationer Undervisning Presse Møder/forhandlinger Finanslovsaftale 2013: “Grønne Maritime løsninger (…): 20 Mkr til demonstrationsprojekter …herunder Skibsbygning i nye letvægtsmaterialer (komposit)”

19 Kontakt: Projektleder:
Jens Otto Sørensen, Danish Yachts Henrik Riisgaard, Aalborg Universitet: Mere info på www: Eco-island.dk


Download ppt "Øko-Ø Færgen Henrik Riisgaard Aalborg Universitet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google