Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afArne Astrup Redigeret for ca. et år siden
1
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetence Konference om kompetence IT-Klubben – Finansforbundet Onsdag d. 27. september 2006 Ingeniørforeningens Mødecenter
2
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Mads Kellermann Faglig sekretær i PROSA – Forbundet af It-professionelle •Forretningsfører i produktionskollektivet/ arbejdsfællesskabet Medusa •Tekniker og administrator i Egnsteatret Gruppe 38 •Formand for Teatertekniker- forbundet •Uddannelse: •Bifag i dramaturgi – Århus Universitet •Datamatiker – Århus Købmandsskole
3
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetencer
4
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetencer
5
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetencer
6
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetencer •Kompetencer til at udføre handlinger på en kompetent måde •Kompetencer som kan træde i stedet for hele eller dele af et videreuddannelses- forløb
7
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetencer •Her har været et billede som jeg ikke har tænkt mig at distribuere.
8
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetencer •Får man realkompetencer som sexolog af det? •Næppe! •- og derfor for man nok heller ikke merit
9
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Kompetencer •Formelle •Uformelle •Informelle
10
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling IT-uddannelserne
11
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling IT Efter- og videreuddannelser
12
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Private kursusudbydere
13
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling De informelle kompetencer eller Realkompetencer •Kompetencer til at udføre handlinger på en kompetent måde •Kompetencer som kan træde i stedet for hele eller dele af et videreuddannelses- forløb
14
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetencer Hvad er problemet? •Angsten for kompetenceskred/angsten for at miste monopolet •Uddannelsessystemerne har meget svært ved at anerkende dem •Mange professioner har meget svært ved at anerkende dem •Derfor er vi i Danmark ikke kommet ret langt med anerkendelse af realkompetencer over EUD-niveau
15
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling IT-Universitetet Diplomuddannelse i it •Normale krav: •En KVU eller VVU eller højere •2 års relevant erhvervserfaring
16
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling IT-Universitetet Diplomuddannelse i it •Alternative krav •Ingen uddannelseskrav •2 års relevant erhvervserfaring •Motiveret ansøgning •Test •Samtale •Bestået 1. semester
17
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Hvad gør vi videre? •Flere forsøg, specielt på efter- og videreuddannelsesområdet •Afprøve måder at afklare realkompetencer •F.eks. Certificeringer, •Men måske også studieegnethed
18
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Kan vi gøre mere? •Nej! •Pjat – selvfølgelig kan vi det! •- og specielt it-området har et meget stort behov
19
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Fortsat god debat Nu kører kompetencetoget Fut, fut
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.