Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Din markedsføring på sociale medier

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Din markedsføring på sociale medier"— Præsentationens transcript:

1 Din markedsføring på sociale medier
10. november 2011

2 Formål med præsentationen
Hvad er forskellene på de forskellige sociale medier? Facebook – Twitter – LinkedIn – Google+ Myspace – YouTube Hvordan søsætter man en markedsførings-kampagne på et socialt medie? Hvilke forberedelser skal man gøre sig? Hvordan får man folk til at deltage? Hvordan man slår koldt vand i blodet og lægger en god plan fra starten af

3 Hvad er sociale medier?

4 Tilbudsaviser / postomdelt materiale Hjemmesider før ca. 2002
Traditionelle medier Sociale medier TV Radio Aviser Magasiner Outdoor Direct mail Tilbudsaviser / postomdelt materiale Hjemmesider før ca. 2002

5 Traditionelle medier vs. sociale medier
Traditionelle medier er envejskommunikative Modtageren er passiv Produktet er ”dødt” – hvis man vil forbedre, skal man starte forfra

6 Traditionelle medier vs. sociale medier
Sociale medier er tovejskommunikative Modtageren har stemme på lige fod med afsenderen Produktet er ”levende” og i konstant udvikling

7 Push/pull Med pull-marketing tiltrækkes modtagerne til budskabet.
Sociale medier Med pull-marketing tiltrækkes modtagerne til budskabet. Afsender bliver centrum i et community af interesserede tilhængere.

8 Udviklingen af medier Sociale medier Kilde: Thomas Baekdal, 2009 Markedsføring bliver mere og mere direkte målrettet den enkelte persons interesser.

9 Fordele ved en social-medie-kampagne
Sociale medier • Sociale medier handler om kommunikation mellem mennesker – og word-of-mouth er den bedste markedsføring • Folk danner deres egne meninger, i stedet for at blive fyldt med salgstekst • Folk kan debattere, diskutere med både hinanden og afsenderen • Relativ økonomi i forhold til traditionelle reklamemedier Det giver større troværdighed. Større troværdighed giver loyalitet. Loyalitet giver mere og gentagende respons.

10 Forskellene på sociale medier

11 Forskellige on-line sociale medier
Facebook YouTube Twitter MySpace LinkedIn Google+ Hvert socialt medie har et primært formål og et (eller flere) sekundært formål

12 Hvad bruger virksomheder mest?
Sociale medier ”Hvilke sociale medieværktøjer anvender din organisation i dag på forskellige ansvars- og arbejdsområder?” (Kilde: SocialSemantic.eu)

13 Facebook Sociale medier • Primært formål: personlig networking
• Holde styr på venne-netværk • ”Hvad går de andre og laver?” • Blive ”fans” af virksomheder, politikere, bands, sager … • Oprette interessegrupper • Oprette ”pages”, man kan blive ”fans” af • Dele indhold fra nettet

14 Facebook ”Page” Mig Sociale medier
En ”page” er ligesom en profil, bare for en virksomhed eller forening i stedet for person. Folk ”synes godt om” pages (tidligere blev de ”fans”). Når du skriver fra sin page vil afsenderen fremstå som virksomheden, ikke dig selv. Min profil Min ”page” Mig

15 YouTube Sociale medier • Primært formål: video-deling
• Søge på videoer • Kommentere på videoer • Opret egen ”kanal” • Upload egne videoer • Lave ”video-svar” • Videredele videoer gennem andre sociale medier

16 YouTube: Viral markedsføring
Sociale medier ”Viral markedsføring” er indhold – typisk video – hvor man ikke er sikker på, hvem afsender er, eller hvad formålet er. Formålet er at skabe opmærksomhed til sløret endelig løftes.

17 MySpace Sociale medier • Primært formål: musik-deling • Søge på bands
• Se koncert-kalendere • Se (musik)videoer • Kommentere på bands • Oprette egne bands • Upload egen musik • Netværke med andre bands

18 professionel networking
LinkedIn Sociale medier • Primært formål: professionel networking • Holde styr på professionelt netværk • Søge nye medarbejdere • Søge nye arbejdsgivere • Kommunikationsform er privat, via intern • Også korte status updates, (kan være fra Twitter)

19 LinkedIn Sociale medier
LinkedIn er beregnet til professionelle bekendtskaber og personlig profilering. Ikke virksomhedsprofilering. Man skal kende hinanden i forvejen. Ellers sker ovenstående …

20 ”følg-med” / annoncering
Twitter Sociale medier • Primært formål: ”følg-med” / annoncering • Begrænset til 140 karakterer • Skrive opdateringer • Læse andres opdateringer • Videresende opdateringer til eget netværk • Dele indhold fra nettet

21 Google Plus / Google+ Sociale medier • Primært formål:
personlig networking • Møde nye mennesker • Dele indhold fra nettet • Målrettet kommunikation med ”circles” • Nyheder om ens interesser gennem ”sparks” P.t. stadig i sin tidlige fase.

22 Google+ ”Page” Mig Sociale medier
Google+ har for nylig åbnet for ”Pages”. De fungerer på samme måde som Facebooks Pages. Men nu vil virksomheders profiler også dukke op i Google-søgninger … ”Direct marketing.” Min profil Min ”page” Mig

23 Hvordan fungerer relationer

24 Relationer på Twitter ”Mig” Folk, der follower mig Folk, jeg follower
Sociale medier ”Mig” Folk, der follower mig Jeg skal ikke godkende dem først Folk, jeg follower Skal ikke godkende mig først

25 Relationer på LinkedIn
Sociale medier ”Mig” Mine kontakter Skal godkende relationen først Resten af LinkedIn

26 Relationer på Google+ Venner, der har mig i deres cirkler ”Mig”
Sociale medier Venner, der har mig i deres cirkler ”Mig” En anden person En anden persons cirkler Folk, jeg vil følge med i ... kun folk, der også har mig i deres cirkler Alle kan se mine offentlige indlæg (”Public” posts) Skal ikke godkende mig først Jeg skal ikke godkende først Resten af internettet (ikke nødvendigvis på Google+)

27 Relationer på Facebook
Sociale medier ”Mig” Skal godkende relationen først Mine venner Mine venners venner

28 Facebook i omvæltning Sociale medier Man behøver ikke have en Facebook-bruger for at læse ”offentlige” indlæg. Det gælder også for ”Pages”.

29 Facebook i omvæltning ”Mig” Resten af internettet Sociale medier
(ikke nødvendigvis på Facebook)

30 Hvad betyder Facebooks omvæltning?
Sociale medier Alle private profiler bliver lavet om til ”Tidslinjen”. Dette påvirker (ind til videre) ikke ”Pages”, der bliver ved med at se ud som de gør nu.

31 Hvilke forberedelser skal der til?

32 Indledende initiativer
Hvorfor vil vi på sociale medier? Har vi et mål? Hvad vil vi opnå? Kundekontakt? Opmærksomhed? Nye kunde-emner? B2B-kontakt? Enkelt kampagne eller virksomheden?

33 Hvilket medie skal vi vælge?
Du må anvende mediet på dets egne præmisser. Hvilket medie passer bedst til din markedsføring? Afhænger af… • målgruppe (er de social-medie-hajer? nybegyndere?) • budskab (produkt? salg? holdning?) • tid til vedligeholdelse (mere om dette senere)

34 Det centrale medie i kampagnen
Vælg et centralt medie for at undgå forvirring. Men begræns dig ikke til ét medie. Lad medierne arbejde sammen.

35 Hvad kræver det? Planlægning • Klart defineret formål
• Tidsramme for forløb (kan godt være ubestemt) Udførelse • Det er gratis at oprette profiler • Vedligeholdelsen er alfa og omega • ”Content manager(s)” • Politik for tone, stil, emner, do’s and don’ts

36 Så hvad skal vi skrive?

37 Hvordan kommer man i gang?
• Vi starter alle fra nul • Start med at invitere folk, som du ved giver guleroden videre • Spørg folk, der har interesse i at opbygge et netværk • Giv dem noget, der kan gives videre - snowballing • Følg altid op; diskutér; debattér; engagér; lyt

38 Hvad skal man skrive? Skriv noget, folk kan respondere på.
Ikke reklame: ”Nu har vi lanceret et nyt produkt. Klik her for at læse mere.” Men engagerende: ”Hvad synes I om det nye produkt, vi har lanceret?” Brug også billeder og evt. video. Det behøver ikke altid nødvendigvis at være direkte relateret til ens egen virksomhed. Del links til debatter, blogs, videoer, etc. Skemalæg eventuelt jeres opdateringer:

39 Eksempel på skema-lægning af Facebook-updates.
Hvad skal man skrive? Aktivitet Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Annoncering X Start debat Upload billede Upload video Start afstemning ”Bag kulissen” Del et link Eksempel på skema-lægning af Facebook-updates.

40 Hvordan modtager modtageren?
Modtagelse af samme medie kan foregå gennem forskellige kanaler Indholdet er det samme, men forudsætningerne er forskellige

41 Din sociale kampagne på smartphones
Der findes ”apps” til alle de kendte sociale medier De har også velfungerende mobil-sites Sociale medier checkes også på farten En god måde at holde liv i ens ”page” på, selv hvis man er væk fra computeren Billeder, video og tekst kan deles øjeblikkeligt Facebook som ”mobil-side” Facebook som ”app”

42 Hvad skal man skrive? Skriv på farten; mens det sker.
Et billede siger mere end bare tekst. En video siger mere end bare et billede. Gem den tørre salgstale til nyhedsbrevet og pressemeddelelsen. Tænk ”socialt”; den gode historie. Noget, som andre ville fortælle videre.

43 Når vi er i gang

44 Investér den tid, det tager
• Der skal være et troværdigt ansigt bag skærmen • Kommunikationen skal være personlig og gerne ”daglig”; ikke tør pressesnak • Opmærksomhedstærsklen er lav: hvis det ikke vedligeholdes, falder det fra hinanden • Hav en dedikeret medarbejder, der har forstand på de forskellige on-line sociale kulturer (studentermedarbejder) • Hav en kort politik for do’s and don’ts, men hav tiltro til medarbejderen

45 Stir frygten i øjnene • ”Åh nej, de snakker dårligt om os!”
• Kend forskellen på ’trolls’ og konstruktiv kritik • Tag tyren ved hornene og svar på tiltale • Gå ikke i panik ved at slette kritiske indlæg • Hvis du har ret og de tager fejl har I intet at frygte • Hvis de har ret, så lær at sige undskyld og vend situationen til noget positivt

46 Markedsføring og annoncering

47 Markedsføring og annoncer: Facebook
• Den bedste reklame er ”word of mouth”, men man kan også annoncere på Facebook, ligesom med Google Adwords. • Du kan annoncere både hele din Page, eller en enkelt opdatering (”Sponsored story”).

48 Markedsføring og annoncer: Twitter
• ”Tag” folk når I skriver Twitter-updates • Lav hash-tags (#) hvis I f.eks. har et produkt eller en sag I vil fremhæve. • ”Retweet” interessante tweets fra andre, I følger med i. Det inspirerer til debat og interaktion.

49 Markedsføring og annoncer
• Promovér jeres sociale medier på jeres hjemmeside. • Facebook har en ”Like box”, der kan indsættes på hjemmesiden og give folk direkte adgang til jeres Facebook-profil. • Twitter har et ”badge”, der kan ind- sættes på hjemmesiden. Den viser alle ens seneste opdateringer i real-time. Se hvordan på

50 Vanity url’er Når I når over 25 followers på Facebook kan I få jeres egen ”vanity url”: i stedet for … På Twitter er jeres brugernavn jeres url, f.eks. Google+ har endnu ikke vanity-url’er, men I kan bruge gplus.to/ … f.eks.: Vanity url’er er lette at huske og fungerer godt i din markedsføring, som: I din signatur – På dit visitkort På dine plakater – I dine annoncer

51 LinkedIn-profiler og G+ pages
LinkedIn har for nylig tilladt, at firma-profiler må udsende ”opdateringer” til deres professionelle netværk. Google+ har med ”Pages” åbnet muligheden for at profilere sig herpå. Der er spændende muligheder i begge, men hold altid jeres målgruppe og hvor de befinder sig for øje.

52 Lad medierne arbejde sammen
Hav ét centralt medie i markedsføringen, som samler al informationen fra de forskellige sociale medier.

53 Case: RykVidere.nu RykVidere.nu var en tværmediel kampagne for ledige, år. Kampagnens hjemmeside var integreret med Facebook og YouTube. Kortfilm (gennem YouTube), som brugere kunne dele og kommentere Blogs, hvor ledige kunne kommentere og få svar Polls (afstemninger) Kampagnen blev promoveret gennem traditionelle medier, som flyers, plakater, m.v.

54 Tidslinje – Del 1 Projektets start: Idé Budskab Planlægning:
Hvem er målgruppen? Er det egnet til sociale medier? Medievalg: Hvilke elementer skal kampagnen formidles gennem? Video? Blog? Games? Egen web? Apps? Hvordan skal folk gøres opmærksom på kampagnen? Traditionelle reklame-medier? (TV, radio, avisannoncer, postomdelt reklame…) Viral kampagne? Eksisterende medier (nyhedsbrev, andre profiler…)

55 Tidslinje – Del 2 Profilerne oprettes; markedsføringen rulles ud;
vennerne inviteres De første updates lægges ud – højaktivitet Aktiviteten vokser i trit med interessen Budskabet snowballer Interessen fastholdes med nyt indhold; nye tiltag Flere videoer Flere updates Kommentarer Diskussioner Afsluttet (?) Er målet nået? Salget øget? Opmærksomheden større? Skal snebolden rulle videre? Vurdering og evaluering

56 1 times gratis rådgivning Få en times gratis rådgivning om sociale medier til din virksomhed. Se mere på /IdentitetDesign /IdentitetDesign


Download ppt "Din markedsføring på sociale medier"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google