Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGerda Nielsen Redigeret for ca. et år siden
1
Christian Have KEA Business Forum 7. december 2013
Kulturel ledelse Christian Have KEA Business Forum 7. december 2013
2
Have Kommunikation Stiftet i 1983 19 medarbejdere
150 projekter på årsbasis inden for: Film, teater, kunst, underholdning, kulturel udvikling, erhverv 4 kerneområder: PR & Synlighed Strategi & Analyse Events & Awards Rådgivning & Workshops
3
Christian Have Grundlægger og indehaver af Have Kommunikation
Direktør indtil 2010 Nu kreativ direktør Egen rådgivningsvirksomhed: Have Consult Ambassadør for Dansk Folkehjælp Forelæser løbende på Aalborg Universitet, CBS, Københavns Universitet, Freie Universität, Peking University
4
Kulturpolitik ”Fattige og elendige er vi. Las os nu blive dumme til, saa kan vi gerne høre op med at være en stat.” - Kronprins Christian, 1813
5
En fragmenteret verden
Den teknologiske udvikling bidrager til øget individualisering Sociale medier Selvpositionering Selektiv nyhedslæsning Subkulturer Kulturen skaber sammenhæng og fællesskab Mister vi fornemmelsen for vores fælles kultur, mister vi også fornemmelsen for, hvorfor og hvordan vi hører sammen
6
Kunst og kultur er vigtigt
Kunst og kultur skaber mening og udvikling: Fælles identitet Fælles narrativ Innovation
7
Det transformative kulturbegreb
Kunst og kultur som det sted, hvor udvikling, vækst og innovation skabes I dag ses kultur som et redskab men end som noget, der i sig selv er værdifuldt. Fra nice to have til need to have Det transformative kulturbegreb indebærer: Kreativitet Bæredygtighed Medmenneskelighed Ansvarlighed
8
Politikere Virksomheder Organisationer Fonde Kunstnere Enkeltpersoner
Hvem har ansvaret? Politikere Virksomheder Organisationer Fonde Kunstnere Enkeltpersoner
9
Corporate Cultural Responsibility
Corporate Cultural Responsibility er en virksomheds (eller en organisations eller en fonds) aktive medansvar for udviklingen, genopbygningen, aktiveringen, driften eller tilpasningen af et samfunds kulturelle identifikationsfaktorer såsom sproget, musikken, kunsten, litteraturen, troen – fra det talte or til den nyeste kunst/media-hybrid.
10
CCR vs. CSR Begrebet skal ikke forveksles med Corporate Social Responsibility (CSR) CSR har en klar markedsøkonomisk synsvinkel CSR kan ofte bedrives ved ikke at gøre noget CCR har ikke udelukkende fokus på en merkantil gevinst CCR kræver at virksomheder gør en aktiv og direkte indsats CCR er mere konkret og dermed mere forpligtende Fokus fra servicering til etablering af relationer
11
Kriterier for CCR Virksomheder overtager aktivt eller samarbejder om en konkret kulturel opgave, som hidtil har været et statsligt eller offentligt ansvar Den kulturelle opgave skal være bæredygtig – ikke engangsevents Fokus på driften af kulturen – ikke engangsbeløb som i sidste ende udmunder i ekstra omkostninger for kulturaktøren Processen – ikke produktet Fra fokus på vækst til fokus på udvikling
12
Alternativ: Offentlig/private partnerskaber
Det offentlige og private samarbejder om støtte til kultur Behov for flere OPP-partnerskaber i kulturlivet Der skal tænkes i nye netværk, nye platforme, nye samarbejdsformer, ny synlighed
13
Udbyttet af Corporate Cultural Responsibility
Kulturel resonans Kreativitet Legitimitet Bæredygtighed Eksistensberettigelse Adgang til markedet
14
CCR - Kulturel resonans
Virksomheder skaber emotionel og menneskelig kontakt mellem sig selv og sine kunder. En bedre forståelse for kulturen giver bedre vilkår for at forstå både medarbejdere og kunder, da de jo netop er produkter af kultur Fra udgangspunkt i markedskræfter til et udgangspunkt i kreativitet og innovation
15
CCR - Kreativitet Benyt den kreativitet og nytænkning, der stammer fra kunst og kultur til at (ud)bygge virksomhedens værdier, strategi og forretning Kreative værdier inkluderer: open source, transparens, intimitet, autenticitet, uforudsigelighed og co-creation
16
CCR - Legitimitet At tage ansvar giver legitimitet
Netværkssamfundet sociologi betyder, at også virksomheder forventes at give ligeså meget, som de tager Kulturen har en transformativ værdi, der kan styrke og ændre samfundet - CCR strategier signalerer ansvar overfor omverden!
17
CCR - Bæredygtighed Kulturelt ansvar betyder, at virksomheden ikke saver den gren over, som den selv sidder på Et sundt forretnings- og rekrutteringsklima bidrager til et samfund med en velfungerende kultur
18
CCR - Eksistensberettigelse og adgang til markeder
Et direkte kulturelt ansvar fører til en gevinst for både den CCR-praktiserende virksomhed såvel som for samfundet som helhed Ansvar for egen branche og samfund sikrer det fremtidige eksistensgrundlag Kun ved at give noget af værdi får virksomheder permission til at sælge det, de har at tilbyde
19
Ansvar for start-ups At hjælpe den svage, velvidende om, at det kan blive en konkurrent Et paradigmeskift væk fra ”den stærkeste overlever” til ”vi tager ansvaret for, at vores konkurrent også har ret til at være her” Fx Porter og Kramer om ’fælles værdi’ og at se udover kapitalismens snævre markedstænkning
20
Den ansvarsfulde leder
Morgendagens leder er orienteret mod den kulturelle værdibaserede ledelse Den ansvarsfulde ledelsesstil er meningsfuld, transparent, autentisk, værdibåren og har et klart formål Den ansvarsfulde leder har en bæredygtig tankegang, hvor fokus er på markedets ve og vel At tage ansvar for sin branche og for sit samfund
21
Transparens: en moderne virksomheds levevilkår
Den teknologiske udvikling gør, at viden bliver tilgængelig for alle Hastighed er en udfordring på alle niveauer Den digitale forretningsmodel sætter øget fokus på transparens og autenticitet Virksomhedens interne adfærd påvirker også det eksterne image
22
Udfordringerne ved kulturel ledelse
Stakeholders fokuserer stadig primært på økonomien og på ROI Lederen skal italesætte og implementere et andet værdisæt og skabe forståelse hos stakeholders Svært at omlægge sit mindset og forretningforståelse. Det kræver ressourcer og investeringer Det kræver mod!
23
Værktøjet for kulturel ledelse: Narrativ storytelling
Den narrative storytelling giver kulturel resonans
24
Narrativ storytelling
Steve Denning: ”A springboard story is a story that enables a leap in understanding by the audience so as to grasp how an organization or community or complex system may change.” Dette kan også overføres til kunst og kultur Historier der er så klare og præcise, at de giver os en følelse af inspiration og oplysning Første etape: Skab de narrative fortællinger og spørg Anden etape: I det øjeblik du vil have folk til co-create er value proposition vigtigt
25
Narrativ storytelling
Historierne bør indeholde en blanding af genkendelighed og fremmedhed Det fanger opmærksomheden hos publikum Storytelling handler ikke om at videregive så meget information som muligt, men om at være katalysator for forståelse Storytelling giver ofte en bedre indlevelsesevne end en graf
26
Den narrative kontekst
Narrativer påvirkes – ligesom alt andet – af konteksten Husk at komplekse ideer har mange dimensioner Folk kan identificere sig med historien på forskellige niveauer Historier har evnen til at overføre forståelse fra en kontekst til en anden
27
Lederen som et brand Den kulturelt ansvarlige leder er også kommunikerende Ideologien og myten skal omfavnes hele vejen rundt At man forstår at skabe en værdibaseret kommunikation
28
Lederen som et brand Man er sin egen mediestation
Man bliver i stand til at udføre sit lederskab på digitale og sociale platforme PR kommunikation storytelling
29
Den traditionelle Maslowspyramide
Self-actualization Esteem Social Safety Physiological
30
Fremtidens Maslowspyramide
Enlightenment Transformation Cultural Responsibility Sustainability Artistic and cultural needs
31
Tak for ordet. Så er ballet åbnet!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.