Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Amsterdam vestlige bydel 90 % med fremmed baggrund store sociale problemer i bydelen kriminalitet, optøjer og dårlige uddannelses- forhold computer clubhouse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Amsterdam vestlige bydel 90 % med fremmed baggrund store sociale problemer i bydelen kriminalitet, optøjer og dårlige uddannelses- forhold computer clubhouse."— Præsentationens transcript:

1 amsterdam vestlige bydel 90 % med fremmed baggrund store sociale problemer i bydelen kriminalitet, optøjer og dårlige uddannelses- forhold computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

2 fra 2001 computer clubhouse støttet og rammesat af myndighederne i amsterdam delvis sponsoreret af private, bl.a. amsterdams lufthavn aktuelt samarbejde med Van Gogh-museet computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

3 30-40 medlemmer fra 10-18 år to deltids koordinatorer og fire-fem mentorer + juniormentorer en til to faste mentorer med stor teknisk indsigt computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

4 lokalet bygget op fra bunden og indrettet til formålet cc placeret lige midt i det problematiske område medlemmer skal bo i området medlemmer har medlemskort og formel tilknytning til cc’en computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

5 opstartsproblemer: efter en måned måtte en håndfuld medlemmer udelukkes pga. ødelæggende adfærd koncept og regler måtte revideres nu er der kontante regler for medlemskab og optræden computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

6 det er afgørende at kunne arbejde med de unge over meget lang tid det er afgørende at holde dømmekraften væk fra læringsrummet og forholde sig konkret fagligt til de unges arbejder computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

7 alle teoretiske antagelser viste sig nyttesløse der måtte laves regler og lægges strategier efter den konkrete udvikling af cc’en antagelser og regler under vedvarende forandring computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

8 anti-pædagogisk praksis: ingen lærerroller, men dybt engagement i projekternes indhold ingen kunstig optræden fra mentorere - ærlige menneskelige reaktioner som skaber tillid computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

9 den vigtigste evne hos mentorerne: evnen til at tage hvert medlem som et menneske for sig evnen til tålmodighed evnen til at inddrage og udfordre medlemmerne i forskelligt tempo computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

10 svær balance: stor frihed til medlemmerne, men alligevel målrettede aktiviteter og projekter svært at dosere krav om problemløsning og designorientering i den rigtige rytme de unges store egensindighed må forenes med krav om målrettede aktiviteter computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

11 opgør med romanticeringer: ofte går der meget lang tid med at knytte tillidsfulde menneskelige forbindelser - det målrettede arbejde må vente ofte konflikter der tærer på mentorer og medlemmer mentorerne skal være dygtige konfliktløsere computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

12 ofte dybt komplicerede mennesker som kommer i cc’en stor evne til indføling - men også evne til at sætte grænser og sige fra mentorerne skal kunne investere sig selv i arbejdet computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

13 selvkritik: indtil nu al for løs og laissez- faire-agtig holdning hos mentorerne for megen frihed til at ”gøre hvad man vil” - mere styring omkring clubhousenes mål og arbejdsformer computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

14 hele tiden huske på: -det er ikke nogen pædagogiske institution - det er ikke noget IT-værksted - det er ikke noget værested for socialt trængende unge computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

15 meget vigtigt at pleje mentorerne give dem sociale muligheder i cc’en lade dem uddanne sig og lade dem støtte hinanden lad dem deltage i internationale erfarings- udvekslinger dygtige mentorer er cc’ernes omdrejningspunkt computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

16 amsterdam vestlige bydel 90 % med fremmed baggrund store sociale problemer i bydelen kriminalitet, optøjer og dårlige uddannelses-forhold … fra 2001 computer clubhouse støttet og rammesat af myndighederne i amsterdam delvis sponsoreret af private, bl.a. amsterdams lufthavn aktuelt samarbejde med Van Gogh-museet … 30-40 medlemmer fra 10-18 år to deltids koordinatorer og fire-fem mentorer + juniormentorer en til to faste mentorer med stor teknisk indsigt … lokalet bygget op fra bunden og indrettet til formålet cc placeret lige midt i det problematiske område medlemmer skal bo i området medlemmer har medlemskort og formel tilknytning til cc’en … opstartsproblemer: efter en måned måtte en håndfuld medlemmer udelukkes pga. ødelæggende adfærd koncept og regler måtte revideres nu er der kontante regler for medlemskab og optræden … det er afgørende at kunne arbejde med de unge over meget lang tid det er afgørende at holde dømmekraften væk fra læringsrummet og forholde sig konkret fagligt til de unges arbejder … alle teoretiske antagelser viste sig nyttesløse der måtte laves regler og lægges strategier efter den konkrete udvikling af cc’en antagelser og regler under vedvarende forandring … anti-pædagogisk praksis: ingen lærerroller, men dybt engagement i projekternes indhold ingen kunstig optræden fra mentorere - ærlige menneskelige reaktioner som skaber tillid den vigtigste evne hos mentorerne: evnen til at tage hvert medlem som et menneske for sig evnen til tålmodighed evnen til at inddrage og udfordre medlemmerne i forskelligt tempo … svær balance: stor frihed til medlemmerne, men alligevel målrettede aktiviteter og projekter svært at dosere krav om problemløsning og designorientering i den rigtige rytme de unges store egensindighed må forenes med krav om målrettede aktiviteter … opgør med romanticeringer: ofte går der meget lang tid med at knytte tillidsfulde menneskelige forbindelser - det målrettede arbejde må vente ofte konflikter der tærer på mentorer og medlemmer mentorerne skal være dygtige konfliktløsere … ofte dybt komplicerede mennesker som kommer i cc’en stor evne til indføling - men også evne til at sætte grænser og sige fra mentorerne skal kunne investere sig selv i arbejdet … selvkritik: indtil nu al for løs og laissez-faire-agtig holdning hos mentorerne for megen frihed til at ”gøre hvad man vil” -mere styring omkring clubhousenes mål og arbejdsformer … hele tiden huske på: det er ikke nogen pædagogiske institution det er ikke noget IT-værksted det er ikke noget værested for socialt trængende unge … meget vigtigt at pleje mentorerne give dem sociale muligheder i cc’en lade dem uddanne sig og lade dem støtte hinanden lad dem deltage i internationale erfarings-udvekslinger dygtige mentorer er cc’ernes omdrejningspunkt c c a m s t e r d a m – t i l p r i n t anti-pædagogisk praksis: ingen lærerroller, men dybt engagement i projekternes indhold ingen kunstig optræden fra mentorere - ærlige menneskelige reaktioner som skaber tillid


Download ppt "Amsterdam vestlige bydel 90 % med fremmed baggrund store sociale problemer i bydelen kriminalitet, optøjer og dårlige uddannelses- forhold computer clubhouse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google