Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

De målbevidste, præstationsoptimerende og kærlige badminton forældre

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "De målbevidste, præstationsoptimerende og kærlige badminton forældre"— Præsentationens transcript:

1 De målbevidste, præstationsoptimerende og kærlige badminton forældre
En rejse i oplysning og bevidsthedsudvidelse Af Sune Levy Thomsen og Andreas Mæchel Fritzen

2 Dagens agenda Præsentation af to badmintonentusiaster Forældrerollen
Kamp coaching Metoder Kamp coaching i praksis Gode råd Ernæring Sundhed og den store præstation

3 Forældrerollen

4 Betydningen af turneringer
Turneringsdeltagelse Socialt (klubånd – ny omgangskreds) Samvær med venner (og familie) Oplæring i selvstændighed, ansvar Opsætning og evaluering af målsætninger Tab og vind med samme sind ?!

5 Forældrollen Fordele & ulemper – diskussion Frirum vs. Forældrestyring
Oplæring i selvstændighed Hvor går grænsen for, hvor meget du skal blande dig? Konklusion?

6 Til turnering Fair play Tællefasen
Modstanderen og vedkommendes forældre Håndtering af ”krisesituationer”

7 Den enkelte kamp Interaktion med dit barn: Før kamp Under kamp
Spændingsregulering Opvarmning Under kamp Support Anden indblanding Efter kamp Tab og vind med samme sind?! Evaluering Jubel eller trøst

8 Dårlig og gode eksempler
I det øjeblik du opnår dit mål, er du en vinder! Det gælder altså ikke om, at du bliver nr. 1. Det afgørende er, at du sætter dig mål eller opstiller succeskriterier” - Ulrik Wilbek, dansk landsholdstræner i håndbold Præstationsmål = Skal vurderes og evalueres (fx kortere svingsløjfe, hurtigere benarbejde osv.) Resultatmål = Kan måles og vejes (fx nå kvartfinale, blive nr. 1 på ranglisten osv.)

9 Motivation Belønninger; indre / ydre motivation
Fear of failure vs. Hope for succes! Dykker ikke ned i fortiden / fejl i fortiden, men den konkrete situation.

10 ”We have to control the things we can control” - Lance Armstrong, amerikansk 7-dobbelt Tour de France vinder Interessesfæren: Det område som interesserer os, men som vi i realiteten ikke kan påvirke Indflydelsessfæren: Det område som vi rent faktisk kan påvirke

11 Kamp coaching

12 Regler for kampcoaching
Ophold - ikke over 60 sekunder i hvert sæt når den førende når 11 point, og - ikke over 120 sekunder mellem første og andet sæt og mellem andet og tredje sæt. Skal være tilladt i alle kampe. Rådgivning - Kun når bolden er ude af spil er det tilladt en spiller at modtage råd under en kamp. (For Danmark er besluttet, at spillere i U9, U11, U13 og U15 ungdomsturneringer kun må modtage råd/coaching i de faste ophold og ved sætskifte). - Ingen spiller må, under kampen, forlade banen uden dommerens tilladelse.

13 Mulige metoder Coaching – udfolde viden Sparring – dele viden
Instruktion – bibringe viden Kommando – ”du SKAL”

14 Kamp coaching i praksis

15 Hvorfor coaching? Diskussion…

16 Grundregler for kampcoaching
Feedbackmetodik Hvem er coach? Konstruktiv kritik Max 3 områder Ros-ris-ros Lav aftaler inden kampen – evaluer på disse aftaler Rækkefølge?

17 Fokusområder for kamp coaching
Hvad fungerer godt/dårligt? Hvad er mit barns styrker og svagheder? Hvordan udnyttes det? Hvad er modstanderen styrker og svagheder, og hvordan kan vi udnytte det? Svage slag Svage områder på banen Fysiske og taktiske begrænsninger Hvordan vindes/tabes duellerne? Er der noget vi skal undgå? Laver modstanderen vaneslag, som vi kan udnytte?

18 Observationsområder for kamp coaching
Double Højre-venstre hånd Stærk-svag modstander Serveplacering Serveretur placering Svage hjørner/områder Svage smashopsamlingsområder Ift. krop Ift. placering i def Vaneslag Single Højre-venstre hånd Spillertype Fysisk statur Tempo Svage hjørner/områder Svage smashopsamlingsområder Ift. krop Ift. placering i def Vaneslag

19 Tips og tricks Lav en plan for hvordan coaching skal foregå
Aftal hvem der coacher dit barn – og aftal gerne, at det er okay at sige ”stop”, hvis det ikke er sjovt at få kommentarer fra baglinien Hvis dit bliver sur, så aftal, at det kun må være uden for banen (snak om hvad det er ok at blive sur over) Snak om et sted, som associerer dit barn med gode ting, aftal at han eller hun skal kigge på det det, når der er brug for positive tanker (klistre et klistremærke på ketcheren etc.) Fokuser på de positive elementer – selvom dit barn taber en duel Bak op hvis dit barn møder modgang (bliver træt el.) Udvælger maksimalt 3 ting, der skal fokuseres på.

20 HUSK Nogle gange har dit barn kun behov for mental og moralsk opbakning! ”Du gør det rigtig godt!”, ”Hvor var det et flot slag du lavede der!” osv.

21 Et sidste godt råd til alle forældre der ser på deres barn spille…
Spiller Placer dig bag spilleren så denne ikke også skal forholde sig til publikum, men udelukkende kan fokusere på hvad der sker på banen…

22 Coaching eller instruktion

23 Hvad er coaching? En kommunikations- og spørgeteknik
”Coaching er at låse op for et menneskes potentiale til at maksimere egne præstationer. Det er at hjælpe mennesker til at lære frem for at undervise dem” John Whitmore, fra bogen ”Coaching på jobbet”

24 Sofia Manning, master i psykologi og ph.d. stud.
Hvorfor coaching? Udnytter den enkeltes fulde potentiale Leder til selvrefleksion/ selvledelse Fremmer refleksion, læring og udvikling ”Coaching hjælper mennesker med at frigøre deres fulde potentiale og med at turde vise det til verdenen – at føre det ud i livet” Sofia Manning, master i psykologi og ph.d. stud.

25 Mikael Trolle, tidl. Landstræner i volleyball
Hvordan coaching Coachen skal være neutral! Fælles udgangspunkt og referenceramme Overenskomst omkring metode ”Igennem ”hv” – spørgsmål skabes refleksion og svar hos den coachede, som herigennem får øget sin bevidsthed og mulighed for selv at finde svar og skabe læring og eventuelt tage beslutninger og sætte personlige mål” Mikael Trolle, tidl. Landstræner i volleyball

26 Eksempel på coaching i praksis
1.) Snak med dit barn inden kampstart og få afklaret hvilke 2-3 fokusområder han/ hun har. 2.) Ved 11 spørg ”hvordan går det med dine fokusområder?” 3.) Ved 21 spørg ind til fokusområderne igen og få afklaret om der evt. skal opstilles nye fokusområder. 4.) Ved 11 spørg ind til fokusområderne og få afklaret om taktikken skal bibeholdes. 5.) Få evalueret kampen ”hvad fungerede godt” og ”hvilke områder kan forbedres”

27 Kost og træning / konkurrence
Optimering af præstationsevne gennem kost

28 Præstationsforbedring
Træning Restitution Ernæring

29 De 8 kostråd Spis frugt og grønt - 6 om dagen
Spis fisk og fiskepålæg - flere gange om ugen Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød - hver dag Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager Spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød Spis varieret og bevar normalvægten Sluk tørsten i vand Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen

30 Elite tallerken model Grønsager 25 % Kartofler, pasta, ris, brød 50 %
Magert kød, fisk, bønner, linser, æg, mm

31 Kosten før en præstation/træning
3-4 timer før træning: Relativt stort måltid: 200 g kulhydrater Sidste større måltid senest 1½ time før træning Mindre måltid senest ½ time før træning Blodsukkerfald kan forårsages af kulhydratindtag umiddelbart inden træning

32 Kosten under en præstation/træning
Kulhydrater Glukoseindtag under en præstation kan udgøre % af samlet energiforbrug Hurtigt optagelige kulhydrater = lyst brød, cornflakes, rosiner Væske Væskeform diverse energidrikke – fortyndede til 5-6 % kulhydratopløsning for at undgå påvirkning af mavetømningshastighed Væske: ca ml/time (max. mavetømningshastighed) = ¼ L pr. 15 min.

33 Kost efter en præstation/træning
Kulhydrat Optimalt vindue for kulhydratlagring Ca. et gram/kg legemsvægt hver 2. time indtil næste måltid 50 g kulhydrat = to bananer, 1 dl rosiner, 2 boller, 8 gulerødder Hurtigt optagelige kulhydrater (vigtigt specielt umiddelbart efter træning (0-1 time)) Kulhydratrig kost giver optimal glykogenlagringshastighed (ca. 24 timer ved fuld tømning) Protein?

34 En turneringsdag… Kl Stå op Kl Morgenmad Større måltid – havregryn/müsli m mælk/yoghurt, groft brød, marmelade, honning, ost, juice Kl Før kamp måltid Frugt, lyst brød, vand Kl Første kamp Evt. frugt – banan, müslibar, vand Efter kamp måltid Groft brød, frugt, chokolade vand Kl Før kamp måltid = frokost Frugt, groft brød, rugbrød, pålæg, vand Kl Anden kamp Evt. frugt – banan, müslibar, vand Efter kamp måltid Groft brød, honning, frugt, chokolade, vand Kl Tredje kamp Evt. frugt – banan, müslibar, vand Efter kamp måltid Groft brød, honning, marmelade, frugt, vand Kl Fjerde kamp Evt. frugt – banan, müslibar, vand Efter kamp måltid = Eftermiddagsmåltid Frugt, groft brød, rugbrød, pålæg, vand Kl Aftensmåltid Større måltid – Kartofler/ris/pasta, kød, grøntsager Kl Evt. mellemmåltid - Chokolade, kage, frugt

35 Afrunding – tak for i dag Spørgsmål modtages med glæde !
HUSK: VÆR BEVIDST OM DIN KOST! De 8 kostråd Energibalance Kost og væske før, under og efter træning Afrunding – tak for i dag Spørgsmål modtages med glæde !


Download ppt "De målbevidste, præstationsoptimerende og kærlige badminton forældre"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google