Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afUlrik Holm Redigeret for ca. et år siden
1
4A: Att utmana yrkesrollen – ett danskt projekt Mads Gaml, udviklingskonsulent, Gentofte Bibliotekerne
2
Selvpræsentation Mads Gaml Udviklingskonsulent, Gentofte Bibliotekerne magl@gentofte.bibnet.dk Projekt- og forandringsledelse Coaching Udvikling af arbejdsgange og -områder Kurser og temadage
3
Projektet: Hvordan bliver man en god formidler? Et projektforløb afviklet på Gentofte Bibliotekerne i 2005 Seks møder: Tre i foråret og tre i efteråret Ni deltagere (bibliotekarer) fra fem forskellige biblioteker Projektet gennemført – samt udarbejdelse af metode - i samarbejde med lektor Michael René Kristiansson, Danmarks Biblioteksskolen
4
Projektets formål/syfte At udvikle og afprøve metoder til formidling, …der understøtter bibliotekerne i opgaven med at ændre fokus fra valg af materiale til fokus på formidling og brugerdialog
5
Problemet Man er fanget i et krydspres mellem …en uoverskuelig mængde informations-, materiale- og medieproduktion – som man i en eller anden udstrækning er forpligtet på at formidle – på den ene side …og stadig mere krævende brugere/ borgere på den anden
6
Spørgsmålene 1. Kan og hvordan kan den nye komplekse formidlingssituation – som biblioteksansatte står over for at skulle håndtere – indfanges og beskrives? 2. Og hvordan kan situationen gøres begribelig i en biblioteksorganisatorisk kontekst, således at de biblioteksansatte reagerer på situationen og ikke ifølge traditionen?
7
Formidlingssituationen
8
Figur 1a: Bogsamling BøgerFormidlerLåner
9
Figur 1b: Bibliotekarisk formidling: Lukkede hylder BøgerBibliotekarBruger
10
Figur 1c: Bibliotekspolitik Biblioteks- bogen BibliotekarBorger SAMFUND ab
11
Figur 2a: Åbne hylder BøgerBruger Formidler c d e
12
Figur 2b: BøgerBruger Borger Formidler/ bibliotekar c d e SAMFUND
13
Figur 3: Bibliotekarisk formidling: Lov fra 2000: Udvidet materialeforpligtelse MaterialerBorger Bibliotekar /formidler f g h SAMFUND
14
Figur 4: Bibliotekarisk formidling: Bibliotek.dk MaterialerBruger Bibliotekar / formidler Bibliotek.dk ij k
15
Formidlingssituationen i en organisatorisk kontekst
16
Formidlingskompetence? Formidlingskompetence under pres Hvordan forankres formidlingskompetencen organisatorisk? Er der behov for at forså formidlingskompetence på en radikal ny måde? En ny rejse begynder…
17
Figur 7: Den klassiske organisation Strategisk niveau (Ledelse) Taktisk niveau (Afdeling/gruppe) Operationelt niveau (Medarbejder)
18
Spørgsmål Det at være en god formidler – handler det kun om at oparbejde viden med udgangspunkt i processen omkring materialevalgsmøderne? …samt den viden man henter på faglige kurser, gennem dialogen med brugerne mm.?
19
Materialevalgsmøderne Fokus på materialerne (primært bøgerne) Viden om materialerne Formidlingskompetence i relation til materialerne Hvad formidles? Hvad forstås med udtrykket formidling?
20
Perspektivforskydning Med perspektivforskydning flyttes fokus til den position, som fungerer som vores udkigspost for oplevelse, forståelse og handling. Men når handlingerne ikke fører til de ønskede resultater er det nødvendigt at stoppe op, og udforske egne grundlæggende antagelser. (Gitta Haslebo, Erhvervspsykolog) – Fokus på materialerne – Fokus på brugerne – Fokus på biblioteket som samfundsinstitution – Fokus på forandring
21
Fokus på brugerne Brugernes efterspørgsel Brugernes informationsadfærd Brugernes informationsbehov
22
Fokus på biblioteket Biblioteket som arbejdsplads Biblioteket som samfundsinstitution Brugernes samfundsrelaterede informationsbehov Den overordnede samfundsmæssige informationspolitik: Kultur, uddannelse, forskning, personlig dannelse (bildning), almen dannelse
23
Fokus på forandring Materialeproduktionen Brugernes efterspørgsel Brugerens informationsadfærd Brugernes samfundsmæssige informationsbehov Biblioteket som institution Biblioteket som organisation Den overordnede informationspolitik
24
Figur 8: Den gode formidler Operationel viden Strategisk viden Den gode formidler Taktisk viden
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.