Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Pubertet - Teenagefamilien

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Pubertet - Teenagefamilien"— Præsentationens transcript:

1 Pubertet - Teenagefamilien
Oprør Konflikt Ballade Løsrivelse Revolution

2 Teenagefamilien NGG 30. september 2009

3

4

5

6

7

8 Pubertet Integritet Konflikt Børn VÆLGER så vidt muligt at samarbejde

9 Finde sig selv! Indre turbulens Hvordan mon jeg bliver som voksen?
Identitetssøgen Indadvendthed? Gro – det er et stort trættende arbejde

10

11 Leve op til forældres målsætning:
Tage ansvar Være selvstændig Tage stilling Kunne handle Kunne sortere – hvad er fornuftigt og realistisk – en god grounding.

12 Ikke passive medløbere mere!!! Tage stilling til…Eksperimentere!
Påklædning Musiksmag Kultur Frisure Mad Ferie/fritid

13 Forældrene lider tab: Indflydelse Nærhed Magt
EN EPOKE ER FORBI……………………………….

14 Forældre er nogle magtfulde væsner:
Dagtilbud Skole Hvor vi bor Ferier Hvem man leger med Om vi skal flytte Skilsmisse

15 Træk dig tilbage og nyd resultatet af de sidste 14 års anstrengelser.
Rolleskift for forældrene……….det er meget anderledes at være forælder til et teenagebarn end et mindre barn!!!!

16 Forældrerolle: Fra frontlinje Til
Tænksomt sikkerhedsnet/Coaching af sin teenager.

17 Konfikter Fejltolkninger er den hyppigste årsag til konflikter
Tjek din tolkning og tro på svaret Konfliktsky mennesker er meget konfliktskabende Relationen mellem mennesker bliver stærkere af at der opstår konflikter som løses (Selvtillid/selvværd)

18 Konflikter Det gælder om at skelne mellem ubehag og fare.
Intense følelser er ikke farlige, blot ubehagelige Det der holder en konflikt i live er at folk taler OM hinanden og ikke MED hinanden. Alle gør det så godt de kan - hele tiden

19 Professor Charles Desforges Exeter University
Den største forskel på børns læring skal ikke findes i skolen; men i hjemmet. Det handler ikke om social baggrund.

20 Afgørende for børns læring
I 7-års alderen tæller forældrenes engagement mest. Kvaliteten af skolens undervisning er næsten uden betydning I 11-års alderen er skolens rolle mere markant. Først i 16-års alderen betyder skolens kvaliteter mere.

21 Når du skal coache og spørge ind!
Jeg lægger mærke til..…(din observation) Ser du det på samme måde ?  Er det sådan du vil have det skal være?  Hvis ikke, hvordan vil du så at det skal være ?  Hvad skal du sige og gøre nu, for at det kan blive, som du vil have det skal være ?

22 Værktøjerne…………… Direkte Ansvarlig Ærlig Klar/tydelig Accepterende
Tilgivende Handlekraftig Selvstændig Dristig Spørgende Venlig Indre styrke

23 Det betyder IKKE: At man skal tie stille
At man ikke skal sige hvad man synes, hvis man er: Betænkelig Begejstret Ulykkelig Ked af, hvad børn gør eller beslutter sig for!

24 Bliv det du er fordi du bliver det – ikke for at lave dit barn om
Forskel på opdragelse og samvær Fra barn til ven Nysgerrig Undersøgende Lære dit barn at kende på ny!!!

25 NYD DEM!! Hvis man skal blive moden og selvstændig må man eksperimentere. Man må prøve meget og prøve sig selv af Finde sine grænser Blive assertiv…

26 Hvad skal man så gøre??? Udvikle sig SAMMEN med sit barn
Starte en ny fase i sit liv Få medforælderen i fokus!!! Pleje sit partnerskab Der kan være sket overraskende ting de sidste 14 – 15 år Børn må ikke blive et beskæftigelsesprojekt.

27 Seneste forskning Hidtil har forskerne ment, at hjernen var stort set færdigudviklet i puberteten. Men nye skanninger afslører, at den er under ombygning indtil langt op i 20'erne. Teenagerhjernens centre for logisk tænkning er endnu ikke kommet op i omdrejninger, og derfor er mange unge så uimodtagelige over for sund fornuft.

28 Kvindens hjerne

29 Piger & drenge øver sig på noget forskelligt!
Kontakt i små grupper Fællesskab = lighed Inde/ude Bekræftelse,Intimitetskvaliteter (relationer, personer og situationer) Snakkeorienteret, faktisk kommunikation Flad struktur Eksistentielt tema: at være elsket/ikke elsket Forvandlingsdrømmen og skønhedens æstetik Hierarki Alle er med på holdet Man kender sin plads Interessefællesskab (godkerndelse og beundring) frihed, respekt Meddelelsesorienteret, emfatisk kommunikation Eksistentielt tema: Gøre det godt/ikke godt. Erobrerdrømmen og sejrens æstetik

30 Mandens hjerne

31 Tidsskrift for eksperimentel pædagogik 1919.
De har vist under tiden hørt et lille hjertesuk fra lærere, om at de børn de havde, da de som unge startede deres skolegerning, var ganske anderledes dygtigere end dem de har nu. De børn man har nu, står så forfærdeligt famlende og usikre overfor alt, der er en smule nyt. De skal ledes ind på altog kan så forfærdeligt lidt selv. Udefra er man tilbøjelig til at give læreren skylden.

32 Børnekommisionens betænkning 1982
Det er blevet almindeligt at skolebegyndere er uharmoniske, larmende og forvirrede. De er utrygge, uglade og stærkt kontaktsøgende. De mangler viden som skolebegyndere havde tidligere……mange er passive eller aggressive od de forstår ikke almindelige irettesættelser.

33 Winston Churchill Det er lettere at regere en nation end at opdrage tre børn!

34 Soya Vorherre har ordnet det så viist, at børn gerne antager de anskuelser, der irriterer deres forældre mest.

35 Poul Henningsen (ph) Tog man alvorligt, hvad forrige generation har ment om den næste i de sidste 1000 år, blev menneskehedens historie en uafbrudt række af svimlende moralske fald.

36 Hvem sagde dette? “Ungdommen nu om dage elsker luksus. De opfører sig dårligt og foragter autoriteter. De viser ingen respekt for ældre mennesker og elsker tomt pladder i stedet for arbejde. De rejser sig ikke længere, når ældre mennesker kommer ind i et rum. De siger deres forældre imod, taler før alle andre, sluger maden og tyranniserer deres forældre.”

37 Socrates 470 – 399 f.kr.


Download ppt "Pubertet - Teenagefamilien"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google