Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBirgitte Møller Redigeret for ca. et år siden
1
Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon +45 7020 0071 ∙ www.bygherreforeningen.dk1 Bygherren og koordinatorerne Udviklingschef Hanne Ullum, Arkitekt MAA
2
Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon +45 7020 0071 ∙ www.bygherreforeningen.dk2 Bygherreforeningen Interesseorganisation for de professionelle bygherrer i Danmark Godt 120 medlemsvirksomheder Ca. 1300 medarbejdere Statslige, regionale, kommunale, almene, private og bygherrerådgivere Bygger/anlægger for mellem 30 og 50 mia. kr. om året Bygherreforeningen er en interesseorganisation, der varetager og formidler professionelle danske bygherrers holdninger og interesser. Foreningens formål er at fremme udviklingen i byggeriet med hensyn til arkitektur, kvalitet og produktivitet og at præge samfundsdebatten som en væsentlig stemme.
3
Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon +45 7020 0071 ∙ www.bygherreforeningen.dk3 Bygherreforeningens fokusområder Indflydelse Påvirke lovgivning, og branche Udvikling Professionalisere bygherren og skabe udvikling i hele byggesektoren. Stor vækst i projektportefølje Netværk Give medlemmer mulighed for at mødes og debattere/udveksle erfaringer Omkring 1500 personer til kurser, temamøder, seminarer og workshops om året
4
Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon +45 7020 0071 ∙ www.bygherreforeningen.dk4 Udviklingsprojekter i Bygherreforeningen Ide til Program Værdiskabende Byggeproces Modelprogram.dk Energi og renoveringsprojekter: Renovering på dagsordenen, Energirenovering for lejere, Renover 2010 VE-løsninger Digitaliseringsprojekter Bæredygtig jordhåndtering
5
Bygherrerne og arbejdsmiljø ‘Bygherrens pligter’ Bygherren skal medvirke til, at arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt og koordinere arbejdsmiljøarbejdet under projektering og i byggeperioden Ansvaret kan ikke uddelegeres – kun opgaverne: Udpege koordinatorer (P) og (B) PSS Afgrænse fællesområder – følge op Anmelde byggeplads til AT Opstartsmøder Sikkerhedsrunderinger og sikkerhedsmøder Udarbejde ‘Journal’ Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon +45 7020 0071 ∙ www.bygherreforeningen.dk5
6
I princippet enkelt…. Men Hvordan beskriver man koordinators kompetencer og opgaver? Krav i fx udbud Hvad er koordinators rolle ift til de øvrige parter? Hvordan overleveres viden ml. koordinatorer? Hvordan følger bygherre op på koordinator og arbejdsmiljø? Hvad er koordinators ansvar? Kan koordinator (P) have overlap med koordinator (B) eller med projekterings/byggeledelse? ….. Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon +45 7020 0071 ∙ www.bygherreforeningen.dk6
7
Anbefalinger om bygherrens ansvar for koordinering Første gang udgivet i 2010 – reaktion på manglende vejledning fra AT Under revision (i høring hos samarbejdsorganisationer) Adresserer bygherrens overvejelser om håndtering af arbejdsmiljø og koordinering Supplement til BAR-Bas faktablad om bygherrens pligter Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon +45 7020 0071 ∙ www.bygherreforeningen.dk7
8
Bygherren Overordnet arbejdsmiljøpolitik Signalere vigtigheden af sikkerhed og sundhed – udbudsmateriale Standardisere dokumenter – paradigmer PSS, udbudsdokumenter, opfølgning mm Bygherren sætter standarden Sikre kompetencer – egne eller tilkøbte Udføres opgaver internt, gælder samme krav som man vil stille til eksterne Krav allerede ved inddragelse af bygherrerådgiver - indgår fx i Ydelsesbeskrivelser for bygherrerådgivning 2013 Ydelsesbeskrivelser – vurdere ‘kan’-ydelser I udbud sikre fokus på arbejdsmiljø – som tildelingskriterium (fx i konkrete procesbeskrivelser) eller mindstekrav Selv overholde sikkerhedskrav på pladsen! Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon +45 7020 0071 ∙ www.bygherreforeningen.dk8
9
Koordinator – anbefalinger ud over faktabladet Vurdere det konkrete projekt: Kompleksitet – koordinators erfaring skal svare til projektets Entreprise-/samarbejdsform kan variere og dermed koordinatorrollen Uafhængig – fx fra selvstændig afdeling eller helt anden virksomhed en projekterings- /byggeledelse Evne at vurdere de praktiske forhold i udførelsen - Koordinator (P) Evne til at vurdere forhold i driften - Koordinator (B) Evne til at facilitere processen Dokumentere erafringer i tilbudsfasen Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon +45 7020 0071 ∙ www.bygherreforeningen.dk9
10
Projektering og koordinator (P) Varetage bygherrens rolle ift til arbejdsmiljø under udførelsen og i driften Planlægge det fremtidige arbejdsmiljø i udførelsen og i driften Gennemskue konsekvenser i dritsfasen Løbende oplyse rådgivere og bygherren om kritiske områder i projektet – processer, materialer, efterfølgende drift.. Stille de kritiske spørgsmål Opdatere ‘Journal’ Bistå forberedelse af udbud af entrepriser – vurdere tilbud Overdrage til koordinator (B) Bygherren Synliggøre koordinatorrollen overfor de øvrige parter i fx udbudsmateriale Tydeliggøre fordeling af roller og ansvar Præcisere deltagelse i projekteringsmøder og at arbejdsmiljø indgår som fast punkt Præcisere arbejdsmiljøprojekteringsmøder og granskningsprocesser Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon +45 7020 0071 ∙ www.bygherreforeningen.dk10
11
Udførelse og koordinator (B) Afgrænse sikkerhedsforanstaltninger i fællesområder og koordinere sikkerhedsarbejdet Afholde opstartsmøder Registrere entreprenører (og underentreprenører) samt indsamle information om RUT- registreringer (stikprøver – også af information til medarbejdere) Gennemføre sikkerhedsrunderinger Opdatere PSS Informere koordinator (P) om ændringer til journalen Sikre overgang til drift Bygherren Opbakning til koordinator fx gennem arbejdsmiljøpolitik Fx anbefaling af ‘Mønsterarbejdsplads’ eller ‘Byggeriets sikkerhedsmålinger’ Deltagelse i fx opstartsmøder. Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon +45 7020 0071 ∙ www.bygherreforeningen.dk11
12
Journalen Anbefales anvendt som procesdokument ‘logbog’ Rsiskovurdering, dialogværktøj og opsamling undervejs i projektering Adressere og vurdere risici i udførelse og drift – angive løsninger til at nedbringe eller eliminere risici Orientering til bygherre om status undervejs Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon +45 7020 0071 ∙ www.bygherreforeningen.dk12
13
‘Handleplanen’ Er på vej til offentliggørelse – indeholder blandt andet: Særlige initiativer rettet mod bygherrer og rådgivere Styrke fælles initiativer – gennem BAR (og Bam-Bus) Fælles budskaber Indsats for at udbrede viden – ‘skal’ og ‘kan’ Udarbejde materiale – erfaringsopsamling, vejledninger mm Netværksmøder Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon +45 7020 0071 ∙ www.bygherreforeningen.dk13
14
Hvis vi har tid… Et par yndlingstemaer Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙ DK-1300 København K ∙ Telefon +45 7020 0071 ∙ www.bygherreforeningen.dk14
15
Den synlige bygherre Strategi og formidling af holdninger Arbejdsmiljøkrav i udbud Bygherrerepræsentanternes rolle Skiltning, paradigmer, udstyr…
16
Byggepladsens kultur Fokus ud over sikkerhed - sundhed, miljø og trivsel Fra ‘skal’ til ‘kan’ Incitamenter ‘Nursing’ - madordninger, sociale arrangementer, skurfaciliteter, fejringer….
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.