Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Filmproduktion, fra ide til færdig film

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Filmproduktion, fra ide til færdig film"— Præsentationens transcript:

1 Filmproduktion, fra ide til færdig film
BANG, SHOOT IT ! Filmproduktion, fra ide til færdig film Oplæg af Reno Erik Kofoed

2 ”We don’t have a choice on whether we do social media, the question is how well we do it” Erik Qualman If Facebook where a country it would be the world’s 3rd largest 1. China 2. India 3. Facebook 4. United States 5. Indonesia 6. Brazil 7. Pakistan 8. Bangladesh Yet QQ & Renren dominate China US Department of Education study revealed that online students out performed those receiving face-to-face instruction… 80% of companies use social media for recruitment % of these using LinkedIn… 95% The fastest growing segment on Facebook is year-old females What’s happening? Ashton Kutcher and Britney Spears have more Twitter followers than the entire populations of Sweden, Israel, Switzerland, Ireland, Norway and Panama. 50% of the mobile Internet traffic in the UK is for Facebook. Imagine what this means for bad customer experiences. Generation Y and Z consider passé. Some universities have stopped distributing accounts. Instead they are distributing: eReaders, iPads, Tablets. What happens in Vegas stays on Facebook, Twitter, renren.com, B Kohtakte, Flickr and YouTube. YouTube is the 2nd largest search engine in the world. While you watch this 100+ hours of video will be uploaded to You Tube. Wiki is an Hawaiian term = quick. Wikipedia has over 15 million articles. 78% of these articles are non-English. If you were paid 1 $ for every article posted on Wikipedia you would earn $ 1, per hour. There are over 200,000,000 Blogs.

3 KOMMUNIKATIONS evolutions diagram

4 STORYTELLING Mere effektiv Hurtigste vej ind i vores psyke
Fantastisk metode til formidling af: Ideer / Projekter / Budskaber / Produkter storytelling er super effektiv i forhold til andre former for kommunikation,.. fordi det er den hurtigste vej ind i vores psyke. Mennesker har udvekslet information gennem historiefortælling, så længe der har været sprog at fortælle historier med. Storytelling er derfor en fantastisk metode til formidling af: Ideer / Projekter / Budskaber og Produkter fordi man kan kommunikere på mere blød eller menneskeligt måde.

5 EN VELFORTALT HISTORIE
Vedkommende detaljer med overaskende betydning for modtageren Underliggende følelser Berøre modtageren både intellektuelt og følelsesmæssigt. En velfortalt historie, fokuseret på vedkommende detaljer, der indeholder en overaskende betydning for modtageren, og samtidig formår at have underliggende følelser – vil berøre modtageren både intellektuelt og følelsesmæssigt….Og hvis I kan lære det, er I kommet meget tættere på at lave en film der kan noget. Vis filmen : 002 DTZ Corporate

6 HVORDAN DESIGNER MAN SIN FORTÆLLING
Hvad vil du formidle, både narrativt og følelsesmæssigt? Hvilken transformation gennemgår din karakter? Beskriv stemningen i din fortælling En fortælling har mere gennemslagskraft, når den indeholder en del af dig selv. Ærlige ytringer er stærkere og giver mere resonans hos modtageren, end en kliché. I skal gøre jer selv klart Hvad – vis filmen Vi er Mærsk

7 Karakterbåren fortælling
Action: Hvad er det karakteren forsøger at gøre? Hvilke handlinger gør de for at opnå det? Konflikt: Hvad forhindre karakteren I at nå sit mål? Hvilke spørgsmål gemmer sig under overfladen? Transformation: Hvad er den store indsigt? Hvordan løser handlingen konflikten? Detaljer: Bag al adfærd ligger følelser.Hvilke oplysninger kan du dele om din karakter og deres situation, som peger på de følelser, der ligger til grund for deres handlinger? Som I lige har set i Vi er Mærsk Filmen er en karakter er et fantastisk middel, til at skabe empati og interesse. DERFOR FOKUSER på karaktererne!! Jeres fortælling skal have 3 komponenter: Vis Vilde rolf filmen

8 Design Processen har en indbygget fortælling
Brug hvad du har lært i løbet af designprocessen om Brugeren/målgruppen (karakteren) Problemstillingen/udfordringen (Konflikten) Designet /løsningen (transformationen)

9 TIPS Planlæg så meget som muligt, og vær åben for at improvisere.
Planlæg så meget som muligt, men vær åben for at improvisere. Det giver den bedste chance for det ”magiske øjeblik” opstår, som giver din film den nerve og intensitet den fortjener!

10 storyboard din idé

11 Vær opmærksom på din FRAMING, og sørg for den er tæt

12 Sørg for at der er god kontrast mellem motivet og baggrunden

13 Vær opmærksom på lyskilder og skygger på motivet

14 Følg reglen om tredjedele, frame off-center

15 Get Lucky Følg din nysgerrighed på optagedagen

16 Overshoot! Film mere end du tror, ​​du har brug for, det giver dig flere muligheder i redigeringen. Film alle klip lidt længere end du tror du har brug for, det skaber mulighed for overgange. Close ups, Close ups og flere Close ups

17 LYD er Vigtigt! Sæt mikrofonen tæt på motivet
Peg væk fra (uønsket) støj Lyt med på kameraets lyd, når du optager

18 Synopsis I første omgang skriver man en synopsis, dvs. historien kort fortalt.  Det er også på det tidspunkt, man skal overveje, hvilken genre filmen skal tilhøre.  Synopsen kan variere i længde fra fire linjer til nogle sider. I synopsen er handlingen og karaktererne (hoved- og biroller) beskrevet.

19 Step-outline På baggrund af synopsen udvikler man en step-outline. I en step-outline er historien opdelt i scener med scenenumre og angivelse af locations (stedet hvor scenen foregår). Man markerer også, om scenen skal foregå indendørs (INT = Intern) eller udendørs (EXT = eksternt), og man skriver, om scenen skal foregå om dagen eller om natten. I synopsis og Step-outline er der ingen dialog (replikker). Det store spring fra step-outline til manuskript er, at der tilføjes dialog.

20 Manuskript Inden manuskriptet skrives, kan man også opstille et karakterark med beskrivelser af alle hovedpersonerne. Karakterarket beskriver de enkelte personers personlige data såsom alder, højde, udseende, men også personlighed, stil, påklædning og forhold til de andre personer i filmen. Når filmens historie og karakterer er på plads, er det muligt at skrive manuskriptet. Manuskriptet skal følge bestemte skriveregler og gennemgår oftest flere gennemskrivninger. Gennemskrivningerne skal nummereres, så alle ved, hvilken version der er tale om. Det er vigtigt at have et godt og klart manuskript. Så kan holdet se, hvad instruktøren mener. Samtidig kan de hver især på holdet finde ud af, hvad idéen med filmen er, og hvad de kan gøre for at gøre filmen så god som muligt.

21 Produktionsplanlægning
Ud fra filmens manuskript foretager man et manusbreakdown, som er basis for den videre planlægning af filmens optagelse. Der skal findes locations og skaffes tilladelse til at optage. Locations skal eventuelt ændres med maling, rekvisitter og så videre, før de kan bruges. Der skal skaffes rekvisitter, findes kostumer, castes skuespillere og findes statister. Skuespillerne skal øve replikker og prøve kostumer og sminke. Der skal skaffes det nødvendige optageudstyr, og dette skal efterses og afprøves. Der skal arrangeres transport og bespisning. Forberedelserne skal munde ud i en dagsplan samt en skudliste og om muligt også et storyboard eller en gulvplan. Dagsplanen er en oversigt over, hvordan optagelserne skal forløbe. Skudlisten er en opdeling af scenerne i den rækkefølge, de skal optages i. Storyboardet er en mere detaljeret beskrivelse af indstillingerne tegnet i en slags tegneserieform, med noter om kamerabevægelser, billedbeskæringer og lignende. Scenerne skydes næsten aldrig kronologisk, rækkefølgen bestemmes af en række praktiske og logistiske årsager. For eksempel hvornår man har rådighed over en location, hvornår der er mulighed for at skaffe statister og så videre.

22 Optagelser At optage en film er en meget krævende proces. Det er både fysisk og psykisk udfordrende, og derfor skal filmholdet være virkelig godt forberedt. Dagsplanen oplyser om, hvor holdet skal være og hvilke scener, der skal skydes. Holdet gør klar på settet (stedet hvor en optagelse er i gang), mens skuespillerne tager kostumer på og bliver sminket. Teknikken gøres parat. Når alt er klart, bliver skuespillerne hentet, og man gennemfører en arrangementsprøve. Optagelserne foregår efter en indøvet optagerutine, så arbejdet glider som planlagt og så gnidningsfrit som muligt. På settet er der en klar rollefordeling. Alle er ansvarlige for deres arbejdsområder, men det er instruktøren, der leder optagelserne. Efter hver optagelse skal der instrueres, noteres tidskoder, udfyldes klaptræ og måske rettes på lys, kostumer og sminke. Alle indstillinger bliver taget om, indtil der er en tilfredsstillende optagelse. Hver scene kan bestå af mange indstillinger.

23 Efterarbejde Når optagelserne er færdige, skal filmen klippes på en computer. Ud fra scripterens noter fra optagelserne udvælger man de bedste optagelser. Så kan man gå i gang med første gennemklip. Her bliver optagelserne lagt i kronologisk rækkefølge, så man kan danne sig et indtryk af historien i filmen. Efter første gennemklip har instruktør og klipper et godt overblik over materialet og kan vurdere, om historien fungerer, eller om filmen skal klippes på en anden måde. Filmen klippes færdig under en række yderligere gennemklip, og der lægges musik, lydeffekter og rulletekster på, og efter nogle måneder er den klar til visning.

24 PROGRAM

25 FREMTIDSFILM Undersøge hovedbibliotekets udfordringer
Demonstrere jeres design som løsning Vis hvilke konsekvenser løsningen vil få for hovedbibliotekets forretningsmodel


Download ppt "Filmproduktion, fra ide til færdig film"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google