Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kirsten Hyldahl Pedersen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kirsten Hyldahl Pedersen"— Præsentationens transcript:

1 Kirsten Hyldahl Pedersen
PARAFRASE Kirsten Hyldahl Pedersen

2 Hvad er parafrase? Når man laver en parafrase over et billede betyder det at man omskriver billedet. Man kan gøre det mere moderne eller man kan ændre fx kroppens retning på billedet. Der er mange muligheder, det vigtigste er at man bibeholder noget fra det oprindelige billede. ”Parafraser indenfor billedkunsten handler om både at se bagud og fremad på en gang. At være bevidst om den kunst der er skabt og bruge den som afsæt for et nyt værk. Der foregår en billeddialog, som kan være meget stimulerende og udvide ens billedbevidsthed.” Citat: Søren Elgaard juni 2003

3 Eksempel på Parafrase Edouard Manet: Olympia (1863)                                   Titian: Venus fra Urbino (1538) Louvre, Paris                                                                      Galleria degli Uffizi, Florence, Italy. Dette er en parafrase. Det var Manet der første gang lavede en parafrase i 1800-tallet. Siden hen er der kommet mange parafraser frem. Kilde:

4 Eksempel på parafrase: Edward Munch Skriget 1893

5 Parafrase af: Harald Leths Billede

6 Parafrase

7 Parafrase

8 Didaktiske overvejelser
Parafrase: Elektronisk billedform- Fotografi. Parafrase i form af fotografi arbejder man meget med iscenesættelse. I forhold til læreprocessen skal eleverne bruge sig selv til at lave en parafrase over maleriet, hvilket bliver understøttet af den fænomenologiske æstetikmodel.

9 Parafrase af Edward Munch: MOTHER AND DAUGHTER, 1897.

10 Parafrase af Edward Munchs Mother and Daughter
Parafrase: Mother and Daughter

11 Parafrase – Didaktiske overvejelser
Parafrase: Plane billeder - Maleri: I forhold til at arbejde med parafrase i form af maleri, tror jeg det ville være bedst egnet til billedkunst som valgfag i overbygningen. Sværhedsgraden er selvfølgelig også afhængig af hvilket motiv der er tale om. Men det kræver at eleven har styr teknikken i forhold til malemåde og penselstrøg i forbindelse med den genre man arbejder med.

12 Kirsten Hyldahl Pedersen Studiegruppearbejde
Tableua Vinant Kirsten Hyldahl Pedersen Studiegruppearbejde

13 Refleksioner i forbindelse med udarbejdelsen af Tableua Vinanten: To mennesker - De Ensomme
Når man udarbejder en Tableua Vinant, så skaber man en historie over et billede. Vi har valgt Edward Munchs Billede, To mennesker – De ensomme. Vi har valgt at skildre hvorfor de to mennesker står sammen og alligevel er ensomme. Sted: Stranden i Egense Materialer: Kurv, tæppe, banan, smykkeæske, kurv, lagen som kjole, kamera, Power Point.

14 TO MENNESKER- DE ENSOMME
EDVARD MUNCH 1899 MUNCH MUSEET OSLO

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43 Didaktiske overvejelser
Arbejdet med Tableua Vinant understøttes af den fænomenologiske æstetikmodel, da eleverne selv får lov til at iscenesætte billedet, samt billedets historie. Således får de en sanselig tilgang til billedarbejdet og ligeledes analysere de billedets indhold og udtryk vha. den praktiske tilgang. Når eleverne arbejder med Tableua Vinant, er det vigtigt at det billede de vælger eller læreren vælger, skal være muligt at skildre i forhold til de omgivelser som eleverne har adgang til. Fx. Ville et billede som vores ikke være oplagt for mellemtrinet, hvis de bor i en by uden forholdsvis nem adgang til havet. En vigtig forudsætning for kunne gennemføre et Tableua Vinant forløb er at eleverne kan arbejde med programmet power point.


Download ppt "Kirsten Hyldahl Pedersen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google