Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Etiske udfordringer og etiske fordringer i museumsformidlingen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Etiske udfordringer og etiske fordringer i museumsformidlingen"— Præsentationens transcript:

1 Etiske udfordringer og etiske fordringer i museumsformidlingen
Temadag 9. april 2014 Arrangeret af MID - Museumsformidlere i Danmark, Skoletjenesten på Sjælland, Nationalmuseet og Koldkrigsmuseum Stevnsfort/Østsjællands Museum

2 Program for temadagen 10:15-12:00 POP-UP1864: Når museet giver unge en stemme i debatten om krig 12:00-12:45 Frokost på Nationalmuseet 13:00-14:00 Workshop 1 14:00-15:00 Workshop 2 15:00-15:15 Kaffepause 15:15-16:00 Et spørgsmål om etik: Etiske dilemmaer i museumsformidling

3 Når museet giver unge en stemme i debatten om krig
Mette Liv Skovgaard Undervisnings- og udviklingsansvarlig Skoletjenesten Nationalmuseet

4 POP-UP1864: Unge fortolker krig
Hvad er POP-UP1864 Tre etiske udfordringer og spørgsmål I skal selv fortolke krig…

5 POP-UP1864: Unge fortolker krig
Undervisning til udskoling og ungdomsuddannelser Teater om 1864 Billedanalyse og udstillingsanalyse Produktion/ fortolkningsøvelse: Udstilling af POP-UP1864 Produktion på museet: iPad-værker (80 klasser+) Udstilles på Tøjhusmuseet, instagram og hjemmeside Produktion i klassen: Kunstværker (10 klasser+) Udstilles på Tøjhuset og i hele landet

6 Baggrundsmateriale Digital vidensbank med Historiecenter Dybbøl Banke
Originalkilder (kommenterede) Lærervejledninger og elevopgaver Produktionsmodul med Arken Fire instruktionsvideoer med danske samtidskunstnere Produktionsvejledning

7

8

9

10

11

12

13

14

15 Når unge fortolker krig i POP-UP1864, så…
Er de konkret historieskabende Erfarer de, at historie er en fortolkningsvidenskab Interagerer de med museets genstande Bruger de sig selv Identificerer de sig med fortiden Skaber de nutidskobling for at få relevans

16 Etiske udfordringer i POP-UP1864
Hvordan rummer god undervisning krig? Hvornår bliver krigen for meget – eller for lidt? Hvordan giver vi plads til de kontroversielle emners modsætninger?

17 1: Hvordan rummer god undervisning krig?
RELEVANS AKTUALITET

18 RELEVANS

19 RELEVANS

20 RETIK?

21 ETIK?

22 Etik er subjektiv med afsæt i eleven
(Hiim og Hippe)

23 2: Hvornår bliver krigen for meget – eller for lidt?

24 Dette er ikke en krig…

25

26

27

28

29

30

31

32 Hvornår er det for meget…. ….. Eller for lidt?

33 KRIG?

34 3: Hvordan giver vi plads til modsætninger?
Passende balance mellem frygt og fascination Et trygt sted for utrygge emner Underviser som kvalitetssikring Det kontroversielle er i alt….

35

36

37 Etiske overvejelser til debat…
Der er kontroversielle elementer i alt – og modsætninger i det kontroversielle. Hvordan rammesætter vi det? Hvordan skaber vi den passende forstyrrelse? Hvad er museets rolle: Ramme eller autoritet? Hvad er vores demokratiske forpligtelse? Etik er dynamisk: Hvordan holder vi os i bevægelse og dialog?

38 Hvilke etiske dilemmaer er der på din kulturinstitution?
Tal med din nabo i 2 minutter

39 Jeres egen nutidsfortolkning af Krigen 1864
Beslut hvilket budskab, I vil fortælle med afsæt i Krigen 1864 Find på en titel og virkemidler. Tag fotos i udstillingen, der understøtter jeres budskab Gruppens tekniknørder sætter jeres værk op i ”brushes” Resten af gruppen laver oplæg om jeres budskab, valg og fravalg I fremlægger for en anden gruppe (15 min) Jeres fortolkningsværk bliver en del af Tøjhusmuseets udstilling Tidsplan: 30 minutter til produktion og 15 minutter til fremlæggelse

40 Etiske udfordringer og fordringer i din formidling
Hvilke kontroversielle emner og etiske dilemmaer er der på din kulturinstitution? Hvornår bliver det kontroversielle for meget – eller for lidt? Hvordan skaber I plads til det kontroversielles modsætninger i jeres formidling?

41 Temadag om etiske udfordringer og fordringer i museumsformidling
12:00 Frokost 12:45 Velkomst til Nationalmuseet 13:00 Workshops: Første runde 14:00 Workshops: Anden runde 15:00 Kaffe og kage 15:15 Et spørgsmål om etik. Etiske dilemmaer i museumsformidling ved ph.d. Katrine Tinning 16:00 Tak for i dag

42 Workshops: Første runde (13:00-13:50)
Vi mødes igen i her i Festsalen kl 14:00 RUM U1 Workshop 1: I krig og kunst (Denne etage) Kunsten som forløser af krigens dilemmaer Christina Weber, Arken & Kit Lindved Sværke, Museet for Samtidskunst RUM U4: Workshop 2: Etiske udfordringer i naturfaglig formidling (Næste etage) Man skyder da giraffer og holder dyr i bur v/Mikkel Broe, Skoletjenesten ZOO Fortællinger fra Verdens Undergang v/Thomas Tram Pedersen Østsjællands Museum RUM U2: Workshop 3: Børn, krig, leg og læring (Denne etage) Må vi lege krig på museet? v/ Mads Daugbjerg, Aarhus University Frygten for den kedelige krig v/ Ane R. Svendsen, Skoletjenesten Kbh’s Befæstning RUM U5: Workshop 4: Krigens realitet og aktualitet (Næste etage) Kan lyden af krig blive for levende? Mette Vibjerg Hansen, Give-Egnens Museum Formidling til børn om krig og katastrofer - hvordan? Morten S. Lausten, Røde Kors Hver gruppe vælger en referent

43 I krig og kunst Rum U1 (denne etage) Naturfaglig formidling Rum U4 (næste etage) Børn, krig og læring Rum U2 (denne etage) Krigens realiteter Rum U5 (næste etage) Linda Nørgaard Andersen Kari Eggert Rysgaard Dorte Vind Krog-Jensen Sissel Drejø Langkilde Nana Bernhardt Marie Broen Jensen Kathrine Noes Sørensen Thomas Prisskorn Pernille Walgren Maria Louise Tvede Rasmus Wichmann Katrine Tinning Mette Liv Skovgaard Katrine Berg Marianne Blank Kirsten Hegner Karsten Elmose Vad Louise Liv Holm Ane Damgaard Jepsen Thomas Priiskorn Britt Juhl Anne Mette Høeg Andersen Rikke Maria Nielsen Mette Byriel-Thygesen Mikkel Knudsen Michael Gyldendal Martin Jespersen Katrine Nielsen Nikolaj Thide Ulla Kjær Kaspersen Steen Chr. Steensen Anne Knabe Sørensen Anton Pihl Kristine Adler-Nissen Anders Østerby Knudsen Louise Holm Søren Ravn Arne Reggelsen Lene Hadsbjerg Sidsel Kirk Pernille Haugaard Jensen Marie Bonde Olsen Bente Garbers Anne – Sofie Rump Cecilie Wallengren Sarah Yigsaw Kim Hollesen Petersen Lisbeth Lund Britt Caroline Juhl Tove Damholdt Anita Simonsen Morten Holm Jutta Eberhards

44 Workshops: Anden runde (14:00-15:00)
RUM U1 Workshop 1: I krig og kunst (Denne etage) Kunsten som forløser af krigens dilemmaer Christina Weber, Arken & Kit Lindved Sværke, Museet for Samtidskunst RUM U4: Workshop 2: Etiske udfordringer i naturfaglig formidling (Næste etage) Man skyder da giraffer og holder dyr i bur v/Mikkel Broe, Skoletjenesten ZOO Fortællinger fra Verdens Undergang v/Thomas Tram Pedersen Østsjællands Museum RUM U2: Workshop 3: Børn, krig, leg og læring (Denne etage) Må vi lege krig på museet? v/ Mads Daugbjerg, Aarhus University Frygten for den kedelige krig v/ Ane R. Svendsen, Skoletjenesten Kbh’s Befæstning RUM U5: Workshop 4: Krigens realitet og aktualitet (Næste etage) Kan lyden af krig blive for levende? Mette Vibjerg Hansen, Give-Egnens Museum Formidling til børn om krig og katastrofer - hvordan? Morten S. Lausten, Røde Kors Hver gruppe vælger en referent

45


Download ppt "Etiske udfordringer og etiske fordringer i museumsformidlingen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google