Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Se BL 6-05 og/eller spørge en flyvelæge.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Se BL 6-05 og/eller spørge en flyvelæge."— Præsentationens transcript:

1 Se BL 6-05 og/eller spørge en flyvelæge.
Hvis du på tænker at anvende medicin til en eller anden mindre sygdom og er i tvivl, kan du ? Flyve uden videre, og se, hvad der sker. Spørge på apoteket. Se BL 6-05 og/eller spørge en flyvelæge. Flyvning er udelukket, uanset hvilken medicin det drejer sig om. Se BL 6-05 og/eller spørge en flyvelæge.

2 Efter indtagelse af alkohol udskilles dette ?
Ved indtagelse af mælkeprodukter. Ved kraftig motion. Med en konstant rate. Ved indtagelse af koffeinholdige drikke. Med en konstant rate.

3 Hvorledes bør du forholde dig ved brug af medicin ?
Tage den medicin du selv føler er nødvendig. Jeg må aldrig flyve såfremt jeg bruger nogen form for medicin. Rådføre mig med min flyvelæge. Rådføre mig med apoteket. Rådføre mig med min flyvelæge.

4 En tommelfingerregel siger at dykning med åndingsudstyr i 10 m
En tommelfingerregel siger at dykning med åndingsudstyr i 10 m. dybde bør medføre en flyvepause på mindst ? 48 timer. 12 timer. 24 timer. Man kan flyve umiddelbart efter dykningen. 24 timer.

5 Hvorledes kan varme stress afhjælpes ?
Ved at benytte solbriller. Ved at indtage væske. Ved at se ned på instrumenterne og derved undgå sollys. Ved at se ud på horisonten. Ved at indtage væske.

6 Alkoholnedbrydningen i kroppen ?
Er konstant ca. 1 genstand pr. 5 kvarter. Kan øges ved fysisk arbejde. Kan bedres med sort kaffe. Øges med mængden af alkohol. Er konstant ca. 1 genstand pr. 5 kvarter.

7 Hvorfor skal du undgå at flyve ved blot mindre forkølelse ?
Fordi du snøvler og ikke kan tale tydeligt. Fordi du smitter andre. Fordi du kan få besvær med trykudligning i ører og bihuler. Fordi næsen løber. Fordi du kan få besvær med trykudligning i ører og bihuler.

8 Hvorledes vil vedvarende stress indvirke på din ydeevne ?
Ydeevnen vil blive nedsat. Vedvarende stress vil virke stimulerende og fremme ydeevnen. Vedvarende stress vil ikke have nogen påvirkning af ydeevnen. Først virke hæmmende derefter stimulerende. Ydeevnen vil blive nedsat.

9 I forbindelse med iltmangel nedsættes det tidsrum, hvor man er i stand til at handle fornuftigt (TUC), ved ? Fysisk aktivitet. Indtagelse af væske. Indtagelse af ilt fra iltmaske. Stærk sol. Fysisk aktivitet.

10 Hvilken indflydelse vil en stor positiv G-påvirkning bl. a
Hvilken indflydelse vil en stor positiv G-påvirkning bl.a.have på ilttilførelsen til hjernen ? Ingen. Ilttilførselen vil blive forøget. G-påvirkningen vil kun have betydning i begyndelsen, hvorefter den vil stabilisere sig. Der vil kunne indtræffe iltmangel i hjernen på grund at tyngdevirkningen. Der vil kunne indtræffe iltmangel i hjernen på grund at tyngdevirkningen.

11 Kan give lungeødem (væskeudsivning i lungerne)
Kan brugen af pulverslukkere få nogen indflydelse på din helbredstilstand ? Ildslukkere kan ikke få nogen indflydelse på helbredet. Kun hvis de bruges på jorden. Kan give lungeødem (væskeudsivning i lungerne) Har kun betydning såfremt ildslukkeren benyttes under flyvning. Kan give lungeødem (væskeudsivning i lungerne)

12 Hvorledes kan symptomerne på hyperventilation afhjælpes ?
Ved genånding et par gange i en plasticpose. Ved at se ud på horisonten. Ved dybe indåndinger. Ved at trykudligne ørerne. Ved genånding et par gange i en plasticpose.

13 Hvorledes konstateres iltmangel ?
Blandt andet ved øget puls og vejrtrækning samt kriblen i arme og ben. Øget appetit. Bedre dømmekraft. Kan ikke konstateres. Blandt andet ved øget puls og Vejrtrækning samt kriblen i arme og ben.

14 Hvilke symptomer er typisk for hyperventilation ?
Opstemthed. Snurren i fingere, tærer og læber samt kold sved. Forvirring. Rastløshed. Snurren i fingere, tærer og læber samt kold sved.

15 Hvornår anbefales det at anvende ilt ved flyvning ?
Ved flyvning i trykhøjder over fod. Ved flyvning i trykhøjder over fod. Ved flyvning i trykhøjder over fod. Ved flyvning i trykhøjder over fod. Ved flyvning i trykhøjder over fod.

16 Hyperventilation (dvs
Hyperventilation (dvs. uhensigtsmæssig øget vejrtrækning) kan udløses af ? Nervøsitet, angst. Søvn. Træthed. Findes ikke. Nervøsitet, angst.

17 Følsomheden for iltmangel i højden er ?
Oftest uforudsigelig. Altid den samme. Ens hos alle Ikke noget problem i flyvning. Oftest uforudsigelig.

18 Hvis muligt tage 100 % ilt og herefter fortsætte flyvningen.
Hvorledes kan du afgøre om utilpashed og snurren i fingre, tæer og læber stammer fra iltmangel eller hyperventilation ? Ved at lukke øjnene kortvarigt. Fortsætte flyvningen i forventning om, at situationen udvikler sig positivt. Hvis muligt tage 100 % ilt og herefter fortsætte flyvningen. Gå i ventemønster og afvente en bedring at situationen. Hvis muligt tage 100 % ilt og herefter fortsætte flyvningen.

19 Hvorfor er kulilte farlig ?
Bindes i blodet og mindsker iltindholdet. Kulilte er kun farlig i stor højde. Ødelægger lungerne. Ingen af delene Bindes i blodet og mindsker iltindholdet.

20 Dit iltapparat svigter totalt i trykhøjde 25000 ft
Dit iltapparat svigter totalt i trykhøjde ft. Hvor lang tid kan du forvente at have til at fixe det eller komme ned ? 10 min. 3-4 min. 1 min. 20 min. 3-4 min.

21 Manglende ilttransport (blodkredsløb) til øjnene.
Hvis en pilot ved et loop får sortnen for øjnene (Black out) skyldes det ? Manglende ilttransport (blodkredsløb) til øjnene. Iltmangel på grund af højden. At han er kulilteforgiftet. At han har spist for meget. Manglende ilttransport (blodkredsløb) til øjnene.

22 For at mindske faren for kulilteforgiftning ved et defekt varmeanlæg.
Hvorfor er det tilrådeligt at have friskluftsdysserne åbne når flyets varmeanlæg er slået til ? For at mindske faren for kulilteforgiftning ved et defekt varmeanlæg. For ikke at komme til at lide af varme stress. For at mindske faren for brand i kabinen. For at undgå hyperventilation. For at mindske faren for kulilteforgiftning ved et defekt varmeanlæg.

23 I lavere højde end ventet.
En ryger kan have helt op til 10 % af blodets iltkapacitet blokeret af kulilte. Iltmangel vil forventes ? I lavere højde end ventet. I større højde end ventet. Som vanligt. Kun hvis piloten også er overvægtig. I lavere højde end ventet.

24 At du får Black out eller GLOC ved lav pos. Gz.
Hvis du ved rygflyvning forsøger at komme ud af det, ved at trække ud i et halvt loop nedad, risikere du ? Ingen ting. At du får mere neg. Gz. At du får Black out eller GLOC ved lav pos. Gz. At flyet ruller ud af loopet. At du får Black out eller GLOC ved lav pos. Gz.

25 Hvad vil der ske såfremt kulilte fra flymotoren siver ind i cockpittet under flyvning ?
Der vil ikke ske noget. Man vil kunne risikere at komme til at lide af iltmangel og derved miste bevidstheden. Der vil være stor risiko for brand. Der vil være eksplosionsfare. Man vil kunne risikere at komme til at lide af iltmangel og derved miste bevidstheden.

26 Hvor længe kan man regne med at handle fornuftigt i 18
Hvor længe kan man regne med at handle fornuftigt i fod uden trykkabine og uden tilførsel af ilt ? 5 min. 30 min. 50 min. 1 time. 30 min.

27 Hvad forstås ved udtrykket ”White out” ?
For meget lys i cockpittet. Manglende lys i cockpittet. Manglende karakteristika på jorden. Et meteorologisk fænomen som kun findes i arktiske områder. Manglende karakteristika på jorden.

28 Nethindens centrum (den gule plet) ser ?
Kun i mørke, uden farver, og kun store genstande. Kun store ting i farver. Helt små ting. I dagslysniveau og i farver. Alt både i lys og mørke. Helt små ting. I dagslysniveau og i farver.

29 For at få bedste mulighed for at opdage andre fly i luften skal man ?
Sidde stille og kigge lige frem. Dreje øjnene og hovedet roligt og behersket. Springe med hurtige bevægelser af øjnene rundt i luftrummet. Håbe på at de andre fly har radar. Dreje øjnene og hovedet roligt og behersket.

30 Et fly på kollisionskurs vil ?
Kun kunne ses med den perifere nethinde. Syntes ubevægeligt i forhold til f.eks. cockpitramme. Kan ikke afgøres uden radar. Bevæge sig langsomt. Syntes ubevægeligt i forhold til f.eks. cockpitramme.

31 I klart vejr vil man være tilbøjelig til at ?
Være mere præcis i afstandsbedømmelse. Undervurdere afstande. Overvurdere afstande. Kun kunne vurdere afstand til bevægelige genstande. Undervurdere afstande.

32 Genstanden er ikke så langt væk som antaget.
Hvilken betydning har diset og tåget vejr for din evne til at bedømme afstanden til en genstand ? Genstanden er længere væk end antaget. Genstanden er ikke så langt væk som antaget. De nævnte vejrfænomener har ingen indflydelse på afstandsbedømmelsen. De nævnte vejrfænomener har kun betydning på den vertikale afstandsbedømmelse. Genstanden er ikke så langt væk som antaget.

33 Illusioner, fejlagtige sanseindtryk, forekommer hyppigst ved ?
Flyvning over ukendt terræn. Flyvning med stor hastighed. Ved træthed og søvnmangel. Under kunstflyvning. Ved træthed og søvnmangel.

34 Ved hjælp af instrumenterne.
Hvorledes kan man ved flyvning uden orienteringssyn etablere et andet visuelt signal ? Ved kortvarige blink med øjnene. Ved at bevæge hovedet horisontalt. Ved hjælp af hørelsen og erfaring. Ved hjælp af instrumenterne. Ved hjælp af instrumenterne.

35 Hvorledes registreres flimmer og bevægelse bedst med synssansen ?
Perifert. Centralt. Ved at blinke hyppigt med øjnene. Ved at lukke det ene øje. Perifert.

36 Hvor længe går der generelt før man har fuldt mørkesyn ?
Minimum 40 min. 3 min. Mørkesyn opnås øjeblikkeligt. Ca. 15 min. Minimum 40 min.

37 Hvorledes vil en acceleration kunne føles ?
Som om næsen på flyet dykker. Føles som om flyet flyver ligeud. Acceleration vil ikke have nogen indflydelse på din opfattelse af flyets stilling. Det vil føles som om du stiger. Det vil føles som om du stiger.

38 Ved udretning fra spind kræves der ?
Stærk visuel kontrol med horisonten. At man undgår at se ud på horisonten. At man trykudligner ørerne. At man undgår at bevæge kroppen. Stærk visuel kontrol med horisonten.

39 Hvad er balancesansen sammensat af ?
Viden og erfaring. Synet, vestibulærsystemet (ørelabyrinten) og kroppens stillingssans. Kommunikation med andre samt erfaring. Synssansen sammenholdt med erfaring. Synet, vestibulærsystemet (ørelabyrinten) og kroppens stillingssans.

40 Vasalvas manøvre kan anvendes til udligning af trykforskel mellem øre og atmosfæren. Den udføres ved at ? Næsebor afklemmes. Munden lukkes. Hårdt udåndingsstød, med kinder og mundbund spændte. Holde vejret, og dreje hovedet fra side til side. Trække vejret hurtigt, og med lukket mund. Sidde stille og tænke positivt. Næsebor afklemmes. Munden lukkes. Hårdt udåndingsstød, med kinder og mundbund spændte.

41 Fra buegangene kan udløses ?
Spjæt i arme og ben. Øjenbevægelser og svimmelhed. Susen for ørene. Hoste og nysen. Øjenbevægelser og svimmelhed.

42 At der findes en såkaldt stillingssans.
Når vi med lukkede øjne alligevel kan vide hvor arme og ben befinder sig i forhold til egen krop og jorden, skyldes det ? At mennesket er opretgående. At der findes en såkaldt stillingssans. At vi bilder os noget ind. At jorden er rund. At der findes en såkaldt stillingssans.

43 Som om flyet ændre retning.
Under flyvning i et rent snævert drej (snoren i midten) vil du dreje hovedet for at tage noget fra en sidelomme i cockpittet. Hvad risikere du ? Ingenting. Som om flyet ændre retning. At du besvimer. At du får ondt i ørerne. Som om flyet ændre retning.

44 Du oplever normale bueganges reaktion.
Efter en spindøvelse med mange rotationer oplever du at omverden bevæger sig fra side til side i nogle sekunder efter udretningen af spinnet. Hvad er der sket ? Du har set et jordskælv. Du har dårlige øjne Din flyvetræning er for dårlig. Du oplever normale bueganges reaktion. Du oplever normale bueganges reaktion.

45 Smerter i ører og bihuler under nedstigning.
Hvad risikere du, hvis du har tilstoppede bihuler og/eller mellemøre, og du alligevel flyver ? Ingenting. Smerter i ørene under stigning. Smerter i ører og bihuler under nedstigning. Hoste- og nyseanfald. Smerter i ører og bihuler under nedstigning.

46 Oplever øjenbevægelser udløst fra det indre øres buegange.
Efter flere omdrejninger i spin får han langt om længe flyet ud af spinnet. Han bemærker nu, at omverdenen og horisonten i nogen tid efter bevæger sig i ryk fra side til side. Hvad er der sket ? Har ”tømmermænd” efter familiefesten. Er luftsyg. Oplever øjenbevægelser udløst fra det indre øres buegange. Ser et jordskælv. Oplever øjenbevægelser udløst fra det indre øres buegange.

47 Hvorfor er basis-flyveinstrumenterne i et fly placeret som et T ?
Af pladshensyn. For ikke at man skal forveksle dem med motorinstrumenterne. For at man bedre kan krydschecke dem ved at bevæge hovedet. For at man kan krydschecke dem udelukkende ved at bevæge øjnene. For at man kan krydschecke dem udelukkende ved at bevæge øjnene.

48 Hvorledes opfattes et enkeltstående objekt nær horisonten ?
Objektet vil opfattes som to objekter. Objektet vil fremstå i korrekt størrelse. Objektet vil fremstå som værende uforholdsmæssig mindre i forhold til objektets virkelige størrelse på den givende afstand. Objektet vil fremstå som værende uforholdsmæssig større i forhold til objektets virkelige størrelse på den givende afstand. Objektet vil fremstå som værende uforholdsmæssig større i forhold til objektets virkelige størrelse på den givende afstand.

49 Hvornår udsættes man især for illusioner i forbindelse med flyvning ?
Når man er træt og lider af bl.a. søvnmangel. Ved flyvning over ukendt terræng. Ved flyvning med lav hastighed. I forbindelse med landing. Når man er træt og lider af bl.a. søvnmangel.

50 Ved at se ud på horisonten.
Hvorledes kurerer man under VFR-flyvning lettest ”leans” (falsk følelse af krængning) ? Ved at tage farten af flyet. Ved indtagelse af ilt. Ved at accelerere flyet. Ved at se ud på horisonten. Ved at se ud på horisonten.

51 Rumlig desorientering forekommer især ?
I stressede situationer. Ved kørsel på jorden. Under slutindflyvning. Når man flyver i marchhøjde. I stressede situationer.

52 På en soloflyvning oplever du en sanseillusion. Hvad bør du gøre ?
Hvile øjnene ved at lukke dem i korte intervaller. Stole på din egen følelse af flyets stilling. Stole på instrumenterne i flyet. Prøve at gå i et vente mønster og afvente en bedring i situationen. Stole på instrumenterne i flyet.

53 Hvorledes vil man ofte reagere såfremt man under indflyvning har banen i sigte, men pludselig kommer ind i usigtbart vejr og herved mister banen af sigte ? Man vil ubevist begynde at dreje. Man vil ubevist begynde at stige. Man vil være tilbøjelig til at presse flyvemaskinen hurtigere ned for at få banen i sigte. Hvis man én gang har ses banen kan man ikke midste den af syne. Man vil være tilbøjelig til at presse flyvemaskinen hurtigere ned for at få banen i sigte.

54 Ligge for højt i anflyvningen.
Hvis du er vænnet til en bestemt bane og kommer til en fremmed bane, der er bredere, vil du være tilbøjelig til at ? Ligge for lavt i anflyvningen. Ligge for højt i anflyvningen. Fejlbedømme, men kun hvis solen er imod. Ikke noget problem. Ligge for højt i anflyvningen.

55 Ved landing på en fremmed flyveplads med bygninger der er markant højere end på din ”normale” flyveplads vil det på slutindflyvningen virke som om du ligger ? For højt. For lavt. For tæt på banen. For langt fra banen. For lavt.

56 Ved landing på en fremmed flyveplads med en markant smallere landingsbane end landingsbanen på din ”normale” flyveplads, vil det på slut indflyvningen virke som om du ligger ? For højt. For lavt. For tæt på banen. For langt fra banen. For højt.

57 Hvor stor en del af flyhavarier er forårsaget af menneskelige fejl ?
25 %. 10 %. Ca. 50 %. 75 – 80 %. 75 – 80 %.

58 Hvad bør du gøre hvis du tvivler på udfaldet af en beslutning, eller på din evne til at vurdere den situation du befinder dig i ? Søge råd over radioen. Fortsætte og afvente udviklingen. Undgå at kontakte andre for ikke at skabe bekymring. Tale højt med dig selv for at afstive selvtilliden. Søge råd over radioen.

59 En naturlig, uafvendelig normal reaktion.
Træthed er? Kun noget der sker for gamle mennesker. En Naturlig, Uafvendelig normal reaktion. Kun et problem efter indtagelse at alkohol. Uden betydning for flyvesikkerheden. En naturlig, uafvendelig normal reaktion.

60 Negative Stress-reaktioner ved flyvning?
Indtræffer kun når instruktøren er med ombord. Indtræffer kun ved træthed. Kan indtræffe for alle som en normal reaktion på uventede, ubehagelige og unormale situationer/problemer. Indtræffer kun hos nybegyndere. Kan indtræffe for alle som en normal reaktion på uventede, ubehagelige og unormale situationer/problemer.

61 Ved grundig planlægning.
Hvorledes kan man reducere stressfaktoren – tiden – i beslutningsprocessen ? Ved at udelade elementer i beslutningsprocessen. Ved grundig planlægning. Aflede opmærksomheden fra beslutningsprocessen ved at tale med sig selv. Ved udelukkende at støtte sig til andres råd. Ved grundig planlægning.

62 Så vidt muligt undlade at flyve.
Hvorledes bør du forholde dig til flyvning i perioder med store personlige problemer ? Så vidt muligt undlade at flyve. Flyve mest muligt for at få tankerne på andre veje. Kun flyvelandingsrunder. Undgå nat-VFR, men intensivere VFR-flyvningen om dagen. Så vidt muligt undlade at flyve.

63 Han laver ofte sine egne procedurer.
Når man taler om især 5 farlige personlighedstyper i forbindelse med flyvning, hvad forbinder man så med typen – Den antiautoritære type ? For at imponere, satser han ofte mere end kvalifikationerne rækker til. Han er tilbøjelig til at give op på forhånd. Han træffer hurtige beslutninger her og nu og uden tanke for konsekvenserne. Han laver ofte sine egne procedurer. Han laver ofte sine egne procedurer.

64 Har såkaldte ”microsleeps” nogen restituerende virkning på træthed ?
Ja, man kan restitueres helt fra træthed forårsaget af søvnmangel. Nej. Ja, microsleeps har en restituerende virkning på op til 45 min. Microsleeps virker kun restituerende i forbindelse med indtagelse af sovemidler. Nej.

65 Opmærksomhed på tendenser, omgivelser og udvikling.
En god og rationel beslutning er blandt andet baseret på følgende kvaliteter ? Første indskydelse og aktion. Hurtighed og ikke lade sig påvirke af andres råd. Orienteringssynet. Opmærksomhed på tendenser, omgivelser og udvikling. Opmærksomhed på tendenser, omgivelser og udvikling.

66 Afbryde flyvningen snarest.
Hvis en situation under flyvning virker uoverskuelig og du føler dig usikker bør du ? Afbryde flyvningen snarest. Fortsætte flyvningen i forventning om at situationen udvikler sig positivt. Hvis muligt skal der tages ilt på 100% og herefter fortsætte flyvningen. Gå i ventemønter og afvente en bedring af situationen. Afbryde flyvningen snarest.

67 Er det sandt at træthed/søvnmangel har betydning for dømmekraft og beslutningsevne?
Har kun betydning ved samtidig alkoholindtagelse. Sandt. Ikke Sandt Har kun betydning ved IFR flyvning. Sandt.

68 Det karakteristiske for negative stressreaktioner er ?
At flyvning bliver mere korrekt. At der kommer fejl i dømmekraft og beslutningsevne. At piloten er ligeglad. At det aldrig fører til havari. At der kommer fejl i dømmekraft og beslutningsevne.

69 Negative stressreaktioner ved flyvning ?
Indtræffer kun hos nybegyndere. Indtræffer kun når instruktøren er med ombord. Indtræffer kun ved træthed. Kan indtræffe for alle som en normal reaktion på uventede, ubehagelige og/eller unormale situationer/problemer. Kan indtræffe for alle som en normal reaktion på uventede, ubehagelige og/eller unormale situationer/problemer.

70 Hvorledes vil du undgå at havne i negative stresssituationer ?
Altid spørge instruktøren eller flyvepladslederen før du gør noget som helst. Forberede flyvningen og flyvningens faser, og udvise rettidig omhu. Blæse på regler og standardprocedurer. Øve dig i farlige situationer ved at provokere dem. Forberede flyvningen og flyvningens faser, og udvise rettidig omhu.

71 Søvnunderskud kan ophobes over flere døgn, men også på kun én nats manglende søvn. Søvnunderskuds betydning for øget træthed stiger med bl.a.? Støj, blænding og varme. Større alkoholindtagelse før søvnen. Både a og b. Ligegyldigt. Både a og b.

72 Ved træthed kan følgende mentale funktioner være nedsatte?
Kun korttidshukommelsen. Kun hovedregning. Kun opmærksomhed og overblik. Alle de ovenfor nævnte. Alle de ovenfor nævnte.

73 Piloten skal have 5(fem) timer til at gå, og må ikke flyve stræk
Piloten skal have 5(fem) timer til at gå, og må ikke flyve stræk. Han er lidt overstadig, dels efter festen i går, der var yderst vellykket, og nu går det altså bare deropad i boblerne. Velvidende at han kun må flyve VFR, skal han lige prøve at flyve i skyerne. Kort efter befinder han sig i et spind på vej nedenud af skyen! Hvad skete der? Faldt i søvn. Svigtende dømmekraft og selvkontrol. Får rumlig desorientering, og mister kontrol over flyet. Svævefly kan ikke flyve rent i skyer. Ramte en and. Svigtende dømmekraft og selvkontrol. Får rumlig desorientering, og mister kontrol over flyet.

74 Sekundære funktioner under flyvning ?
Kan foretages når man syntes uden hensyntagen til flyes stilling . Bør kun foretages under ligeud flyvning. Bør aldrig udføres under flyvning. Bør kun udføres i forbindelse med start og landing. Bør kun foretages under ligeud flyvning.


Download ppt "Se BL 6-05 og/eller spørge en flyvelæge."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google