Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj 2009 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj 2009 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk."— Præsentationens transcript:

1 På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc maj 2009 0rganisationsudvikling

2 80% af alle projekter fejler
20% lykkes 80% af alle projekter fejler – 70% af disse fejler på grund af manglende forandringsledelse Søren Brandi 0rganisationsudvikling

3 Forandringer skal ledes De leder ikke sig selv
0rganisationsudvikling

4 Hvordan skabes forandring
Forandring skabes indefra i organisationen, som reaktion på forstyrrelse Organisationen opdager ikke nogen forskel Organisationen bliver forstyrret og forandrer sig Oragnisationen lukker sig af At gøre noget for sædvanligt At gøre noget tilpas usædvanligt At gøre noget for usædvanligt 0rganisationsudvikling

5 Hvornår er projekter transformative
Når du udvikler den måde folk tænker i stedet for den måde de handler Når du understøtter selvorganisering med afsæt i nye ideer i stedet for topledet implementering Når du lader en generativ metaforer guide handling i stedet for at planlægge handling Gervase Bushe, 2004 0rganisationsudvikling

6 Bowlingforsøg, Texas University
13. november 2002 Bowlingforsøg, Texas University Successtrategier => % forbedring af ydeevne Fejlminimeringsstrategier => 5-10 % forbedring ydeevne Bowlingforsøg ved Texas University, hvor to grupper bowler, og deres forsøg er optaget på video. Den gruppe der bliver sat til at undersøge alle strikes og vellykkede forsøg, udvikler bedre performance og har det sjovere end gruppen, der bliver sat til at undersøge alle mislykkede forsøg. Begge grupper bliver sat til at udvikle nye ”strategier” med udgangspunkt i deres undersøgelser; grupper der laver strategi med udgangspunkt i succeserne forbedre typisk sin performance med %, grupper der laver ”fejlminimeringsstrategi” udvikler sin performance med 5-10 %. 0rganisationsudvikling

7 Hvad virkede bedst? Hvad ønsker vi? Hvad gik galt? Hvad skal vi undgå?
13. november 2002 Det virkningsfulde Hvad virkede bedst? Hvad ønsker vi? Fortid Fremtid Hvad sætter man fokus på i sine spørgsmål i samtaler og til organisationen Give et supplement til den tradionelle problemløsning Hvad gik galt? Hvad skal vi undgå? Det problemfulde 0rganisationsudvikling

8 Hvad gjorde at det virkede?
13. november 2002 Lineær Hvad virkede bedst? Hvad gør det muligt? Fortid Fremtid Organisatorisk viden om hvad vi gør, når det går godt – vigtigt for ledelse og Viborg Ledelse Den gode historie bruges på mange arbejdspladser. Fra et ledelsessynspunkt er det vigtigt at få viden og læring. Hvad gjorde at det virkede? Hvad ønsker vi? Cirkulær 0rganisationsudvikling

9 Mangelsprog vs. ressourcesprog
Fokus på problemer, fejl, mangler, dét vi ikke kan, negativeringer Skaber situationer hvor mennesker: Adskilles Isoleres Føler sig utilstrækkelige Føler sig misforstået Ressourcesprog Fokus på muligheder, succeser, ressourcer, det der virker, kompetencer Skaber situationer hvor mennesker Samles Er en del af fællesskabet Føler sig kompetente Føler sig forstået 0rganisationsudvikling

10 SOAR som opstart Strategisk undersøgelse Styrker
Hvor ligger vores største styrker? Muligheder Hvilke konkrete muligheder ser vi? Anerkendende intentioner Ambitioner Hvilke ambitioner har vi? Resultater Hvilke konkrete resultater ønsker vi at opnå? 0rganisationsudvikling

11 Nyttige spørgsmål Hvad skal til for at vi når vores ambitioner
Hvad er det mindste der skal til for at vi når resultater Hvordan kan vi koble de nye aktiviteter og tiltag med noget vi allerede gør i forvejen? Hvordan får vi involveret alle berørte? Hvordan vil vi informere om initiativer og sikre at alle har den viden de har brug for? Hvordan kan vi se at vi har nået vores ambitioner og resultater Hvordan vil vi løbende sætte fokus på det der virker og bedste praksis? 0rganisationsudvikling

12 Vellykket udvikling Bering & Jørgensen, 2005
1) Tilgang og metode vælges bevidst 2) Ledelsen deltager aktivt og støtter udviklingsaktiviteter 3) En frontløbergruppe går i spidsen for udviklingen 4) Alle berørte medarbejdere deltager i udviklingen 5) Indarbejdes i den konkrete opgaveløsning og hverdagens arbejdsrutiner 6) Udvikling kræver tid og ses over lang tid Bering & Jørgensen, 2005 0rganisationsudvikling

13 Improvisation som vej til forandring
Frank Barrett 0rganisationsudvikling

14 Improvisation som vej til forandring
Gør op med vanemønstre 0rganisationsudvikling

15 Improvisation som vej til forandring
Se fejl som vej til nye opdagelser Improvisation som vej til forandring Gør op med vanemønstre 0rganisationsudvikling

16 Gør op med vanemønstre Improvisation som vej til forandring
Se fejl som vej til nye opdagelser Skab minimale strukturer der tillader maksimal fleksibilitet Improvisation som vej til forandring Gør op med vanemønstre 0rganisationsudvikling

17 Gør op med vanemønstre Improvisation som vej til forandring
Se fejl som vej til nye opdagelser Skab minimale strukturer der tillader maksimal fleksibilitet Improvisation som vej til forandring Fortsæt forhandling frem mod dynamisk synkronisering Gør op med vanemønstre 0rganisationsudvikling

18 Gør op med vanemønstre Improvisation som vej til forandring
Se fejl som vej til nye opdagelser Skab mening i et retro-perspektiv Skab minimale strukturer der tillader maksimal fleksibilitet Improvisation som vej til forandring Fortsæt forhandling frem mod dynamisk synkronisering Gør op med vanemønstre 0rganisationsudvikling

19 Hæng ud Gør op med vanemønstre Improvisation som vej til forandring
Se fejl som vej til nye opdagelser Skab mening i et retro-perspektiv Hæng ud Skab minimale strukturer der tillader maksimal fleksibilitet Improvisation som vej til forandring Fortsæt forhandling frem mod dynamisk synkronisering Gør op med vanemønstre 0rganisationsudvikling

20 Hæng ud Gør op med vanemønstre Improvisation som vej til forandring
Se fejl som vej til nye opdagelser Skab mening i et retro-perspektiv Hæng ud Skab minimale strukturer der tillader maksimal fleksibilitet Improvisation som vej til forandring Fortsæt forhandling frem mod dynamisk synkronisering Giv alle mulighed for at være stjerne Gør op med vanemønstre 0rganisationsudvikling


Download ppt "På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj 2009 0rganisationsudvikling www.harbohus.dk info@harbohus.dk."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google