Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013"— Præsentationens transcript:

1 Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Strategiske pejlemærker Resultat på mellemlang sigt Resultat på kort sigt Indikatorer Indsats Ressourcer Forløbet skal på forhånd være planlagt, og rollefordeling ml. personalet 4-8 børn ift. alder Samme voksne Uforstyrret rum 1 x om ugen Aktivitetstiden: vg. ca. 10 min bh. ca. 15 min Tiden kan evt. øges hvis det findes muligt Voksenstyret intervention En mindre gruppe børn i samme udviklingszone, udfører den samme legeaktivitet over en længere periode Den valgte leg indeholder indikatorerne Barnet lader sig ikke distrahere af uvedkommende impulser Barnet sidder stille i længere tid Barnet fastholder sin opmærksomhed på aktiviteten Barnet kan vente på tur Eksempler: Flere børn kan koncentrere sig i længere tid om en leg 95% af alle børn kan koncentrere sig i en ubrudt periode på 15 minutter Skoleparat Flere børn kan sidde stille og lytte Planlagt på forhånd Samme gr. Børn i samme udviklingszone Sanserne I perioden hvor fokus er på sanserne, er der planlagte aktiviteter som har fokus på sanserne. På hver stuer og på tværs af stuerne Oplevelser og erfaringer med sanserne Børnene afprøver deres sanser Italesætter oplevelser og erfaringer med sanserne Hver enkel barn har en forståelser for hvad hver enkel sans er Alle børn opnår en bevidsthed om deres sanser Alle børn har kompetence til at udvise nysgerrighed og lyst til at lære nyt Det enkelte barn bruger flere af sine sanser til at lære og tilegne sig ny viden LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013 LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013

2 Livsduelig Strategiske pejlemærker Resultat på mellemlang sigt
Resultat på kort sigt Indikatorer Indsats Ressourcer Pædagogerne har ansvaret Hver enkel stue planlægger og udfører den indsats som der er behov for Status ved 2 og 5 år Opfylder børnene når de er 2 og 5 år indikatorerne? Hvis ikke, igangsættes med pædagoger i en periode indsatser i dagligdagen for opfyldning af indikatorerne Børnene tager initiativ til leg Børnene spørger om at indgå i leg Italesætter/viser ønsket om at andre børn deltager i legen Børnene har position i legen Italesætter/viser udvikling/afvikling af leg Flere børn kan ved 5 års alderen invitere til en leg, indgå i leg og afslutte legen Alle børn har kompetencer til at give udtryk for egne følelser Alle børn har kompetencer til at udsætte behov og ønsker Livsduelig Alle voksne i det daglige arbejde BH:Trin for Trin for de kommende skolebørn (10 børn-30 min) 1-2 x ugen VG: Trin for Trin eller andre aktiviteter med følelser og ansigtsudtryk Udtrykke og vise følelser Den voksne italesætter barnets egne følelser og ansigtsudtryk ved særlige sit. De voksne italesætter andre børns følelser og ansigtsudtryk ved særlige situationer TRIN FOR TRIN (BH) VG: De ældste laver aktiviteter med følelser og Børnene kan aflæse ansigtsudtryk og kropssprog Udviser empati, omsorg, og hjælper andre Viser & udtrykker følelser Skiftes og kan dele legetøj Venter på tur Kan behovsudsætte [andel i %] kan udvise en adfærd der afspejler, at de kan sætte sig i andre børns sted Alle børn har kompetencer til at rumme andre børn Flere børn kan [hurtigere end I normalt forventer det] se værdien af et kunne dele med andre LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013 LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013


Download ppt "Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google