Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Varde Kommune i Fremtiden: Erhverv, bosætning, turisme og branding

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Varde Kommune i Fremtiden: Erhverv, bosætning, turisme og branding"— Præsentationens transcript:

1 Varde Kommune i Fremtiden: Erhverv, bosætning, turisme og branding
Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker

2 Privat forbrug (Gennemsnitlig stigning 2,6% p.a.)
Mængdeindeks Kilde: Danmarks Statistik

3 Hvad lever vi af i dag? (netto)
Eksport industrivarer 68 mia. (medico 39 mia., maskiner 19 mia., møbler 5 mia., instrumenter 5 mia.) Eksport landbrug (70 mia.) Søtransport (52-60 mia.) Varetilknyttede tjenester (17-18 mia.) Varetilknyttede tjenester, merchanting (16-19 mia.) Lønindtægter over grænsen (10-16 mia.) Lufttransport person og godstransport land (10 mia.) Royalties og licenser (3-4 mia. kr.) En lille smule ingeniørtjenester (2-4 mia.) …resten giver underskud

4 Status – går det virkeligt dårligt?
Arbejdsløsheden er på 4,4% (brutto 5,7%) Levealderen vokser hvert år med ca. 2-3 mdr. Spædbørnsdødeligheden falder stadig Vi har et kæmpemæssigt overskud på betalingsbalancen – ca. 130 mia. i 2013 Vi har som samfund 743 mia. i formue netto i forhold til udlandet Renten er ufatteligt lav …det er staten, der mangler penge!

5 Den nye tidsånd: Ny optimisme 2014 - 2020
På vej ud af tunnelen – lys forude På vej mod slutningen på fortidsromantikken Farvel til mormormad, strikketøj og fuldskæg Goddag til specialiteter, luksus og new tech Konstruktiv fremtid – det positive, det gode Mangfoldighed og differentiering Spaltning af middelklassen - polarisering At kunne (skills) - frem for at mene, have værdier, tro Empowerment – vi vil selv tilbage til vores liv Ny tro på boligmarkedet - men som i 1990erne

6

7 Situationsbestemte forbrug

8 Over 3 millioner danskere e-handlede i 2013
63 milliarder kroner i 2013, heraf gik 18 milliarder kroner til udlandet 14% stigning fra 2012 (DK 10%, udlandet 35%) Er ca. 20% af detailhandlen) De +50 årige står for 62% af det samlede køb Nettorvet (Coop) er det mest benyttede site for de årige og de + 65 årige Firedoblet e-handel via mobil/tablet i løbet af fire år Er tilfredse med levering Oftest bruger Dankort til betaling

9 De to vigtigste konkurrenter til butikken
Nethandel – vil tage mere over fremover Der er kun en vej frem – integration af nethandel i butikken og omvendt Grænsehandel – er afhængig af afgiftspolitikken og marginalerne i dagligvarehandlen Afgifter er måske på vej ned Tilbage er marginaler – det er for dyrt i Danmark Det er svært af finde varer, der er billigere i DK med samme kvalitet som i Tyskland og Sverige Hvem skal have mindre?

10 Fusion mellem butikken og nettet
Butikken skal være nettet og nettet butikken (Hvis det ikke findes på nettet findes det ikke!) Integration og specialisering Fuldt udvalg i butikken og på nettet – suppleret med specialprodukter på nettet Tilbud og occations i butikken Særlige offers på nettet Digital kommunikation før salget og efter salget (et salg er en rejse for kunden…info før, under og efter) Specialt dagligvarehandelen kunne udvide dette Tid og timing yderst vigtigt fremover

11 Befolkningsudviklingen 2013-2030 (Prog 2013)

12 Danmark taber markedsandele i turismen

13 Turisme i fremtiden Den gode gamle ferieturisme
Fridagsferien og den korte tur Erhvervsturisme Lokalturisme – stay-cation En-dags eller halvdagsturisme fra for eksempel storbyen De nye nomader på vej rundt i dagen – 20 minutters turisten

14 Hvilken turisme? Afslapning – Hytter, båd, strand, sol – industrisamfundets behov for afkobling og genopladning fysisk I dag er det langt mere aktivitet og psykisk genopladning Tilbyd total genoptankning! Adventure Alt det vilde i sport, fiskeri, jagt – paraglidning, parcour Kultur - Musik, kunst, historie og nye indtryk Natur – vandreture, habitat-områder, seværdigheder mv. Motion – cykling, løb, svømning, sportsgrene mv. Undergrund?....Løkken på Henne Strand, Blåvand eller Varde?

15 Lav ruter i naturen Ruter og hjælp til turisterne:
Den grønne rute – i rask tempo Den røde rute – turen i området med kulturskatte Den sorte rute – actionpisten for de unge vilde Service – det er svært at få ordentlig service som turist i Danmark – servicekulturen er vigtig Markering af vigtige områder og monumenter – reklame på stedet! Sprog og korrekt sprog Der findes fransksprogede Engelsk er ikke let – (”You will find all kinds of information for tourists in English”)

16 Den enkle men slidsomme opskrift på succes
Byer og lokalområde med et tæt netværk mellem erhvervsliv, de offentlige myndigheder og foreninger. Ildsjæle på stedet, som kæmper for området og udviklingen af området På med vanten, ”Ingenting kommer af selv selv undtaget lommeuld” Storm P. Udvikling af destinationen skal komme indefra Nye profiler – nyt nordisk køkken, specialprodukter Sport og adventure – noget at det, der virkeligt sætter adrenalinen igang

17 Arbejdsmarkedet i fremtiden
Særlige evner Der bliver mangel på arbejdskraft i fremtiden De ufaglærte taber: Uddannelses-længde

18 Indiens high-tech center

19 Globalisering 2.0 Udflytnings af ”videns-arbejdspladser”
Højtuddannede ingeniører, forskere, matematikere og finansielle wizkids Kreative medarbejdere White coller sweat shop arbejde Digital udprikning i Dacca Hvorfor? – prisen er bedre og de er ofte tættere på markederne Vi skal leve af det, vi er bedre til end de andre – og hvor vi kender markederne bedre

20 Industriproduktion i Verden: USA på 1. pladsen

21 Industriproduktion: Også i Danmark
Globalisering 2.0 – udlægning af viden og service til Asien og andre steder i verden Begyndende insourcing af industriproduktion – pris, kvalitet, teknologi og logistik i forening Lenovo, GE og Apple til USA Danfoss insourcer til Danmark igen her i 2013 Fremtidens industriproduktion er automatiseret i langt højere grad – næsten uden berøring – og billigere Højtspecialiseret, maskintung og lille arbejdskraftandel Serie 0 produktion i Danmark, cashcows i Østen

22 Befolkningens uddannelsesniveau (2013)
Tertiary education (OECD): Danmark 40% årige USA 40%, Norge 48%, Sverige 43%, Finland 39% Japan 58%, Sydkorea 65%, Rusland 57%, Irland 50%% (2013 OECD tal)

23 Hvorfor skal kommuner brande sig?
Vi skal tiltrække mange udefra – også virksomheder Som erhvervscheferne i 1980erne Det er moderne – og marketingfolk elsker det De andre gør det – og man kan komme i medierne Se bare på Horsens, Bilbao, Berlin og de andre Det er nok dyrt – men ikke så dyrt som at lave om på hele kommunen Det tiltrækker ”den kreative klasse”

24 Hvad skaber by-vækst? Glem den kreative klasse
Bogen består af udokumenterede konklusioner Joel Kotkin: Integration af nytilkommere Social mobilitet God basal infrastruktur Fælles kultur, identitet og historie Middelklassefamilier genererer vækst Demografi – ikke for mange ældre Gode off. myndigheder – samarbejde med erhvervslivet

25 Undersøgelse af byers vækst (Fremforsk)
Vækst 1999 til 2008: Væksten i andelen af familier med børn Det vigtigste er middelklassen med børn! Væksten i andelen af udpendlere – og til dels indpendlere En godt og stigende serviceniveau Fraværet og faldet i kommunens gæld Væksten i andelen af +65 årige (negativ) …og en række andre faktorer

26 Attraktiv som bosætnings-område
Familier med børn i den grønne del af oplandet: Gøre plads til flere huse – vi bygger også i fremtiden Grundprisen bestemmes ofte af kommunen – bliv markedsaktør! Beliggenhed: Gode grunde Pasningsmuligheder og kommunal service Fritidsaktiviteter, rekreative område, foreninger De unge ældre - boliger til dem, der vil have en mindre arbejdskrævende bolig

27 Branding og byer Der skal være et reelt indhold i markedsføringen, før den virker – 1 mio. kr. er desuden småpenge Det skal ændrer byen selv – eksempelvis ved at skabe: Integration af nytilkommere, Social mobilitet, Fælles kultur, identitet og historie ( 3 af kotkins områder) Branding har kun værdi, hvis den virker indadtil: Branding skyder med spredehagl udadtil – er ikke præcist Branding er et ret fikst tiltag for reklamebranchen – de skovler penge ind på ingenting!

28 www.fremforsk.dk Jesper Bo Jensen
Fremforsk Kannikegade Århus C E T M


Download ppt "Varde Kommune i Fremtiden: Erhverv, bosætning, turisme og branding"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google