Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Roller og rettigheder I Administrationsportalen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Roller og rettigheder I Administrationsportalen"— Præsentationens transcript:

1 Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen

2 Roller i Digital Post - overblik
Rettighed Oprettelse og vedligehold NemID administrator (tidligere LRA) Det er kun medarbejdere med denne rolle/rettighed, der kan oprette myndigheden i Administrationsportalen og myndighedens digital postkasse på Virk.dk. Medarbejdere der har denne rettighed tildeles automatisk administrator rettigheder i Administrationsportalen og i Digital Post på Virk.dk. – NemID administration.

3 Roller i Digital Post - overblik
Rettighed Oprettelse og vedligehold Administrator med adgang til alle mapper Kan alt i løsningen. Digital Post på Virk.dk Administrator uden mappeadgang Kan opsætte og administrere løsningen, men ikke læse og sende meddelelser. Almindelig postbruger med adgang til alle mapper Kan læse alle meddelelser og sende meddelelser. Almindelig postbruger med adgang til udvalgte mapper Kan læse meddelelser i udvalgte mapper og sende meddelelser. Postfordeler med læseadgang Kan fordele post til mapper og læse post. Postfordeler uden læseadgang Kan fordele posten til mapper, men ikke læse den (kan kun se afsender og emne på meddelelse).

4

5 Roller i Digital Post - overblik
Roller der vedligeholdes i Administrationsportalen Postadministrator Myndighedsmedarbejder Administrator Systemadministrator Superadministrator

6

7 Roller i Administrationsportalen
Rettigheder Postadministrator Fremsøge og se egne afsendelser til borgere eller virksomheder. Tilbagekaldelse af meddelelser (dog kun hvis disse ikke er afleveret endeligt i slutbrugerens postkasse – derfor har denne rettighed begrænset nytte)

8 Roller i Administrationsportalen
Rettigheder Myndigheds-medarbejder Søg efter slutbruger (CPR og CVR). Redigere mobilnummer og adresse. Registrere slutbrugere der har opnået fritagelse for obligatorisk Digital Post. Give læseadgang til slutbrugeres digitale postkasse.

9 Roller i Administrationsportalen
Rettigheder Administrator Se, oprette, redigere og slette myndighedens postkasser. Tilslutte afsendersystem, register, portal og afhentningssystem (dvs. oprette men ikke opsætte). Se statistik forbrug for myndighedens anvendelse. Brugeradministration: se, oprette, opdatere og slette Bemærk at administrator rollen også har rettigheder i myndighedens egen sikre boks på virk.dk (her som ”Administrator med adgang til alle mapper”).

10 Roller i Administrationsportalen
Rettigheder Systemadministrator Oprette, redigere og slette myndighedens egne tilmeldingsgrupper. Uploade bilag. Opsætning af afsendersystem, register, portal og afhentningssystem (ikke oprettelse). Mulighed for at tilbagekalde en meddelelse. (Dog kun hvis den er afleveret til Digital Post men ikke aktiveret i slutbrugerens postkasse)

11 Roller i Administrationsportalen
Rettigheder Superadministrator Kan stort set alt i Administrationsportalen

12 Anbefaling Det anbefales at:
Myndigheden erstatter rollerne ”administrator” og ”systemadministrator” med superadministratorrollen. Hvis ovennævnte roller erstattes af superadministratorrollen anbefales det at der udpeges mindst to superadministratorer. Superadministrator rollen tildeles ansatte, der arbejder med test og udvikling af Digital Post. Hvis myndigheden vælger at lade rollerne ”administrator” og ”systemadministrator” erstattes af superadministratorrollen, bør der være personsammenfald mellem mindst én af de ansatte, der vedligeholder myndighedens sikre postkasser, og mindst én superadministrator. Det er vigtigt, at der altid finder en tæt koordinering sted mellem oprettelse og (især) nedlæggelse af sikre postkasser postkasserne i Digital Post.

13 Det er enkelt at oprette en ny bruger. Eneste udfordring er at:
-Brugeren skal have en medarbejdersignatur (certifikat) -At konvertere brugerenes certifikat til base 64

14 Konvertere certifikat til base 64
Forudsætningen for at blive oprettet som bruger i Administrationsportalen er, at man har en medarbejdersignatur Når en bruger har fået tildelt en medarbejdersignatur, vil den blive installeret i brugerens browser. For at medarbejdersignaturen kan benyttes i Administrationsportalen, skal den være på formen Base64-kodet X.509

15

16

17

18

19 Konvertere certifikat til base 64
BEMÆRK! Det er vigtigt, du gemmer filen på enten: Et fællesdrev som NemID administratoren eller administratoren/superadministratoren kan få adgang til, og at du giver NemID administratoren eller administratoren/superadministratoren rettigheder til at få adgang til den mappe, du gemmer certifikatet i. På et USB stik og selv medbringe det. Det vil have den fordel, at der ikke kan opstå problemer med adgang til drev og mapper.


Download ppt "Roller og rettigheder I Administrationsportalen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google