Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Litteraturen i skærm-mediernes fortælleunivers Nordisk skolebiblioteksudvikling - er det muligt? Nordisk skolebibliotekarforending - Konference på Færøerne.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Litteraturen i skærm-mediernes fortælleunivers Nordisk skolebiblioteksudvikling - er det muligt? Nordisk skolebibliotekarforending - Konference på Færøerne."— Præsentationens transcript:

1 Litteraturen i skærm-mediernes fortælleunivers Nordisk skolebiblioteksudvikling - er det muligt? Nordisk skolebibliotekarforending - Konference på Færøerne 27. juni – 2. juli 2001 Þuríður Jóhannsdóttir, projektleder ved Islands Pædagogiske Universitet 28. juni 2001

2 Old Norse Hvorki ég né mínir nánunstu getum tjáð okkur um okkar eigin mál á öðrum tungum Bragi Ólafsson, 1999 Hverken jeg eller mine nærmeste kan udtrykke os om vores egne sager på andre sprog 28. juni 2001

3 Jeg vil diskutere: Litteraturundervisning i et samfund hvor fortællinger i største grad formidles via skærm-billeder Hvordan har islandske forfattere reageret til den situation at behovet for fortællinger næres først og fremmest af skærm-medierne? Presentation af BarnUng – et Internetproject vedr. børne- og ungdomslitteratur i Islands Pædagogiske Universtiet 28. juni 2001

4 Situationen på overfladen
børn ser på tv/video 3-4 timer dagligt børn læser færre bøger færre børn læser bøger flere børn og unge har deres eget tv og vido på deres værelse flere unge har deres egen computer med Internet - forbindelse og /eller computerlege 28. juni 2001

5 Folk har altid haft behov for fortællinger
muntdlige fortællinger - Edda håndskrifter - Island fra 1100 tallet trykte bøger - reformationen 1500 billedebøger filmen - videoen computer-spil interaktive fortællinger 28. juni 2001

6 Intertekstualitet alle nye tekster bygger på ældre tekster
hver ny generation/person bygger op deres sagneverden af fortællinger læserens forståelse af en ny tekst bygger på forrige erfaring af tekster 28. juni 2001

7 Game over 28. juni 2001

8 Den norrøne sagneverden
eddadigte - nordiske myter - kongesagaer, islændingesagaer o.s.v. mundtlige fortællinger og interaktivitet lytteren påvirker fortælleren hyperlink fra Laxdæla til Heimskringla Harpa: brug av Internet i undervisning af forn-islandsk (norrøn) litteratur 28. juni 2001

9 Islænding født 1930 mundtlige fortællinger endnu vigtige
bøger fra læse-foreninger (bibliotek) folk læser højt og nyder fortælling sammen radioen er kommet folk er tørstige efter bøger med nye fortællinger børn drømmer om fred til at læse en bog alene - til og med i stalden 28. juni 2001

10 Islænding født 1950 Gísli Súrson, Grettir, Tarzan og Roy og Trigger lever godt sammen i børnenes lege en eksplotion i udgave af børne- og ungdomsbøger unge har deres egne bøger og kan ligge alene og læse børneprogrammer på radioen (kun én kanal) og de unges musik én gang om ugen Radio Luxemburg - et øre ud i verden Anders and på dansk bogen den vigtigste fortællermiddel ? 28. juni 2001

11 Islænding født 1990 TV og video billedbøger musikstudio i sit værelse
computerspil, CD-ROM Internet den kulturelle islolation er forbi engelsk tekstforståelse er nøglen til verden 28. juni 2001

12 Traditionsbrud i islandsk kultur ?
bilingualitet vil vi fastholde det islandske sprog? Mål: at islandsk litteratur fortsat bliver en del af den internationale sagneverden duer ikke at konkurrere men kæmpe for sin plads alligevel er formen for formidling af litteratur vigtig? Islændinge har været meget tekst-centrerede 28. juni 2001

13 Bevidst litteraturpædagogik
analysere situationen hvilken viden har børn i dag, hvilke fortællinger kender de og hvilket form af fortælling kender de? Intertekstualitet: hjælpe de unge at lænke ny litteratur til den som de har erfaring af Den norrøne sagneverden som et eksempel 28. juni 2001

14 2. Del Islandsk børne- og ungdomslitteratur 2000
Hvordan har islandske forfattere reageret til den situation at behovet for fortællinger næres først og fremmest af skærm-medierne? 28. juni 2001

15 Filmsprogets påvirkning
i form og fortællingsmåde hurtighed og spænding i fortællingen iscenesættelse og hurtige klip mellem scener flash back i valg af emner krimier ; mystik, UFOs islandsk natur brugt som scene (jfr. musikvideo og filmer) 28. juni 2001

16 bogens samtale med filmverden
forfattere regner med at læseren handler komplisered fortællingsmåde som han kender fra filmfortællingen at den implisitte læser er en del af the global village det islandske stof samtaler med det internationale intertextualitet: nye texter bygger på ældre texter hvori filmen som tekst nu tydeligvis går 28. juni 2001

17 Návígi á hvalaslóð naturfilm i tv nyeste teknik
international computer-kommunikation krimier med kamp mellem godt og ondt naturværn international markedsføring af islandsk stof? 28. juni 2001

18 Mangt bor i mørkret En islandsk gyser i midtvinter mørk og snestorm
islandsk natur - et sted kendt for mystiske kræfter bl.a. UFOs, Snæfellsnes islandske folkesagn om en serialmorder Interetextualitet - X-files 28. juni 2001

19 Uden for bymuren ude på landet er naturen farlig
mystik som gerne bygger på gammel folketro - overtro bybarnet må kæmpe mod kaoskræftene bybarnet henter styrke ude i det vilde Hvem er den implicitte læser? Hvad for en virkelighed genspejler dette? 28. juni 2001

20 Kreativitetens nødvendig vilkår
den evige kampen mellem kosmos og kaos samfund og natur tryghed og risiko åser og jotner paraleller i nordiske myter og islandske folksagn ude på landet fungerer som et vildt område se Þuríður Jóhannsdóttir: Uden for bymuren en artikel i Forankring og fornying. Nordiske Ungdomsromarner fram mot år Cappelen 1999. 28. juni 2001

21 Livet ude på landet Palle har en hund Palle bor hos sin bestefar
Palle leger på stranden Palli snitter træ Palle bygger hytte Palle er et uskyldigt naturbarn Palles far er en dritsæk (skiderik) i Reykjavík 28. juni 2001

22 At skape en tråd i tilværelsen
nutidens hurtige forandrigner skaber behov for fobindelse med det gamle nutidens indviklede byliv og teknik skaber behov for et enkelt liv i naturens favn god litteratur bearbejder denne situation bygger på gammelt samtaler med det nye intertekstualitet i begge retninger 28. juni 2001

23 Sigrún Eldjárn: Málfríður og tölvuskrímslið
28. juni 2001 Sigrún Eldjárn: Málfríður og tölvuskrímslið

24 Málfríður og computer-uhyret tekst og billeder af Sigrún Eldjárn
28. juni 2001

25 28. juni 2001

26 28. juni 2001

27 Sálin hans Jóns míns, billeder Gylfi Gíslason
28. juni 2001 Sálin hans Jóns míns, billeder Gylfi Gíslason

28 28. juni 2001

29 Sagan af Bláa hnettinum
Den islandske litteraturpris 1999 forfatter: Andri Snær Magnason billeder: Áslaug Jónsdóttir 28. juni 2001

30 28. juni 2001

31 28. juni 2001

32 Computer – multimedia effekter i design
f: Andri Snær Magnason billeder: Áslaug Jónsdóttir 28. juni 2001

33 Sagan af Hlyna kóngssyni. Billeder: Ragnheiður Gestsdóttir
28. juni 2001 Sagan af Hlyna kóngssyni. Billeder: Ragnheiður Gestsdóttir

34 Blákápa - Billeder: Anna Cynthia Leplar
28. juni 2001 Blákápa - Billeder: Anna Cynthia Leplar

35 Gunnar Karlsson: Grýlusaga
28. juni 2001 Gunnar Karlsson: Grýlusaga

36 28. juni 2001

37 28. juni 2001

38 28. juni 2001

39 28. juni 2001

40 28. juni 2001 THE END


Download ppt "Litteraturen i skærm-mediernes fortælleunivers Nordisk skolebiblioteksudvikling - er det muligt? Nordisk skolebibliotekarforending - Konference på Færøerne."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google