Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uddannelsesvejen. En model i vejledningen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uddannelsesvejen. En model i vejledningen"— Præsentationens transcript:

1 Uddannelsesvejen. En model i vejledningen
Processen – kort historisk baggrund Grunde til at indføre model i vejledningen Beskrivelse af modellen Teoretiske tilgange Modellen i anvendelse i UU-Herning

2 Processen 2001: Careers Scotland.
National organisation for uddannelses- og erhvervsvejledning (15-19-årige og alle andre i overgangssituationer) ”The Approach to Guidance”. Efterår 2008: UU-ledere på besøg i Skotland Sommer 2009: Skotsk konsulent i UU-Herning : Projektgruppe og masterprojekt : Alle vejledere i UU-Herning Modellen bruges til uafklarede unge Pilotgruppe - udvikling af modellen og værktøjer

3 Grunde til at indføre model
Sikre at der er struktur, mål og retning i samtalen (strategi) Kvalificering af vejledningssamtalen Vejlederen holdes ”på sporet” Større arbejdstilfredshed (man kan vinge af) Kollegial erfaringsudveksling – et fælles sprog Dokumentation og synliggørelse For den unge: Hjælp til at opbygge valgkompetence og give ejerskab til processen

4 Den skotske model CPJ Career Planning Journey
CPC Career Planning Continuum 1 2 3 4 5 6 Lære at tage karriere- beslutninger Tage karrierebe- slutninger Undersøge vedr. job/udd. Vide hvordan man ansøger Forstå samtaler og vurde- ringer Udvikle min karriere 1 2 3 4 5 6 7 8 Parat Positiv Metode Indsigt Mig selv Muligheder Finde muligheder Kigger på mulighederne Udvælgelsesproces Resultat Gøre status

5 Sammenskrivning CPJ CPC 1 2 3 4 5 6 Lære at tage karriere beslutn.
beslutninger Undersøge vedr. job/udd. Vide hvordan man ansøger Forstå samtaler og vurde- ringer Håndtere forandringer 1 2 3 4 5 6 Parat og positiv Metode til at vælge At vælge Indsigt Sig selv Muligheder Metoder At finde muligheder Praktik At ansøge om job At håndtere udvælgelsespro-ces At håndtere processens resultater Evaluering og videre forløb

6 Visuel udgave af modellen
Uddannelsesvejen

7 Rammen om modellen Trin 1: Forudsætninger for en vellykket samtale
Effektiv kommunikation Rammer og formål for samtalen Arbejdsregler, aftaler Retningslinjer, markører (Opsummering: hvor er vi lige nu i processen, og hvor skal vi hen) Trin 2: Afklaring Vurdering af behov og afklaring Opnåelse af enighed Trin 3: Afdækning af behov Vejledte forstår, hvorfor det er nødvendigt at afdække behov Vejledte tager ejerskab for de mål, der bliver sat De næste skridt er klarlagt, enighed er opnået og en handleplan er nedskrevet

8

9 Teoretiske tilgange Carl Rogers (personcentreret)
Alec Rodger (7 point plan) Gerard Egan (model) John D. Krumboltz (sociale læringsteori) ---SCCT (Social Cognitive Career Theory) James Sampson (CIP)

10 Gerard Egan

11 SCCT

12 James Sampson CIP At tænke over min beslutningstagning Meta- kognition
At vide hvordan jeg træffer beslutninger Færdigheder i at bearbejde informationer Selv- kendskab Erhvervs- kendskab

13 De 6 spørgsmål

14 Sidegevinster ved indførelse af model
I forbindelse med supervisionsprocessen Blive opmærksom på egne svagheder Blive klog på andres måder at vejlede på Udvikling af konkrete værktøjer Betragte modellen som et udgangspunkt og ikke som en færdig pakke-løsning

15 i anvendelse i UU-Herning
Modellen i anvendelse ”Uddannelsesvejen" i anvendelse i UU-Herning Udvikling af konkrete værktøjer

16 Støttekort

17 Støttekort

18 Laminerede modeller i A4 og A3

19 Handleplan

20 Den unges evaluering Evaluering af vejledningssamtalen

21 Vejlederens refleksionsark

22 Observatørens refleksionsark

23 Værktøjer på vej … Jobkort Metacards Mapping
fx centrale personer i den vejledtes verden Ishiyama eller Peavy

24 ”The future does not exist and cannot be
Gelatt: ”The future does not exist and cannot be predicted. It must be imagined and invented”. (Fremtiden eksisterer ikke og kan ikke forudses. Den må blive forestillet og opfundet).

25 Gå sammen 2 eller 3 Indlæg og debat
Mener du, at brug af en model kan kvalificere vejledningssamtalen? Hvilke forbehold har du eventuelt over for at anvende en model i vejledningen? Hvilke fordele ser du i at anvende fælles model og værktøjer ? Indlæg og debat Materiale med foreløbige værktøjer


Download ppt "Uddannelsesvejen. En model i vejledningen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google