Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Katrine Lyngenbo Larsen Ter-Borch AGK Roskilde d. 1/3-2007

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Katrine Lyngenbo Larsen Ter-Borch AGK Roskilde d. 1/3-2007"— Præsentationens transcript:

1 Katrine Lyngenbo Larsen Ter-Borch AGK 05019 Roskilde d. 1/3-2007
Hvilke begrænsninger er der for udbredelsen af hjortekød i detailhandlen? Katrine Lyngenbo Larsen Ter-Borch AGK 05019 Roskilde d. 1/3-2007

2 Lidt om mig Agronomstuderende Startede i 2001 Færdig i 2007
Drøvtyggere Heste Fjerkræ Startede i 2001 Færdig i 2007

3 Hvad er problemstillingen?
Forbrugerne kender kun hjortekød fra køledisken ca. 2 måneder om året det er ikke nok til at blive afhængig af det! Hvis hjortekød skal have større plads i forbru-gernes hoveder kræver det ? Mulighed for at købe hjortekød 360 dage om året eller sats på sæsonvare Uanset hvad: mere fokus og markedsføring

4 Hvordan giver vi forbrugerne det de vil ha’?
Lad os se på betingelserne for dagens produktion af hjortekød:

5 Produktionen Hjorteproduktion adskiller sig markant fra øvrige husdyrproduktioner Mere ekstensivt Højere grad på dyrenes præmisser

6 Produktionen Speciel livscyklus Brunst i hhv. okt-nov og sept-nov.
Styret af dagslængden (melatonin fra pinealkitlen) Brunst i hhv. okt-nov og sept-nov. Kælvning i hhv. juni-juli og maj-juni Slagt af ungdyr, mdn. Ingen forskel i smag mellem dådyr og krondyr Dog ueninghed om smag afh. af slagtealder 16 eller 27 måneder Men forskel i management

7 Fodring Ingen markant forskel mellem dådyr og krondyr
Hinderne dog restriktivt inden kælvning Kødkvaliteten ændres ikke med foderemner Typisk byg/sojaskrå som kraftfoder, ensilage/hø som grovfoder

8 Sundhed og sygdom Ingen markante sygdomsproblemer Lav dødelighed
Tilsyneladende et meget uproblematisk produktionsdyr Succes hviler på den lave dødelighed/lave sygdomsrate Dog stigning i antal destruerede fra DAKA Svarende til 2% af hele bestanden Til sammenligning: Får: 10% (samme opdrætsvilkår) 2004 2005 2006 311 307 383

9 Afsætning og markedsføring
Meget stalddørssalg/gårdbutikker Markedsanalyse: 32,5% stigning i salg af vildt/fisk fra specialbutikker Forbrugerne VIL gerne

10 Afsætning og markedsføring
Bekræfter at tilgængeligheden er afgørende Ikke prisen

11 Afsætning og markedsføring
Afstanden er også en faktor Og hvor kødet kan købes

12 Afsætning og markedsføring
71%: dyrets velfærd har betydning Her kan ”vindes” kunder Hjorteproduktion: kødproduktion på dyrenes præmisser Adskiller sig markant fra andre kødproduktioner Vigtigt for forbrugerne – de er mere bevidste

13 Afsætning og markedsføring
Mere oplysning, mere fokus, nemmere adgang Flere undersøgelser af hjortekød Uenighed om smagsforskelle afh. af dyrets alder (16 eller 27 mdn.) Klarlæg fordelene ved kødet Oplysninger ud til forbrugerne Kun 56% ser hjortekød som sundt For 81% er det af stor betydning af dyret er opvokset i DK

14 Fordele ved hjortekød Lavt fedtindhold Lavt kolesterolindhold
Højt proteinindhold Flere flerumættede fedtsyrer Produktion med høj dyrevelfærd Vigtigt for forbrugerne Men også for producenterne

15 Problemer i forhold til udbredelse
Forbrugernes kendskab Hjortekød til hverdag? Hjortekød til fest? Skal det kunne det hele? Tilgængeligheden

16 2 strategier Strategi 1: der satses på en helårsvare
Strategi 2: der satses på en sæsonvare

17 Strategi 1 Litteraturen dominerer Kontinuert levering af fersk kød
Kræver større spredning af slagtninger (op til 27 mnd.) Den nuværende slagterutine er problemet Kræver større bedrifter Samme arbejsbyrde året rundt Har bedriftsejerne overhovedet lyst?

18 Strategi 2 Tænk alternativt
Sats på sæsonvare - det er en kvalitet i sig selv Rammer lige uden for jagtsæsonen En meget lille del i forhold til jagtudbyttet 0,6%, 1,2%, 0,6% (krondyr, dådyr, sika) En eksklusiv luksusvare Slagtesæsonen passer med danskernes sommer F.eks. hjortekød til grillen

19 Produktudvikling Det her er hverdagsmad Nemt, enkelt og lækkert
Til at betale Tiltaler gennemsnitsforbrugeren

20 Diskussion Hjorteproduktion er en ”sund” produktion
Få velfærdproblemer og sygdomme, store arealer, hjortene går frit året rundt Alligevel er det meget lidt udbredt Bedre markedsføring kan være løsningen En forgangsperson En samlet forening som nu men Mere oplysning til forbrugerne Mere fokus på afsætning og kødets kvaliteter

21 Diskussion Et opråb til Dansk Landbrug Hvad vil I?
Ingen konsulenter siden 1990’erne Ingen forskning Hvad vil I? Som nu: Mindre produktioner, ”svær afsætning”, lavt kendskab Store produktioner, lettere afsætning, højere kendskab, helårsvare Varierende produktioner, lettere afsætning, højere kendskab, sæsonvare

22 Jeres forening som springbræt
Er det løsningen? Samlet markedsføring og afsætning En fælles front Information til forbrugerne Faldgruber: Sortering af kød, topkvalitet altid

23 Konklusion Strategi 1 Større udbredelse kræver
Kontinuert levering til detailhandlen Kontinuert levering kræver Større bedrifter Større bedrifter kræver Bedre management, større kendskab fra befolkningen Bedriftsejernes interesse

24 Konklusion Strategi 2 Ingen problemer med små produktioner
Slagtesæson er nu en fordel Produktion som i kender det MEN… Markedsføringen bliver essentiel En samlet forening måske bedste bud

25 Hvad så nu? Flere undersøgelser Kontakt Dansk Landbrugsrådgivning!
Smagsforskelle afhængig af dyreart og alder Evt. fodringsforsøg Kontakt Dansk Landbrugsrådgivning!

26 Tak for opmærksomheden!


Download ppt "Katrine Lyngenbo Larsen Ter-Borch AGK Roskilde d. 1/3-2007"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google