Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Støj og stress i undervisning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Støj og stress i undervisning"— Præsentationens transcript:

1 Støj og stress i undervisning
Jesper Kristiansen Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

2 Indsats mod generende støj
Regeringen har prioriteret en indsat mod generende støj. Målet er en reduktion på 10% i gene-rende støj inden 2010. Kilde: FREMTIDENS ARBEJDSMILJØ - REDEGØRELSE OM FREMTIDENS ARBEJDSMILJØ 2010 – ny prioritering af arbejdsmiljøindsatsen. Regeringen 2005.

3 Hvad er støj? Støj er uønsket lyd
Støj kan derfor ikke måles med en lydmåler Man kan afgøre om lyd er støj, ved at: Spørge Måle virkningerne: stress-reaktioner effektivitet i opgaveløsninger koncentrationsevne træthed, osv.

4 Undervisning og støj. Er det et problem?

5 Udbredelse Folkeskolelærere Gymnasielærere Andre lærere

6 Tidsudvikling 1990-2000 Folkeskolelærere Andre lærere
Mænd Kvinder Mænd Kvinder Mænd Folkeskolelærere Andre lærere Tømrere og snedkere Total

7 BAR Undervisning og forskning

8 Hvorfor rapporterer så mange lærere om støj?
Lydniveauet er højt (mange dB…)? Dårlig undervisningslokaler? Nye eller nyrenoverede bygninger med fejlkonstruktioner Ældre og utidssvarende bygninger ”Urolige” børn? Stressende arbejdsmiljø? Lavere tolerance – ændring i kulturelle normer? Lærerne er blevet ældre…? Vi mangler viden om årsagerne…!

9 Folkeskolelæreres arbejde og arbejdsmiljø
Kognitive belastninger Arbejde med mennesker Formidling og kommunikation Mange stressbelastninger Dalende anseelse, manglende anerkendelse, mange nye krav, osv. Alle disse faktorer øger følsomheden for støj!

10 Undervisning og støj. Hvilke virkninger har det?

11 Bliver man stresset af støj?
„ ...concerning the students, I am primarily stressed by... [105] ... noise, made by the students“ N=1159 M. Oberdörster, G. Tiesler. Akustische Ergonomie der Schule. Forskningsrapport, kan bestilles på

12 Puls hos skolelærere, der arbejder i lokaler af forskellig akustisk kvalitet
Efterklangtid > 0.5 s Efterklangtid < 0.5 s M. Oberdörster, G. Tiesler. Acoustic Ergonomics of School. Research Report Fb The Federal Institute of Occupational Safety and Health, Dortmund 2006.

13 God akustik! Virkning afhænger af pædagogiske metoder.
M. Oberdörster, G. Tiesler. Acoustic Ergonomics of School. Research Report Fb The Federal Institute of Occupational Safety and Health, Dortmund 2006.

14 Konklusioner fra Bremenstudiet
God akustik = lav efterklangtid God akustik  lavere lydniveauer God akustik  lavere puls Forbedret akustik fører til positive ændringer i lydnivauer og lærernes puls Højere lydniveauer observeret ved ”elevcentreret” undervisning Obs. Lydniveauer (dB) blev brugt som støjniveauer i undersøgelsen!

15 Generende støj kan… Gøre én irriteret
Forstyrre og vanskeliggøre kommunikation (fx undervisning) Øge trætheden efter arbejde Give stressreaktioner i kroppen …og måske øge sygefraværet!

16 Undervisning og støj. Hvad kan man gøre?

17 Løsninger Hvis støjproblemerne skyldes dårlig akustik: Teknisk løsning. Støjproblemer med andre årsager (hvilke?)… Forbedre det psykosociale arbejdsmiljø Øge individuelle kompetencer (fx klasseledelse). Der mangler viden om årsager og gode løsninger!

18


Download ppt "Støj og stress i undervisning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google