Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Billedskolen på Vestervangskolen
2
Indhold Målsætning Elevernes fritidsinteresser
Beskrivelse af arbejdet i billedskolen Stemningsbilleder fra billedskolen Vurdering Perspektivering
3
Målsætning 1 Overordnet målsætning
Gennem praktisk og teoretisk arbejde at bibringe forståelse for billedlige udtryk og udtryksmuligheder. Kommunikationsevnen styrkes ved at supplere udviklingen af sproglige kompetencer med fokusering på evnen til at udtrykke sig billedligt. At kunne aflæse billedlige udtryk kan være et både nødvendigt og æstetisk udviklende supplement til forståelsen af vores virkelighed. Arbejdet med billedarbejde er desuden medvirkende til at styrke børns almene, sociale og faglige udvikling.
4
Målsætning 2 Målgruppen
Vores målgruppe er særligt interesserede elever på klassetrin. Billedskolen skal kunne rumme elever med forskellige forudsætninger for billedarbejde. Det er et krav, at billedskolens lærere er linjefagsuddannede billedkunstlærere.
5
Målsætning 3 Faglige mål
At gøre børn bevidste, kompetente, dygtige og tilfredse med at bruge billedsproget som en naturlig udtryksmåde. At styrke, udvikle og underbygge stigende interesse for billedkunst i skolen og medvirke til at lade den smitte af på elevernes dagligliv. At gribe den glæde, mange børn har, for at forstå og fortælle billesprogligt og give dem mulighed for at videreudvikle og bevare den.
6
Elevernes fritidsinteresser
Billedskolen blev af udviklingsrådet bedt om at klarlægge, om eleverne fravalgte andre fritidsinteresser til fordel for billedskolen. Konklusionen blev, at mange af billedskolens elever går til én eller flere fritidsaktiviteter udover billedskolen, f.eks svømning, håndbold eller musikundervisning, og at ingen fravalgte noget til fordel for billedskolen.
7
Beskrivelse af arbejdet i billedskolen
Tegnekursus Billedskolen indledtes med et grundlæggende kursus i iagt-tagelsestegning. Eleverne blev introduceret for materialer og grundformer og arbejdede med grundlæggende teknikker såsom målestoks- forhold, lys- og mørke, kontraster, lys- og skyggevirkning m.m Eleverne arbejdede med opgaver med gradvist stigende sværhedsgrad.
8
Beskrivelse af arbejdet i billedskolen
Farvelære og akvarel Efter tegnekurset introduceredes eleverne for farvelære ved hjælp af akvarelfarver. Arbejdet med akvarelfarver giver, pga af disses transparens, eleverne et godt kendskab til farvernes blandings-muligheder. Eleverne malede efter forlæg udvalgt af billedskolens lærere.
9
Beskrivelse af arbejdet i billedskolen
Akrylmaleri Billedskolens sidste forløb introducerede eleverne til arbejdet med akrylmaling. Eleverne valgte i samråd med én eller flere lærere et kunstværk som inspiration til deres arbejde. Eleverne skulle tegne skitser og udarbejde farveprøver, inden de gik i gang med det egentlige arbejde på lærred.
10
Beskrivelse af arbejdet i billedskolen
Ekskursioner Elevernes eget billedarbejde vil stadig være det vigtigste i billedskolen, men i tilfælde af afholdelse af relevante kunstudstillinger i passende kort transportafstand fra Vestervangskolen, besøger vi disse. I 2005 var billedskolen således på Statens Museum for Kunst og se J.W. Turners i en opsætning, hvor hans billeder blev sammenlignet med samtidige danske kunstnere.
11
Beskrivelse af arbejdet i billedskolen
Udstilling Billedskolen afholder hvert år en udstilling med elevernes kunstværker som afslutning på forløbet. Udstillingen præsenteres dels på Vestervangskolen, ved en fernisering for resten af skolen og billedskoleelevernes forældre, og herefter på Glostrup Bibliotek.
12
Stemningsbilleder
13
Kenneth 5.b 2005
14
Emira 4.a 2005
15
Mays 5.a 2005
16
Mays 5.a 2005
17
Daniel 6.a 2005
18
Camilla 6.a 2005
19
Camilla 5.a 2005
20
Daniel 6.a 2005
21
Camilla 6.a 2005
22
Signe 5.a 2005
23
Fernisering 2005
24
Emma 6.a 2006
25
Stella og Valdis 3.a 2006
26
Signe 6.a 2006
27
Emira 5.a 2006
28
Kenneth 6.b 2006
29
Robin 5.a 2006
30
Robin 5.a 2006
31
Esra 7.b 2006
32
Camilla og Michelle 7.a 2006
33
Camilla 7.a 2006
34
Camilla 7.a 2006
35
Signe 6.a 2006
36
Esra 7.b 2006
37
Anna 3.b 2006
38
Camilla 6.a 2006
39
Rasmus 3.a 2006
40
Rasmus 3.a 2006
41
Vurdering Arbejdet i billedskolen har været præget af et utrolig stort engagement fra elevernes side. De har arbejdet med stor koncentration og stor gejst og har gennem hele forløbet udtrykt glæde og tilfredshed med muligheden for at kunne fordybe sig i billedarbejdet. Det har været en stor tilfredshed for os lærere at arbejde med elever, der i en sådan grad har haft både evnerne og motivationen i orden. Denne gode stemning af motivation, arbejdsglæde, koncentration og hygge, har skabt grobund for, at eleverne har kunnet dygtiggøre sig i en grad, vi kun havde turde håbe, da projektet startede. Dette gælder både deres tekniske færdigheder, deres kompositoriske forståelse, deres forståelse for
42
farver samt deres evne til selvstændigt at kunne skabe et smukt billede.
Det har været utrolig udbytterigt at være to lærere på ad gangen. Vi har haft tid og overskud til at hjælpe den enkelte, og vi har kunnet supplere hinanden fagligt. Der er ikke en facitliste til, hvordan et billede laves, og det har derfor været givtigt at have mange øjne med i processen. Det at kunne fordybe sig i et billede sammen med en elev, er en spændende og udbytterig proces for både lærer og elev. Man kommer tæt på hinanden, og i spændingsfeltet mellem lærer, elev, materialer og billede opstår en energi og inspiration, som rækker langt ud over de tre timer, vi har om tirsdagen i billedskolen.
43
Perspektivering Det har hele tiden været vores intention, at billedskolen skulle fortsætte efter de to forsøgsår. Vores drøm var at lave en kommunal billedskole, så alle elever i Glostrup fik tilbuddet om undervisning i billedarbejde, ligesom kommunen tilbyder ekstra undervisning i musik mm. Det lader dog ikke til, at dette kan blive en realitet inden for den nærmeste fremtid. Så derfor nøjes vi med at håbe på, at Vestervangskolen kan videreføre billedskolen i dens nuværende form. Vi vil dog fortsat kæmpe for, at billedskolen kan blive et tilbud til alle børn i kommunen. Vi mener, at den skaberglæde, motivation, koncentration, fantasi, og billedsproglige forståelse, som vi har oplevet blomstre i billedskolen, er med til at udvikle eleverne både på det personlige, sociale og faglige
44
plan. Der er ingen tvivl om, at billedarbejdet kan give et barn de succesoplevelser, den selvværdsfølelse og den fordybelsesevne, som er grundlaget for også at kunne udvikle sig i andre sammenhænge. Vi håber, at Glostrup Kommune fortsat vil støtte Billedskolen på Vestervangskolen, da vi mener, at projektet har været en stor succes for både elever, forældre, lærere og skolen som helhed. Anne Lynnerup, Marie Hansen og Thorbjørn Christensen Lærere i Billedskolen på Vestervangskolen
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.