Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udstillermøde byggecentrum

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udstillermøde byggecentrum"— Præsentationens transcript:

1 Udstillermøde byggecentrum
Anita Eckardt Marketingdirektør Brødrene Dahl Udstillermøde byggecentrum

2 AGENDA Hvem er vi? Vores strategigrundlag
Marketingorganisationen og Marketingstrategigrundlag Lidt om Brødrene Dahl markedsføring

3 Hvem er vi

4 BRØDNRENE DAHLS HISTORIE
1866 Brødrene Dahl grundlægges i Danmark 1867 af brødrene Niels Smith Dahl og William Dahl 1900 Virksomhedens aktiviteter ekspanderes til Skandinavien i starten af 1900-tallet 1950 Udnævnes til ”Leverandør til det Kongelige danske Hof” 1987 Brødrene Dahl overtages af svenske RATOS og bliver datterselskab i DAHL koncernen 1996 DAHL koncernen noteres på børserne i Stockholm og i København 1999 EQT/Ratos køber DAHL og virksomheden afnotereres fra børserne i Stockholm og København Saint-Gobain – National strategi 2004 DAHL-gruppen overtages af det franske industrikonglomorat Saint-Gobain 2009 September 2009, backoffice funktioner i Saint-Gobain selskaberne Brødrene Dahl og Optimera sammenlægges

5 KORT OM BRØDRENE DAHL Brødrene Dahl er Danmarks største grossist inden for VVS, vand & afløb, værktøj og klimaløsninger til håndværkere i byggeindustrien - og leverer produkter, viden, logistik og service-løsninger til det professionelle marked. Virksomheden omsætter for ca. 3,7 milliarder DKK (2008) og beskæftiger ca medarbejdere på hovedkontoret i Brøndby og i de 52 Brødrene Dahl butikker, der er fordelt over hele landet. Hertil kommer otte Bad & Design butikker, der fungerer som VVS-branchens showroom for de førende produkter, og som tilbyder rådgivning til installatørernes kunder. 52 butikker over hele landet 8 Bad & Design butikker Centrallager I Randers 1.100 medarbejdere Omsætning 2008: ca. 3,7 milliarder DKK Ca lagerførte varer Ca leverandører Flere end kunder BDnet e-handelsplatform Dag-til-dag levering

6 KORT OM OPTIMERA Frem til den 1. januar 2009 blev de forretningsmæssige aktiviteter i Optimera Danmark markedsført under kædesamarbejdet i XL-BYG. Optimera Danmark handler primært med professionelle håndværkere, men virksomheden har også en betydelig omsætning fra gør-det-selv-kunderne. Målsætningen og visionen i forhold til alle kundesegmenter er, at samarbejdet ’skal gøre det nemmere for dem, som bygger fremtiden’. Og det sker ved at udvikle helhedsorienterede løsninger, produkter og services. Fakta: 18 byggemarkeder Ét centralt distributionscenter (Skodborg) 475 medarbejdere Omsætning 2008: ca 1,6 milliarder DKK Ca lagerførte varer Ca. 250 leverandører Flere end kunder OptiTrade e-handelsplatform Ikke bare national, men også lokalt!

7 KORT OM SAINT-GOBAIN Optimera Danmark og Brødrene Dahl er ejet af La Compagnie de Saint-Gobain S.A., som på globalt plan er blandt de største og førende industrikonglomerater og virksomheder inden for design, produktion og distribution af byggematerialer til alle former for byggeri. La Compagnie de Saint-Gobain S.A. er stiftet i 1665 Saint-Gobain er blandt verdens 100 største selskaber Omsætningen i 2008 var over 300 milliarder DKK På globalt plan beskæftiger Saint-Gobain flere end medarbejdere Saint-Gobain opererer i flere end 50 lande Saint-Gobain er med sine ca. 400 varemærker førende inden for alle prioriterede forretningsområder i Europa og/eller på globalt plan

8 Vi bibeholder den værdifulde branding af kæderne!

9 Vores strategigrundlag

10 TREKANTEN – EN HJØRNESTEN…
Salg Kategori Marketing Logistik Distribution HR IT Finans

11 Dual Strategies DUAL STRATEGIES
Du skal arbejde i to dimensioner på samme tid med en strategi for ”running the business” og en strategi for ”changing the business

12 STRATEGI

13 VORES 6 KERNEVÆRDIER Troværdighed Tilgængelighed Kompetence
over for samarbejdspartnere og kolleger Tilgængelighed i markedet og internt i vores organisation Kompetence vi ved, hvad vi taler om Forandringsparathed vi tør udfordre den måde, vi gør tingene på i dag Vinderkultur vi vil være bedst til det vi gør Innovation kreativitet og implementering der skaber værdi

14 Marketing- organisation og strategigrundlag

15 MARKETING-ORGANISATION
Marketing-direktør Anita Eckardt E-handelschef Michael Ravnsbæk Instore Manager Gregers Dorph-Petersen Konceptchef Bad & Design Heidi Bjørn Marketingchef Lisbeth Smed-Nissen

16 Appearance Packaging Brand Channel motivation Advertising
Public relations Message Media Marketing Functionality Quality Warranty Service/support Allowances Financing Leasing options List price discounts Channel members Market coverage Locations (Logistics) Service levels Service People appearance Uniforms Attitude Katagori Salg

17 FOKUSOMRÅDER I MARKETING
2013 Unik Værdiskabende Strategi og koncept Fokuseret Differentieret Agerer som Markedsleder Professionelt Holdånd Trekanten fungerer Webstrategi Skaber trends Dynamiske Tænker ud af boksen Innovativ og inspirerende Uhomogent design Generisk Kort sigtet fokus Mange aktiviteter Taktisk tænkning Produktorienteret Stabil organisation Dygtige individualister Traditionelt orienterede Følger trends Reaktive Fokus på pris 2009 Skarp profil Position Koncept Effektivitet Markedsorienteret Strategisk Øget kompetence Videndeling Kurser og træning Integration Involvering Web-integration Nytænkende Professionel sparring Fremtidsorienteret

18 Virksomheds-strategi
BUSINESS PERFORMANCE Marketing og branding skal sikre langsigtet positionering af brandet i fokus målgrupper, øge accelerationen af de kortsigtede forretningsmål og være et værktøj, der synliggør ledelsens prioriteringer for forretningen. Branding Langsigtet positionering i relevante målgrupper: værdi bygges ind i brandet på sigt Virksomheds-strategi Marketing- strategi Strategi Tydeliggøre strategiske beslutninger og prioriteter fra ledelsen: markedsføre det vi tror på strategisk og intet andet Salg/Tilbud Øget acceleration på kortsigtede forretningsstrategiske mål: kampagner og aktiviteter der støtter salget her og nu

19 Overvejer køb (Primært marketing) Køb og service (Primært salg)
MARKEDSFØRING ER MERE EFFEKTIV END SÆLGEREN I DE FØRSTE TRIN AF KUNDERS BESLUTNINGSPROCES Marketing skal hjælpe med at opdrive nye kunder, skabe opmærksomhed og ”sende” de bedste leads ned gennem salgstragten til sælgeren, som dermed kan arbejde med kvalificerede kunder, der er disponeret for et køb. Overvejer køb (Primært marketing) Potentielt marked Dem der overvejer køb Dem der har leverandøren som 1. eller 2. valg Dem der vælger leverandøren Fremtidig leverandør-loyal Massemarkedsføring TV, radio Indstik, annoncer Outdoor Udstillinger Web PR Direct marketing Direct mails s Dialog Web (log-in) Salg/Events/Seminarer Køb og service (Primært salg)

20 Produkt Specifikationer
VÆRDILEVERANDØR Verden har ændret sig. Byggeindustrien er hårdt ramt af den økonomiske krise og det skaber større kamp om kunderne. Dette vil næppe ændre sig foreløbigt.. Vi skal skabe aktiviteter og initiativer, der hjælper vores kunder med at øge hhv. omsætning og indtjening, mens de omvendt knyttes tættere til os som leverandør og samarbejdspartner Via værdipakker og kundeprogrammer skal vi skabe værdi for kunderne, og for deres kunder. Vi skal via markedsindsigt og forståelse, samt professionel holdning og kapabilitet hjælpe kunderne. Pris fokus One-offs Snæver opgave Omsætning, ikke pris Livscyklus / TCO Skræddersy Individuelle produkter Produkt sammen- sætning Service + Rådgivning Forbedre kundernes processer Integration i kundernes værdikæde Produkt Specifikationer Løsninger

21 MEDIEMIX Målgruppe Fagblade Slutbruger magasiner Lokalaviser
Udstillinger Outdoor Håndværkere X Slutbrugere Industri Målgruppe Direct mail Dialog Events One 2 one Uddannelse Håndværkere X Slutbrugere Industri

22 Brødrene dahl markedsføring

23 UDFORDRINGER PÅ KORT SIGT
Udfordring 2: At effektivisere marketing tiltag i kæden for derigennem at styrke salget Kædedrift skal sikre effektive marketing tiltag og kommunikation med en entydig profil Udfordring 1: At ændre Brødrene Dahls position fra at være en ”grossist” der flytter varer fra a-b” til at være ”værdi-leverandør” Konverteringen fra produktsalg til værdisalg stiller nye krav til Brødrene Dahls positionering og markedsføring. Udfordring 3: At få eksponeringen af Brødrene Dahl til at matche virksomhedens størrelse, styrke og kompetence Som markedsleder sætter vi dagsordenen i branchen bl.a. ved at præge medie landskabet.

24 Støjgrænse Støjgrænse

25 Brødrene Dahl butikker
Producent kampagner Marketing / branding Producenter Distributør Kanaler Marked Grohe Grundfos Uponor Blücher …andre Brødrene Dahl butikker Salgsstyrke bd.dk Bad & Design butikker …andre distributører VVS VA Klima Industri VVS Entreprenører Håndværkere Industri Andre Salg

26 DIGITALE UDFORDRINGER
Vi vil på sigt skabe fremtidens bedste marketing- og salgsplatform på Nettet! Marketing står i dag med en række udfordringer, der begrænser den strategiske udnyttelse af de digitale medier: Manglende strategisk prioritering af online initiativer Marketingtiltag tager udgangspunkt i offline medier og implementeres online på bagkant, hvilket forhindrer optimal forretningsmæssig værdiskabelse og udnyttelse af elektroniske medier Branche og målgruppe forholder sig forholdsvist konservativ ifht. elektroniske og sociale medier CRM data er ikke gode nok

27 sammenfattende

28 Strategi: Marketing strategien skal understøtte virksomhedens overordnede strategi og være i overensstemmelse med de beslutninger der træffes i Trekanten. Design: Designet skal være homogent på tværs af alting i et brand, og understøtte konceptet. Koncept: Konceptet skal støtte op om fremtidens positionering som værdileverandør. Temaer: Alle temaer understøtter positioneringen og vores ønske om at drive markedet og være nytænkende. Kampagner: De overordnede linjer for kampagner og aktiviteter skabes altid centralt, og i fællesskab i Trekanten. Kampagner skal understøtte formulerede taktiske og strategiske mål. Elementer: Alle elementer skal via indhold og budskaber være med til at understøtte positionen som værdileverandør. Vi skal altid udstråle kvalitet og være nyskabende. Aktiviteter: Aktiviteter konceptudvikles centralt og viden om aktiviteter fra markedet udnyttes på tværs af organisationen (best practice). Generelt skal vi skabe færre men større aktiviteter.


Download ppt "Udstillermøde byggecentrum"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google