Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hafdís Ólafsdóttir, Specialrådgiver i Altinget, Island Sikring af lovkvalitet og kontrol 27. september 2006.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hafdís Ólafsdóttir, Specialrådgiver i Altinget, Island Sikring af lovkvalitet og kontrol 27. september 2006."— Præsentationens transcript:

1 Hafdís Ólafsdóttir, Specialrådgiver i Altinget, Island Sikring af lovkvalitet og kontrol 27. september 2006

2 Sikring af lovkvalitet og kontrol  Forberedelsen af lovforslag i ministerierne  Altingets rolle i den lovtekniske kvalitetssikring • Procedurer inden for Altinget • Ubegrænset taletid – indflydelse på lovkvalitet?  Kontrol af lovkvalitet • Altingets ombudsmands rapporter om mangler i lovgivningen • Domstoler • Checkliste

3 Forberedelsen af lovforslag i ministerierne  Lovforslag i lovsform behandles tre gange i Altinget • Ifølge § 36 i forretningordenen for Altinget skal lovforslag være affattet i lovsform • Ifølge § 44 i Grundloven og § 37 i forretningsordenen er et lovforslag ikke endelig vedtaget før det har været behandlet tre gange i Altinget  Lovkontor, lovafdeling eller lovråd  Forskellige arbejdsmetoder i ministerierne

4 Forberedelsen af lovforslag i ministerierne, forts.  Forberedelsen af lovforslag i ministerierne er meget forskellig • Sagkyndige personer udenfor ministeriet udarbejder forslag  professorer, advokater osv. • Ministeriernes embedsmænd i udvalg sammen med sagkyndige og/eller intresserede parter udenfor ministeriet og/eller representanter fra dets underordnede institutioner • Ministeriernes embedsmænd • Faste udvalg sammensat af eksperter, der beskæftiger sig med bestemte områder  Strafferetsudvalget, retsplejeudvalget og familieretsudvalget • Udkast til lovforslag sendes ud til interessanter til høring • Udkast lægges ud på internettet

5 Procedure for regeringsforslag, forts.  Ministerne præsenterer forslag i majoritetens partigrupper  Regeringen fremsætter lovforslag for Altinget  1. behandling; minister indleder forhandlingerne og forslag drøftes principelt. Forslag henvises til udvalg efter emne  Udvalg afgiver betænkning (evt. både fler- og mindretals) og evt. ændringsforlag  2. behandling; enkelte paragraffer drøftes og til sidst stemmes om dem  Forslag kan henvises til udvalg igen mellem 2. og 3. behandling  3. behandling; lovforslagets endelige vedtagelse findes sted. Forslaget drøftes og der stemmes om det

6 Altingets rolle i den lovtekniske kvalitetssikring  Assistance til Altingets medlemmer  Altingets medlemmer har ubegrænset ret til at forelægge sager for Altinget • lovforslag • ændringsforslag • beslutningsforslag • spørgsmål • kræve rapporter  Medlemmer har ikke private assistenter  Partigruppesekretærerne er relativt svage

7 Altingets rolle i den lovtekniske kvalitetssikring, forts.  Assistance til enkelte medlemmer varierer fra lovteknisk rådgivning til ivaretagelse af sagen som helhed  Hvilken form skal sagen have?  Indsamling af materiale  Formulering af tekst  Gennemlæsning af ældre forslag som bliver forelagt igen. Opdatering af fakta med hensyn til fx. kommentarer fra høring osv.

8 Altingets lovkvalitetsprocedure  Som regel læser dokumentlæsere i Altingets udvalgsafdeling forslag mens de udarbejdes i ministerierne  Tidspunket er inden forslaget bliver godtkendt i partigruppene før fremlægning  Det er ikke obligatoriskt at sende et forslag til udvalgsafdelingens dokumentsektion  Dokumentlæsere korrigerer evidente fejl, fx. sprogfejl, og fejl vedrørernde opstilling af dokumentet, men evt. rettelser skal godkendes af ministeriet

9 Altingets lovkvalitetsprocedure, forts.  Efter at forslag er forelagt og henvist til udvalg læser dokumentlæserne dem igen og giver notater til udvalgssekretærerne om alt som de synes skal korrigeres (kaldes 2. læsning) • Sprog og sammenhæng • Retskrivning • Henvisninger til andre love • Navne af kapitler og paragraffer • Opstilling af dokument osv.

10 Altingets lovkvalitetsprocedure, forts.  Udvalgssekretærerne er jurister og økonomer  Udvalgssekretærerne udarbejder udvalgets betænkning og ændringsforslag  Efter 1. behandling og henvisning til udvalg udarbejder en udvalgssekretær et memo om regeringsforslag til udvalgsformand  Udvalgssekretærene påpeger det de synes skal ses nærmere på, fx. hvis det er evident at udvalget skal fremlægge ændringsforslag  Udvalgssekretærene tager hensyn til dokumentlæsernes bemærkninger

11 Altingets lovkvalitetsprocedure, forts.  Udvalgssekretærernes memo til udvalgsformand indeholder notater om fx.: • Overensstemmelse med forfatningen • Overensstemmelse med andre love • Overenstemmelse mellem ændringslovsforslag og loven som skal ændres • Relation til andre forslag som forhandles i Altinget • Tidspunkt for ikrafttrædelse • Paragraffer der drejer sig om straf, skat og/eller afgift • EØS-implementation

12 Altingets lovkvalitetsprocedure, forts.  Udvalgssekretærernes og dokumentlæsernes arbejde – sidste gennemlæsning • En udvalgssekretær og to dokumentlæsere læser hvert forslag mellem 2. og 3. behandling • Meget viktigt og sidste chance til at sikre lovkvalitet og undgå fejl  Når et lovforslag er blevet vedtaget er arbejdet endnu ikke færdigt • Udvalgssekretærerne læser hver “sin” lov • To dokumentlæsere læser loven kritisk igennem

13 Altingets lovkvalitetsprocedure, forts.  Hvordan fungerer så Altingets kvalitetskontrol? • Det hele lyder godt og hvis og når vi kan arbejde efter ovennævnt procedure giver det gode resultater – et system der i gennemsnit virker fint i vores situation og med de arbejdskræfter vi har • Ministerierne stoler på dokumentlæsernes korrekturlæsning og medlemmerne og udvalgsformænd må stole på udvalgssekretærerne som upolitiske assistenter

14 Altingets lovkvalitetsprocedure, forts.  Ubegrænset taletid enligt forretningsordenen under 2. og 3. behandling.  Svært at organisere arbejdet, både i salen og i udvalgene og følge de regler og procedurer som alle er enige om at er nødvendige for at sikre lovkvalitet • Ubegrænset taletid – fordeler; lange taler i salen giver tid til at arbejde grundigt med andre sager • Ubegrænset taletid – ulemper; umuligt at organisere arbejdet  Ingen tid til at sende forslag ud til høring  Ingen tid til at skrive memoer til formænd i udvalgene, også på grund af at sagerne kommer sent ind  Ingen tid til gennemlæsning hos udvalgssekretærer og dokumentlæsere mellem 2. og 3. behandling  I foråret 2006; på 2 ½ dag blev der 69 lovforslag og 20 beslutninger stadfæstet. Antalet af afstemninger i de dage var 650 ud af 1813 afstemninger hele samlingen fra 1. okt. 2005  Offentlighedens holdning til Altinget bliver negativ  Stor risiko for at arbejdskvaliteten formindskes om taletidsregler ikke bliver ændret og sikret at arbejdet kan organiseres bedre

15 Kontrol – mangler i lovgivningen  Rapport fra Altingets ombudsmand fra 1997 om mangler i lovgivningen • 45 af de første 2000 sager hos ombudsmanden i årene 1988- 1997:  Mangler lov på bestemte områder  Modstridende indhold i lovparagraffer  Regulativer mangler lovhjemmel  Uklar tekst  Uoverensstemmelse med grundloven  Uoverensstemmelse med internationale forpligtelser angående menneskerettigheder • Mangler i lovgivningen i årene 1998-2006 (sept.)  25 tilfælde af modsvarende mangelfuld lovgivning

16 Kontrol – mangler i lovgivningen, forts.  Rapport om forvaltningens arbejdsvilkår fra 1999 • Med henvisning til ombudsmandens konklusioner fra 1997:  “Lovkvaliteten i Island er mangelfuld og der opfordres til at man undersøger om der ikke bør oprettes et centralt lovkontor for ministerierne”  Domstoler  Forslag fra 12. september 2006 fra Statsministeriets arbejdsgruppe – Enklere Ísland • Checkliste


Download ppt "Hafdís Ólafsdóttir, Specialrådgiver i Altinget, Island Sikring af lovkvalitet og kontrol 27. september 2006."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google