Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forskning i og med praksis

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forskning i og med praksis"— Præsentationens transcript:

1 Forskning i og med praksis
Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

2 Hvorfor forskning i professionsuddannelserne
Professionsudvikling Praksisudvikling Kompetenceudvikling Hvad er formålet? Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

3 Samarbejde mellem uddannelse og praksis
Praksisrelevant viden Uddannelsesrelevant viden Grundforskning Anvendt forskning Hvilken viden søges? Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

4 Eksempler på projekter
Udvikling af undersøgelsesredskaber Borgerperspektivet Professionelles perspektiv Interventionsstudier Kvantitative studier: spørgeskemaundersøgelser, randomiserede - og follow-up studier Kvalitative studier: interviews, casestudier, deltagerobservation Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

5 Eksempler på undersøgelsesspørgsmål
Hvordan oplever borgeren interventionen = processen Hvordan vurderer borgeren effekten af interventionen = resultatet Hvilke undersøgelsesredskaber er egnet til screening af funktionsevne hos ... Hvilken effekt har træning i udførelse af daglige aktiviteter på behov for praktisk hjælp … Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

6 Tværfaglige og monofaglige projekter
Rehabilitering: - en tværsektoriel og tværfaglig samarbejdsproces = tværprofessionelt fokus Ergoterapi: - viden om praksis / viden relevant for praksis = professionsrettet fokus Hvem er viden relevant for? Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

7 Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.
Udfordringer Indkredsning af formål og problem Udarbejdelse af projektbeskrivelse Organisering: projektdeltagere og styring Finansiering og fondsansøgninger Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

8 Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.
Resultatet Udvikling af studerendes kompetencer Udvikling af undervisernes kompetencer Teori- og praksisudvikling Ny viden: teorier, modeller, metoder, redskaber Udvikling af kompetencer: fagteoretisk-, relations- og praksiskompetence Udvikling af de ergoterapeutiske kerneydelser Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

9 Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.
Afslutning Spørgsmål Tak Kontaktinformation: Kirsten Petersen Ergoterapeutudd. i Aarhus VIA University College Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.


Download ppt "Forskning i og med praksis"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google