Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

VISO specialrådgivning Oplæg på Hjælpemiddelinstituttets netværksmøde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "VISO specialrådgivning Oplæg på Hjælpemiddelinstituttets netværksmøde"— Præsentationens transcript:

1 VISO specialrådgivning Oplæg på Hjælpemiddelinstituttets netværksmøde
November 2011 Ved VISO konsulenterne Anne-Grethe Nielsen og Elisabeth Nørgård Andreasen

2 Få indblik i VISOs ydelser – hvornår og hvordan kan I bruge os?
Henvendelser og problemstillinger til VISO. VISOs landsdækkende specialistnetværk. Efterspørgsel og evaluering af VISO.

3 VISO sager fra Der har i alt været sager i VISO i perioden : 2007: 564 sager 2008: sager 2009: sager 2010: sager

4 VISO sager på Hjælpemiddelområdet fra 2007-2010
2007: 16 2008: 46 2009: 72 2010: 69 I alt: 203

5 VISOs historie VISO - den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation. 1. januar 2007: Etableret i forbindelse med kommunalreformen. 1. september 2010: VISOs specialrådgivningsfunktioner bliver samlet i Rådgivning i Servicestyrelsen. 1. januar 2011: VISOs vidensfunktion bliver en del af Servicestyrelsens Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri.

6 Rådgivning - VISO Den centrale enhed i Odense med ca. 40 ansatte
3 faglige miljøer: Team Børn/Unge og Specialundervisning, Team Voksne og Team Sjældne Handicap. Konsulenterne er socialrådgivere, pædagoger, psykologer, ergoterapeuter, talehørelærer mm. En kontraktgruppe. Akademiske konsulenter med tværgående funktioner. VISO har en vagtordning. Man kan ringe ind dagligt ml og Fredag til kl

7 VISO specialrådgivning
Hvad? - Gratis, landsdækkende specialrådgivning. - Rådgivning enkelt sager, udredning og gruppesager. Hvem? - Kommuner og regioner. - Specialinstitutioner/tilbud. - Borgere. Hvornår? - Når den rette ekspertise ikke findes i kommunen.

8 Kommunens ansvar Myndighedsansvar på det sociale område og specialunder- visningsområdet. VISO er en støttefunktion - hjælper med at løfte specialrådgivningsopgaven. - kvalificerer beslutningsgrundlaget.

9 Hvad rådgiver VISO om? Handicap- og udsatteområdet Børn, unge og voksne Specialundervisning og specialpædagogisk bistand Børn, unge og voksne Processtøtte Støtte til den rette proces i sagsbehandlingen og støtte i samarbejdet med borgere og pårørende Opsamling, udvikling og formidling Viden inden for specialrådgivningsområdet

10 Hvad kendetegner en VISO-sag?
Flere problemkomplekser og ringe effekt af sædvanlige metoder og hidtidige indsatser. Behov for specialister med forskellig faglig ekspertise. Personsager og gruppesager om aktuelle og specifikke problemstillinger, hvor kommunen arbejder med at opkvalificere sin specialrådgivning, indsats og tilbud til en bestemt målgruppe.

11 Hvilke problemområder bruges VISO typisk til?
Børn og unge: Autisme ADHD Hjerneskader Multiple vanskeligheder Omsorgssvigtede børn og anbringelser Voksne: Udviklingshæmning Sindslidelse Fysiske funktionsnedsættelser Demens med konfliktskabende adfærd

12 Hvilke problemområder bruges VISO i mindre omfang til?
Børn og unge: Incest og overgreb Kriminalitet og misbrug Hjælpemidler Voksne: Misbrug Hjemløshed Prostitution Specialundervisning

13 VISOs specialistnetværk
VISO er en netværksorganisation. Kontrakt med ca. 130 specialister i hele landet, som kan inddrages i et sagsforløb. Eksempler på specialister: Rådgivningscenteret i Århus Center for Hjerneskade i København Fredericia Misbrugscenter Nødebogård i Fredensborg Specialrådgivningen Holbæk VISO Specialisterne Rådgivningscenteret i Århus, Rådgivningscentret er et ambulant behandlingstilbud. Tilbuddet henvender sig til børn og unge med psykiske problemer eller psykiatriske lidelser. Center for Hjerneskade i København: specialister i de neuropsykologiske, sproglige og fysiske udfordringer, som en hjerneskade kan give. Fredericia Misbrugscenter. Dækker svært belastede voksne stof- og alkoholmisbrugere, herunder udviklingshæmmede med misbrug Nødebogård – behandlingssted for børn og unge med kontaktvanskeligheder, angsttilstande eller sindslidelser. Specialrådgivningen Holbæk - dækker både voksne og børn og unge. Specialrådgivningen i Holbæk er et kommunalt drevet specialrådgivningstilbud på hjælpemiddelområdet Egebakken - dækker specialundervisning. Egebakken er et undervisningstilbud med DUS for børn med autisme og lignende gennemgribende udviklingsforstyrrelser herunder børn med sekundære psykiske forstyrrelser.

14 Nemmere adgang til VISOs ydelser
Fra 2008: Det er en VISO sag, når den rette ekspertise ikke findes i kommunen. Hurtigere overdragelse til specialist ved klart definerede opgaver og problemstillinger. Specialisterne indgår i højere grad i visitationen. VISO tilbyder længerevarende rådgivningsforløb. Ny ydelse på gruppesager.

15 Efterspørgsel på VISO 3.105 henvendelser i 2010.
3.105 henvendelser i 2010. For 2/3 af henvendelserne har sparring med en VISO-konsulent været tilstrækkelig. 1.059 henvendelser er blevet til rådgivning og/eller udredning gennem VISOs specialistnetværk. 27 % af henvendelserne har været fra borgere. Henvendelserne* fordeler sig på: 35 % på børn- og ungeområdet 44 % på voksenområdet 17 % på specialundervisningsområdet. * 4 % er ”Ikke kategoriseret”, hvilket fx er emnesager, der ikke entydigt kan henføres til en enkelt kategori

16 En typisk sagsgang Rådgivning sker i direkte dialog med henvender.
1. Kommune, specialtilbud eller borger henvender sig til VISO. Rådgivning sker i direkte dialog med henvender. Henvender ønsker bistand i en sag, hvor den rette ekspertise ikke findes i kommunen. 3. Specialister leverer rådgivning og/eller udredning eller bistand til udredning. 2. VISO vurderer, visiterer og sammensætter ydelser i dialog med henvender og specialister. VISO aftaler ydelser med en eller flere specialister.

17 Krav til kommunen Kommunen skal have vilje og ressourcer til at gå ind i sagen sammen med specialisten. Kommunen skal inden igangsættelsen af VISO forløbet overveje, om de vil være indstillet på at bevilge den løsning, der peges på. Kommunen er dog ikke forpligtiget til dette.

18 Evaluering af VISO 2009 Kommunerne vurderer, at VISO tilbyder ekspertise, som de ikke selv kan forventes at have, og at der er behov for VISO. 80 og 90 % af de kommunale sagsbehandlere og institutionspersonale, der har brugt VISO, mener de har fået kompetent rådgivning, og at rådgivningen gør en positiv forskel. 81 % angiver, at de i høj eller i nogen grad får løst sagerne bedre gennem brugen af VISO. 32 % angiver, at rådgivningen i høj eller i nogen grad har ført til en ændret praksis i andre sager. Under 1 % af sagerne afvises, fordi de ikke er komplekse nok.

19 Case Henvender: Mindre kommune
Problemstilling: Mand på 19 år der pga. af arvelig sjælden sygdom er hørehæmmet, næsten blind og har balanceproblemer. Der er ingen problemer med det kognitive. Sygdommen er progredierende. Han bor i en 1. sals lejlighed sammen med sin mor. Aktuelle problemer er adgang til 1. salen samt at han ikke længere kan læse – han har tidligere læst rigtigt meget. Kommunen ønsker hjælp til en udredning for at få klarlagt, hvilket støttebehov han har. VISO ydelsen: Der er 2 specialister på sagen - Center for Kommunikation og Hjælpemidler i Vejle samt Rehabiliteringscenter for Muskelsvind. Til sammen får de lavet en bred udredning som afdækker det samlede støttebehov – både på det kommunikative område og på det praktisk/pædagogiske område. (Der er tale om en CASE, hvor der er taget udgangspunkt i en reel sag, men hvor ikke alle oplysninger er korrekte)

20 Case Henvender: Større kommune
Problemstilling: Mand på 45 år, der er døv og som ikke behersker dansk skriftsprog. Har nu fået ALS. Der ønskes rådgivning i forhold til alternativer til tegnsprogsgivning. VISO ydelsen: VISO specialist ”Kommunikationscentret i Hillerød” udvikler individualiseret IKT løsning i samarbejde med privat firma. Til brug for dette bl.a. indsamling af viden fra internationale videnshavere på området. (Der er tale om en CASE, hvor der er taget udgangspunkt i en reel sag, men hvor ikke alle oplysninger er korrekte)

21 Case. Henvendelse fra PPR i en mellemstor kommune.
Dreng på 6½ år, der går i en børnehaveklasse. Drengen er normalt begavet med massive sproglige vanskeligheder. Drengen forstår tilsyneladende alle verbale beskeder og efterkommer disse, men han er ikke i stand til selv at kunne producere tale, der er forståelig for sine omgivelser. PPR ønsker bistand til udredning af drengens kommunikative kompetencer og potentialer samt rådgivning i forhold til valg og iværksættelse af alternative kommunikationsredskaber. Kommunikationscentret i Hillerød bliver specialist på opgaven.

22 Case En pige på 4½ år med hypoton cerebral parese. Der er store vanskeligheder med kropsbalance, hovedkontrol og styring af arme – specielt i midterlinje. Pigen har intet verbalt sprog. Hun kan vælge v.h.a. øjenudpegning PPR ønsker bistand til udredning af det kognitive niveau i forhold til brug af alternativ kommunikation – samt rådgivning i forhold til alternativ kommunikationshjælpemiddel. Vejlefjord foretager supplerende bistand til udredning af pigens kognitive niveau. Herefter foretager Kommunikationscentret i Hillerød rådgivning i forhold et hjælpemiddel, der kan styres v.h.a. øjenudpegning.

23 Mere information Klik dig ind på eller ring til VISO på tlf


Download ppt "VISO specialrådgivning Oplæg på Hjælpemiddelinstituttets netværksmøde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google