Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Integrations- og oplæringsstillinger i Københavns Kommune

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Integrations- og oplæringsstillinger i Københavns Kommune"— Præsentationens transcript:

1 Integrations- og oplæringsstillinger i Københavns Kommune

2 Begyndelsen Beslutning i Borgerrepræsentationen d. 14. juni 2006 Ønsker om at medarbejdersammensætningen i KK skulle matche befolkningssammensætningen 90 stillinger, 30 hvert år i 2007, 2008 og 2009 Arbejdsgruppe med repræsentanter fra hver forvaltning Hvad gør vi så nu?

3 Normal opslået stilling
Forberedelsen Stillingerne skulle sælges til ledere, kontorchefer, etc IO-stilling Har svært ved sproget 80% arbejdstid Kulturelle forskelle Kender ikke ’rutinen’ Lang indkøringsperiode Normal opslået stilling Kender sproget Kender kommunen Minimalt behov for oplæring Kort indkøringsperiode

4 At få overtalt en kontorchef…
Få et nyt perspektiv på arbejdspladsen Tving arbejdspladsen til at reflektere over sagsgange, arbejdsmetoder og rutiner Mangfoldighed er sundt Lønnen er betalt det første år! Vor Mors Vrede!

5 Rekrutteringsprocessen
Alle stillinger besættes 1. august Der oprettes en hjemmeside hvor alle stillinger er opslået ( Der laves en fælles annonce der henviser til hjemmesiden (pdf eksempel) Der udsendes folder om IO-stillinger til: Kulturhuse Biblioteker Jobcentre Sprogskoler

6 Rekrutteringsstrategi
Fælles annonce i Søndagsavisen ØKF Egne stillingsannoncer BIF SOF KKF BUF TMF SUF

7 Før ansættelsen Sprogundervisning Mentorkurser
Find tilbud inden ansættelse Holdundervisning vs. Sprogmentor? Mentorkurser Gode råd til ansættelsessamtalen

8 Mentorkurser Mentor SKAL være obligatorisk Mentor vælges frivilligt
Bør være med i ansættelsessamtalen Har ordnet det (lav)praktiske på forhånd Der laves en udviklingsplan sammen med den nyansatte Milepæle for læring Sørg for at have tid – det kræver mere end du tror Men det er det værd!

9 Gode råd til jobsamtalen
Inden samtalen Tænk over hvilke krav der stilles til jobfunktionen: kommunikationsevner, arbejdstid, arbejdsforhold, danskkundskaber etc.? Så I ved så præcist som muligt hvilke kvalifikationer, I skal spørge ind til under samtalen. Når I sammensætter ansættelsesudvalget, kan teams (op til 3) gøre det nemmere for ansøger at finde en at identificere sig med. Overvej om I kan sammensætte et team, med flest mulige forskelligheder, tænk for eksempel på alder, etnicitet og køn, så I ikke sidder tre kvinder eller tre mænd i samme aldersgruppe. Spørgsmål Vær bevidst om, at du som interviewer har stor indflydelse på ansøgers præstation. Vær velforberedt og fokuseret på hvilken viden, samtalen skal give. Lyt, stil klare spørgsmål og vend tilbage til spørgsmål, du ikke fik besvaret. Tilbyd en ligeværdig position, så ansøger kan fremstå som fornuftig. Fx: ”Jeg vil ikke sige så meget om virksomheden nu, jeg går ud fra, at du spørger, hvis der er noget særligt, du vil vide.” Undgå spørgsmål, som sætter ansøger i en negativ startposition som fx: ”Vi stiller jo meget store krav til engelsk hos os, så det skal man virkelig føle sig sikker i”. Undgå også ’den etniske variant’ ”Undskyld mig spørgsmålet, men er det virkelig dig som indvandrer, der har skrevet den fejlfri rapport?”. Selvom det er en anerkendelse af rapporten, bliver ansøger stadig mødt med negative fordomme.

10 Gode råd til jobsamtalen III
Særligt ang. ansøgere med etnisk minoritetsbaggrund Undlad at stille spørgsmål om kulturelle forskelle, som ikke har direkte relevans for jobfunktionen, som fx: ”Er du glad for at bo i Danmark?” Ansøger får mindre tid til at fortælle om sine faglige kvalifikationer og der inviteres til en form for small talk, hvor ansøger kan komme til at virke for kritisk i forhold til enten sit hjemland eller Danmark. Vær opmærksom på, at private spørgsmål ikke opfattes som en afslappende frizone for alle, men af nogle opfattes som påtrængende og irrelevante. Ansøgere med erfaring fra jobsamtaler i andre lande kan forvente en mere formel tone og kan virke mere stive og formelle, end de ville være på arbejdspladsen. Typisk er omvendt ordstilling, anden udtale af bestemte lyde, anden brug af bestemte ord, anden brug af pauser (længere) og endelig kan ansøger have svært ved at aflæse den danske sprogrytme og derfor enten afbryde meget eller være meget stille. Vurdering Vent så længe som muligt med at foretage en endelig vurdering af ansøgeren. Bliv ved med at stille spørgsmål, som udfordrer de indtryk, du danner dig i løbet af samtalen. Vurdér om alle kandidater, der vælges imellem, fik samme mulighed for at fremstille sig selv optimalt? Hvis ikke, så indkald til en samtale mere.

11 Efter ansættelsen Kursus i dansk arbejdspladskultur
Formål: Undgå eller minimér misforståelser Do’s & dont’s på danske arbejdspladser Rammer for opgaveløsning Uskrevne regler – på arbejdspladsen og generelt

12 Efter ansættelsen II Fælles kurser for de nyansatte:
Hvad vil det sige at være ansat i en kommune? Hvad må jeg – tavshedspligt, aktindsigt, inhabilitet, etc.? Hvordan er lønnen skruet sammen (overenskomster + lokal løn)? Hvordan er det politiske system - både kommunalt og nationalt?

13 Efter ansættelsen II Møde med Ritt Bjerregaard
Alle de nyansatte blev inviteret til møde med overborgmesteren på en af de nyansattes arbejdsplads Ordet var frit til at stille spørgsmål

14 Møde med Ritt

15 Møde med Ritt II

16 Møde med Ritt III

17 Gode råd - rekruttering
Prøv at få pressen med Annoncer bredt! Aviser Internetsider Foreninger Kulturhuse Lokalradio Sprogskoler Jobcentre

18 Gode (lav)praktiske råd – ved ansættelsen
Vær ikke for selektiv – de fleste er ikke vant til at skrive ’danske’ ansøgninger Forklar ansøgerne forløbet – mange kender ikke til proceduren Sørg for at alt det praktiske er på plads (pc, personalehåndbog, vejledninger til systemer, etc.) Lav en turnusrunde på arbejdspladsen

19 Gode (lav)praktiske råd – ved ansættelsen II
Kom eventuelle problemer og misforståelser i forkøbet evt. ved at mentor har gjort arbejdspladsen opmærksom på hvilke vilkår den nyansatte er ansat under Arbejdspladsens leder skal være indforstået og orienteret

20 Gode råd efter ansættelsen
Skab muligheder for fagligt og socialt netværk mellem de nyansatte Træk på de andre nyansatte i IO-stillinger Sørg for mundtlig og skriftlig information om lige præcis din arbejdsplads

21 Eksempel på e-mail signatur
Med venlig hilsen Lars König KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Center for Ressourcestyring Personalekontoret Gyldenløvesgade 15, vær København V Tel: Der kan være fejl i teksten, fordi jeg er ansat i en integrations- og oplæringsstilling. Hvis du vil vide mere om denne særlige ordning kan du finde informationer på og under I/O-netværk

22 Personlige refleksioner
Mod Vær ikke bange for at begå fejl! Prøv det Tid Det tager mere tid end du regner med Succes Men det er det hele værd i sidste ende…

23 Ansatte i 2008 


Download ppt "Integrations- og oplæringsstillinger i Københavns Kommune"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google