Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFilippa Lorenzen Redigeret for ca. et år siden
1
Uddannelse læring og vejledning Kursusrække for Dan Hostel Faxe 2010. John Bertelsen
2
PROGRAM 0. DSV Saxenhøj – Skovridergården Lidt om praksis – værkstedsbesøg – en tyvstart I. Vejlederuddannelse Funktionsuddannelse 02. Februar Kl. 9-14.15 II. FU-uddannelse – STU/USB 22. Februar Kl. 12.30-15.30 III. Læringens relationer–Bruger ledet uddannelse 22. Marts Kl.9-12 IV. Opsamling og praksis hos jer 19. April Kl. 12.30-15.30
3
Uddannelse, læring og vejledning John Bertelsen, konsulent Videnscenter for Specialpædagogik Materialer om kompetenceudvikling og uddannelsesprogrammet: visp.dk vidensenhed saxenhoj.dk johnbertelsen.dk
4
Lidt om vores vejlederuddannelse •Toårigt efteruddannelsesprojekt 2003-2005 •DSV Saxenhøj med deltagelse fra flere værksteder i det gamle amt ca. 85 deltagere •DSV Saxenhøj i samarbejde med ViSP •Storstrøms Amt •EU’s Socialfond (økonomisk støtte)
5
Vejlederuddannelse (2) •Uddannelsen i værkstederne •ViSP – en kollega og jeg stod for undervisning og supervision •Teamdannelser – forum for udvikling •Temadage •Udarbejdelse af funktionsuddannelse i praksis •Analyse af værkstedspraksis •Arbejde uddannelse •Fælles håndbog
6
Vejlederuddannelse (3) •Overvejende faglig tilgang (produktion) •Kendskab til socialpædagogik og socialpsykiatrisk praksis •Mindre om kompenserende strategier •Om specialpædagogik og metoder •Om Læring •Om uddannelses(tænkning)
7
Vejlederuddannelse (4) Fagligt fokus Socialpædagogik Socialpsykiatri
8
Vejlederuddannelse (5) Fagligt fokus Uddannelse og læring Socialpædagogik Socialpsykiatri Specialpædagogiske metoder
9
Om vejledning (6) •Bestemmelse af opgaven •Kritisk syn på fag-procedurer •Vejlederens opgaver •Bruger og vejleder •Arbejds- uddannelses relationer •Evaluering og udvikling
10
Om vejledning (7) •Syn på læring •Nogle metoder •Læring som noget fælles •Følgende udviklingszone •Analyse af arbejde
11
Vejledning i uddannelse (8) •Fælles udarbejdelse af uddannelsesplan •Udvikling af håndterbare procedurer •Hvilket udbud •Samarbejde om kurser og praktik •In- og eksterne kurser •Nogle evalueringsformer
12
Vejledning i uddannelse (9) •Nøje beskrivelse af faglige elementer •Begrundelser for opbygning •Fleksibilitet •Forholdet mellem faglighed og det sociale indhold •Livsførelse og uddannelse •Udmåling af uddannelseslængde
13
Vejledning i uddannelse (10) •Iværksættelse af modelforløb •Fælles kritik /evaluering •Etablering af samarbejde •Værkstederne imellem – arbejdspladser i nærområdet •Kursusudbydere EUC oa. •Praktik – og uddannelsespladser
14
Mellemspil I •Funktionsuddannelse er et låneord •Uddannelserne er non-formelle •Anerkendelse alene i/som praksis •Uddannelse som mål i sig selv •Forholdet mellem uddannelse og arbejde •Uddannelse og sortering af mennesker
15
Mellemspil II •Særligt tilrettelagt Ungdomsuddannelse •Lovgrundlag •Besvær med implementering •’Belejring’ af feltet •Hvilken praksis er på vej (lokalt) •Budt ind med elementer •Vi vender tilbage til begge uddannelser…
16
Lokal mulighed og begrænsning •Hvilke værksteder og arbejdspladser ? •Forståelse i lokalområdet •Samarbejdsmuligheder •Eksempel gråzone unge •De lokale fyrtårne •Stor uensartethed i synet på det der mange steder benævnes funktionsuddannelse
17
Funktionsuddannelse på vej 1 •Aktuelle status •Baggrund i ca. 150 uddannelsesforløb •Permanent mellem 20-30 mennesker i uddannelse •Se også FU-Nyt 4-6 gange pr. år
18
Funktionsuddannelse på vej 2 Økologisk Besøgsgård Kødkvæg, frilandsgrise, får/geder,fjerkræ, heste, handicapridning, dyrepension, jordbrug og gårdbutik Økologisk Gartneri Væktshuse, frilandsgrøntsager, butik Grafisk værksted Sax medie Grafisk produktion, medier, Netcafé,
19
Uddannelsesværksteder Syværksted Syshop, værksted, genbrug Værkstederne Maskinsnedkeri, cykelværksted, lager Pak og montage Cafeteria Køkken, madlavning, servering og betjening
20
Uddannelsesværksteder Teknisk afdeling Håndværk, EL, tømrer, smed, maler mm Labyrinten – kreative værksteder Tilbud til mennesker med hjerneskade Vævestuen – samt butik Tilbud til mennesker med synshandicap
21
Mere om lokal forankring •Drift af vandrehjem mm •Kursus- og konferencested •Vedligeholdelse ude og inde •Ud- og ombygning •Synliggørelse •Service •Kontor og regnskab sikkert en del mere som i kender langt bedre
22
Opsamling •Beskyttede værksteder Sociale virksomheder arbejde/produktion •Opkvalificering uddannelse og vejledning •Udvikling af uddannelsesprogram •Implementering af funktionsuddannelser
23
Udvikling af programmet •Brugerinddragelse brugerdeltagelse •Bruger ledet uddannelse •Udvikling af læringens relationer •Udvikling af praksis •Uddannelse Livsførelse arbejde
24
To typer af uddannelse •Funktionsuddannelse -Ikke noget formelt grundlag -Er et non-formelt uddannelsesforløb -Forskellige koncepter; ofte ved Sociale -Virksomheder/ Beskyttede værksteder -Forskellighed der bestemt kan ses i synet på uddannelse og læring -Nogle steder ’som-om’ forløb
25
To typer (2) Funktionsuddannelse -Opbygning hentet i formelle strukturer -Ønske om ydre kontrol -Behov for formel godkendelse -Risiko for sortering af mennesker -Fokusering på arbejde -Uden fagkritik
26
To typer (3) Funktionsuddannelse -Fokus på vidensdeling -Brud med håndværkstradition (belejring) -Fagkritik; nye metoder -Uddannelse som del af livsførelse -Personlig udvikling -Ekspanderende syn på læring
27
To typer (4) Funktionsuddannelse -Ønske om egenkontrol -Non-formel uddannelse kan vi tage ansvar for -Arbejdsmarkedet helt udenfor kontrol -Men meget gerne udplaceret beskæftigelse hvis det er muligt
28
To typer (5) Funktionsuddannelse -Udviklet til voksne (fra 18 år) -Lokalt forankrede -Hvilke værksteder, hvor ? -Så både indhold og varighed mm afhængig af lokale muligheder
29
To typer (6) Funktionsuddannelse -DSV Saxenhøj – Skovridergården -DSV Falster/Bøgecentret -DSV Lolland – Grøn Verden -Kofoedsminde -Næstved Sociale Virksomhed -Faxe Vandrehjem
30
STU (1) Særligt tilrettelagt Ungdomsuddannelse -Lov om Ungdomssuddannelse til Unge med særlige Behov (STU/USB) fra 2007 -Særligt fokus på unge med udviklingshæmning -Ret til et treårigt uddannelsesforløb i lighed med andre unge
31
STU (2) Særligt tilrettelagt Ungdomsuddannelse -Udmøntes kommunalt -Ungdommens Uddannelsesvejledningnæsnes direkte som aktør i loven -Aftaler i kommunalt regi med dem der udbyder hele/del af STU -Visitation (problemer) -Økonomi
32
STU (3) Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse -Den unge selv (16- 25 år) -Det kan tage 5 år -Ønsker fra den unge selv, forældrene og plan ved UU -Store forskelle i synet på opgaven -Fra meget formelt til ’fri’ ungdomsuddannelse
33
STU (4) Særligt tilrettelagt Ungdomsuddannelse -Løse del af opgaven i samarbejde med andre -Påtage sig hele opgaven (efterskoler) -Præcisering af undervisningsdelen -En del af en STU kan jo være en funktionsuddannelse
34
Opsamling 2 •Udvikling af programmet •To typer uddannelse •Funktionsuddannelse Non – formelt forløb •Særligt tilrettelagt Ungdomsuddannelse Lovgivning og garanti
35
Et spadestik yderligere •Syn på (ud)dannelse •Forståelse af arbejde •Læringens relationer -Dialog -Kommunikation -Kooperation ( samarbejde)
36
Spadestik (2) •En asymmetrisk relation •Den svage parts ret •Brydning af isolation •Fælles-gørelse •Udvikling og ledelse
37
Syn på uddannelse •Dannelse pædagogisk kategori •(Ud)dannelse personligt •Uddannelse direkte linie til arbejde •Erhvervsuddannelse som begreb •Effektivisering og valg •Overladt til sig selv
38
Om arbejde •Lønarbejde som form •Arbejdets psykologi (afhænde) •Socialpsykologi (dele) •Afhænde almengøre •Mening for andre •Betydning for en selv •Anseelse •Anerkendelse
39
Relationer (1) •Dialog Meningsfuldhed, venskab og empati Den simpleste ytring (to mennesker) •Kommunikation Interaktion mellemmennesker, udveksling af information i den hensigt at koordinere, forbinde, etablere relationer for at nå fælles mål
40
Relationer (2) •Kooperation Læring er social Værkstedspraksis Man skal ikke kunne undslippe Den egentlige socialpædagogiske tanke Ansvar for egen læring (?) Situeret læring Forskellig deltagelse
41
Relationer (3) •Asymmetri •Lighed, ens-hed, det samme •Forskel men fælles mål •Professionens indsigter •Udgangspunkt netop forskelligt •Men retning og hensigt ens
42
Relationer (4) •Deltagelse nærmest selvfølge •Inddragelse det samme •Ledelse ny balance Rykker jo ikke ved vejlederansvar Uafhængig livsførelse Inspiration fra the Social Model
43
Relationer 5 •Fællesgørelse ( social aktivitet ) •Pas dig selv (!) •Brydning af isolation •Selvskabte – strukturelle •Retten til svaghed •Den svage part har altid ret
44
Læring Værenjeg~genstandTilfældige fælles Problemløsningjeg/genstandSamarbejde eller alene Refleksionjeg jeg/genstand kooperation
45
Tak for opmærksomheden
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.