Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Om laboratoriet Aleksander Stii Stud.merc.fil. Forskningsassistent CVL, CBS Oplæg 01.10.2009 Kreativ Metapol.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Om laboratoriet Aleksander Stii Stud.merc.fil. Forskningsassistent CVL, CBS Oplæg 01.10.2009 Kreativ Metapol."— Præsentationens transcript:

1 Om laboratoriet Aleksander Stii Stud.merc.fil. Forskningsassistent CVL, CBS Oplæg Kreativ Metapol

2 Hvad kan laboratorieeksperimenter? Den eventyrlige position Forvandle verden, så den er noget væsensmæssigt andet, der stemmer overens med vores idealer (eks.: frøen og prinsen) Den realistiske position Skabe praktisk forankret viden, så vi gradvist kan forandre verden til det bedre – også selvom dette måske strider mod vore indledende ideer To måder hvorpå der argumenteres for laboratorier

3 Laboratorium Laboratoriets grundprincipper Retningsbestem- mende princip: Virker / virker ikke Bevægelsesprincip: Kognition / aktion Indholdsprincip: En menneskelig konstruktion / leg Stemtheds princip: Åbenhed og vilje til forandring

4 Stemtheds princip: Åbenhed og vilje til forandring Laboratorium

5 Stemthedsprincippet handler om: • hvordan vi som mennesker må forholde os (være stemt) i eksperimentelt arbejde. Pointen er, at vi reelt ikke ved hvilke løsninger, der virker eller virker bedst, før vi har prøvet dem af. • turde sætte vore egne påstande på spil, lade dem blive udført i praksis og evt. falde, • være åbne og imødekommende over for andres situation og deres ideer, og • lade andres påstande komme i spil og evt. vinde indpas i vores egen fremtid. Ifølge princippet må vi:

6 En af de primære faldgruber for et laboratoriums progression ’The Overadvocacy trap’ - der betyder, at… • …når vi vil have et bestemt tiltag gennemført, skaber vi en fælde for os selv, når vi kommer til at argumentere mere for en påstand/et forslag el.l., end vi egentlig ved og kan sige (eks.: politiske reformer). • Konsekvensen er, at vi fastlåses i en argumentation for et tiltag, der måske ikke virker; vi lukkes om vores egen påstand, forslag el.l. Vi må gøre os klart, at vi ikke på forhånd kan forudsige en idés praktiske virkning, og derfor må vi forholde os åbne for flere ideer som mulige løsninger.

7 Tre spørgsmål Hvornår påbegyndes et eksperiment i det socialvidenskabelige laboratorium? Hvem skal deltage i et eksperiment i laboratoriet? Hvordan er et eksperiments løsningsmodel? foranlediget af deltagelse i et møde i Kreativ Metapol

8 Det hele afhænger af konflikten (problemet, paradokset mv.)… Tre bud på svar: Et laboratoriums aktivitet påbegyndes allerede, når… …personer inviteres til at deltage, da en konflikts kanter tegner sig, og der sker en bevidstgørelse af de mulige standpunkter/ideer mv., som vil blive fremtrædende. Deltagerne må være dem… …som en given konflikt vedrører, og for hvem den har betydning; men der skal også være nogle, der kan facilitere processen og skabe fremdrift.

9 Laboratoriet er dér, hvori løsninger af konflikter (problemer, paradokser mv.) kan rummes og håndteres. …kan ikke på forhånd og som noget universelt gives, men afhænger af den konflikt, som den skal løse. Der skal være en åbenhed for at veksle mellem forskellige teoretiske rammer, modeller mv. i bearbejdningen af en konflikt. Et eksperiments løsningsmodel…


Download ppt "Om laboratoriet Aleksander Stii Stud.merc.fil. Forskningsassistent CVL, CBS Oplæg 01.10.2009 Kreativ Metapol."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google