Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLars Kristiansen Redigeret for ca. et år siden
1
Involvering og organisering i socialt entreprenørskab 1
2
• Hvordan undersøger vi socialt entreprenørskab i Global Entrepreneurship Monitor? • Involvering – en folkesag i næstekærlighed? • Organisering – som en forretning? 2
3
• Hvordan undersøger vi socialt entreprenørskab? – 4.000 voksne i Danmark interviewes: … aktiviteter, organisationer, initiativer med særlige formål om noget socialt, miljøet, lokalsamfundet … • Starter du …? • Leder du …? • Deltager du …? 3
4
• Involvering – en folkesag i næstekærlighed? • Hvor mange? • Hvem? • Hvordan? • Hvorfor? • 32% af Danmarks voksne – Halvdelen som iværksættere og ledere, halvdelen som medarbejdere – Flere end i Storbritannien • Stor bredde – Alder, køn, uddannelse, indtægt • Få timer om ugen – Ulønnet, ved siden af lønnet job • Oftest: Ønsker at bidrage til løsningen af et samfundsmæssigt problem – Sjældnest: Økonomisk gevinst 4
5
• Organisering – som en forretning? • Formalisering – Typisk foreninger eller fonde • Ejerskab – Typisk fælleseje • Fokus – Samfundsmæssige mål (ikke økonomiske) – Ofte rettet mod overset behov • Innovation – Ofte nyskabelser: produkt, service, fremstillingsteknik, levering, promovering • Arbejdsplads – Typisk ulønnede ledere og medarbejdere – Ved siden af dagligt job • Geninvestering – Oftest i videreudvikling af de samfundsmæssige mål • Finansiering – Typisk støtte fra det offentlige – Halvdelen har salg af produkter og service 5
6
– Snæver afgrænsning: Foretagender med samfundsmæssige formål, og som har indtægt ved salg eller betaling – 8% voksne danskere deltager i sådant forretningsmæssigt socialt entreprenørskab – 2% som iværksættere og 6% som ledere 6
7
En folkesag i næstekærlighed med forretningsmuligheder 7
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.