Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?"— Præsentationens transcript:

1 Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
Erfaringer fra busdrift på gas i Sverige Gaskonference i Skive 31. januar 2013

2 Den grønne kollektive trafik
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen? Gaskonference i Skive 31. januar 2013

3 … men hvad er der blevet af målsætningerne og tiltagene?
Ambitionerne er der ”transportens CO2-udledning skal ned …” ”den kollektive transport skal løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken.” ”Danmark skal være en grønt teknologi laboratorium for transport.” … men hvad er der blevet af målsætningerne og tiltagene?

4 … men hvor mange af disse anvendes i Danmark?
Teknologierne er der Ethanol busser Biogas busser Naturgas busser El-busser Hybrid busser Biodiesel i busser og tog … men hvor mange af disse anvendes i Danmark?

5 … Arrivas beregninger på et konkret scenario for 70 busser i Hovedstadsregionen viser følgende effekt på CO2-udledningen fra disse ved henholdsvis fortsat dieseldrift, overgang til naturgas samt ved hel eller delvis overgang til biogas

6 men vi skal turde arbejde proaktivt med den kollektive trafik …
Fremtidens grønne transportform er den kollektive trafik Per definition er kollektiv trafik = grøn trafik 1 bus erstatter omkring 1 kilometer bilkø men vi skal turde arbejde proaktivt med den kollektive trafik …

7 Case: gasdrift i Sverige
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen? Gaskonference i Skive 31. januar 2013

8 Case: Helsingborg Arriva har kørt med gasbusser i Helsingborg siden 2005 Politisk forankret målsætning – forbedret miljø og fordobling af antallet af rejsende i byens busser frem til 2014 Introduktion af naturgas busser – i dag opereres omkring 50 procent af driften på biogas fra fælles kommunalt anlæg

9 Case: Halmstad Arriva har kørt med gasbusser i Halmstad siden 2010
Drift med gasbusser skulle afgives som tillægsoption På trods af en samlet set højere pris sammenlignet med dieseldrift valgte Hallandstrafikken at kalde optionen I dag drift af 35 gasbusser på en blanding af 60 % naturgas og 40 % biogas.

10 Hvorfor sker det ikke i Danmark?
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen? Gaskonference i Skive 31. januar 2013

11 I Danmark udbyder Trafikselskaberne trafikken i licitation på vegne af kommunerne, der finansierer driften – i Sverige sker det på vegne af regionerne Pris vægter højt i Danmark, og selvom der er fokus på miljø, kvalitet og passagerincitamenter vægter disse parametre generelt set væsentligt højere i Sverige

12 Styrker Svagheder Støjgener Partikeludledning CO2 Budskabet Investeringer Driftsomkostninger Energieffektivitet Afgifter Muligheder Trusler Forsøgsordninger Centrale puljer Masterudbud Forandringsvillighed Forringelser af den kollektive trafik

13 Hvordan kommer vi videre?
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen? Gaskonference i Skive 31. januar 2013

14 Den kollektive trafik må og skal spille en stor rolle i klimaudfordringen
Passagererne er en vigtig del af løsningen – modalskifte er miljøforbedring her og nu Teknologien er til stede – skal vi satse på det der virker nu, eller vente på hvad der måske kommer? Vi har manglet at se målsætninger og villighed til de nødvendige investeringer

15


Download ppt "Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google