Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Markedsføring gennem sociale medier 26. april 2012 v/Troels Pleimert, cand.comm. Identitet & Design AS.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Markedsføring gennem sociale medier 26. april 2012 v/Troels Pleimert, cand.comm. Identitet & Design AS."— Præsentationens transcript:

1 Markedsføring gennem sociale medier 26. april 2012 v/Troels Pleimert, cand.comm. Identitet & Design AS

2 identitet & design Kort om os Identitet & Design 15 års erfaring med kommunikation og design til offentlige og private virksomheder. Et udpluk af vores kunder:

3 identitet & design Formål med præsentationen • Hvad er de forskellige sociale medier? • Hvordan interagerer folk på sociale medier? • Hvad er ”Pages”? • Hvordan bruger du ”Pages” i forbindelse med din virksomhed, forening el.lign. • Hvordan aktiverer man folk? Hvad skriver man?

4 Hvad er de forskellige sociale medier? Facebook YouTube Twitter FourSquare MySpace LinkedIn Google+

5 identitet & design • Man har sin egen hjemme-profil. • Man kan ”follow” (abonnere/følge med) i profiler. • Dem, man ”follower”, skal som regel ikke godkende dig forinden. • Man har sin ”hjemmeskærm” når man logger ind, hvor nyeste indlæg fra andre vises. Dette er ikke det samme som din profil, som andre kan se. • Man kan udsende indlæg (”posts”/”bulletins”) til sine ”followers”. Generelt for sociale medier

6 identitet & design Facebook • Primært formål: personlig networking • Holde styr på venne-netværk • ”Hvad går de andre og laver?” • Blive ”fans” af virksomheder, politikere, bands, sager … • Oprette interessegrupper • Oprette ”pages”, man kan blive ”fans” af • Dele indhold fra nettet

7 identitet & design Relationer på Facebook ”Mig” Mine venner Mine venners venner Skal godkende relationen først

8 identitet & design • Man behøver ikke have en Facebook-bruger for at læse ”offentlige” indlæg. • Det gælder også for ”Pages”. Facebook – offentlige indlæg

9 identitet & design Google Plus / Google+ • Primært formål: personlig networking • Møde nye mennesker • Dele indhold fra nettet • Målrettet kommunikation med ”circles” • Nyheder om ens interesser gennem ”sparks” P.t. stadig i sin tidlige fase.

10 identitet & design Relationer på Google+ ”Mig” Folk, jeg vil følge med i Skal ikke godkende mig først En anden persons cirkler En anden person Jeg skal ikke godkende først Resten af internettet (ikke nødvendigvis på Google+) Venner, der har mig i deres cirkler Alle kan se mine offentlige indlæg (”Public” posts)... også folk, der ikke har mig i deres cirkler.

11 identitet & design Twitter • Primært formål: ”følg-med” / annoncering • Begrænset til 140 karakterer • Skrive opdateringer • Læse andres opdateringer • Videresende opdateringer til eget netværk • Dele indhold fra nettet

12 identitet & design Relationer på Twitter ”Mig” Folk, der follower mig Jeg skal ikke godkende dem først Folk, jeg follower Skal ikke godkende mig først

13 identitet & design Kommunikation på Twitter ”Tag” folk når I skriver Twitter-updates Så dukker din besked op når de logger sig ind på deres profil. Deres svar til dig vil blive vist offentligt på deres profil.

14 identitet & design Kommunikation på Twitter ”Retweet” interessante tweets. Sociale medier handler ikke kun om produktion af indhold, men også om at sprede interessant indhold fra andre kilder.

15 identitet & design Kommunikation på Twitter ”Hashtags” bruges til at deltage i større meningsudvekslinger om ét emne.... eller som punch-linen til jokes.

16 identitet & design LinkedIn • Primært formål: professionel networking • Holde styr på professionelt netværk • Søge nye medarbejdere • Søge nye arbejdsgivere • Kommunikationsform er privat, via intern • Også korte status updates (kan være fra Twitter)

17 identitet & design LinkedIn LinkedIn er beregnet til professionelle bekendtskaber og personlig profilering. Ikke virksomhedsprofilering. Man skal kende hinanden i forvejen. Ellers sker ovenstående …

18 identitet & design Relationer på LinkedIn ”Mig” Mine kontakter Skal godkende relationen først Resten af LinkedIn

19 identitet & design YouTube • Primært formål: video-deling • Søge på videoer • Kommentere på videoer • Opret egen ”kanal” • Upload egne videoer • Lave ”video-svar” • Videredele videoer gennem andre sociale medier

20 identitet & design YouTube: Viral markedsføring ”Viral markedsføring” er indhold – typisk video – hvor man ikke er sikker på, hvem afsender er, eller hvad formålet er. Formålet er at skabe opmærksomhed til sløret endelig løftes.

21 ”Pages” – din sociale virksomhed

22 identitet & design ”Hvad skal vi bruge det til?” Kilde: Thomas Baekdal, 2009 Markedsføring bliver mere og mere direkte målrettet den enkelte persons interesser. Men først lidt statistik og teori …

23 identitet & design Traditionelle medier Traditionelle markedsføringsmedier arbejder med push-marketing. VS VS Produktet er ”dødt”, og modtageren har ikke mulighed for at respondere på samme niveau som afsender.

24 identitet & design Push/pull Med pull-marketing tiltrækkes modtagerne til budskabet. Afsender bliver centrum i et community af interesserede tilhængere.

25 identitet & design Fordele ved en social-medie-kampagne • Sociale medier handler om kommunikation mellem mennesker – og word-of-mouth er den bedste markedsføring • Folk danner deres egne meninger, i stedet for at blive fyldt med salgstekst • Folk kan debattere, diskutere med både hinanden og afsenderen • Relativ økonomi i forhold til traditionelle reklamemedier

26 identitet & design Hvor mange er på sociale medier? • Der er mennesker på Facebook i Danmark. Det svarer til lige over 50% af befolkningen. (Kilde: facebakers.com) • Andre sociale medier er stadig ikke så populære i Danmark. – Google+ ”runder 85 mio. i februar - og 293 mio. brugere ved udgangen af 2012” (Kilde: Berlingske) – Twitter har ca danske brugere, men forventes at stige. (Kilde: overskrift.dk)

27 ”Vi skal ha’ firmaet på Facebook”

28 identitet & design Indledende initiativer • Hvorfor vil vi på sociale medier? • Har vi et mål? Hvad vil vi opnå? – Kundekontakt? – Opmærksomhed? – Nye kunde-emner? – B2B-kontakt? – Enkelt kampagne eller virksomheden? • Tidsramme/milepæl for forløb, f.eks.: – 6-12 mdr. fra nu, eller – ”Når vi når 100 fans”

29 identitet & design De kanaler, vi kender

30 identitet & design Vælg et centralt medie

31 identitet & design Opret en Facebook ”Page” Det er gratis at oprette ”Pages”. Du kan oprette så mange ”Pages”, du vil. De administreres alle fra det samme login.

32 identitet & design Facebook ”Page” En ”page” på Facebook eller Google er ligesom en profil, bare for en virksomhed eller forening i stedet for person. Folk ”synes godt om” pages (tidligere blev de ”fans”). Når du skriver fra sin page vil afsenderen fremstå som virksomheden, ikke dig selv. Mig Min profilMin ”page”

33 identitet & design Facebook ”Page” Der kan være mere end én administrator på din Facebook Page. De andre administratorer logger ind via deres private profil, og har ikke adgang til din private profil. Andre admins Min profilMin ”page”

34 identitet & design De ”nye” Facebook Pages • Facebook har for nylig ændret layout for Pages. • Fremtidige Pages skal bruge ”Timeline” layout. • ”Landing pages” er yt – custom content knapper er in. Gammel Facebook Page: VæggenNy Facebook Page: Timeline

35 identitet & design Opret en Google+ ”Page” Det er gratis at oprette ”Pages”. Du kan oprette så mange ”Pages”, du vil. De administreres alle fra det samme login.

36 identitet & design Google+ ”Page” Du kan også oprette en ”Page” på Google+. De fungerer på samme måde som Facebooks Pages. Der kan dog kun være én administrator for G+ Pages. Mig Min profilMin ”page”

37 Hvad gør vi så? Hvad skriver man? Hvordan svarer man?

38 identitet & design Hvordan kommer man i gang? • Vi starter alle fra nul • Start med at invitere folk, som du ved giver guleroden videre • Spørg folk, der har interesse i at opbygge et netværk • Giv dem noget, der kan gives videre – snowballing

39 identitet & design 25 er det magiske tal • Når du har 25 fans får du lov til at lave en custom URL. • I stedet for Firmanavn/ … • … så

40 identitet & design Hvad skal man skrive? • Et billede siger mere end bare tekst. • En video siger mere end bare et billede. • Gem den tørre salgstale til nyhedsbrevet og pressemeddelelsen. • Tænk ”socialt”; den gode historie. • Noget, som andre ville fortælle videre. • Følg altid op; diskutér; debattér; engagér; lyt

41 identitet & design Gå ikke i panik • Kend forskellen på ’trolls’ og konstruktiv kritik • Tag tyren ved hornene og svar på tiltale • Gå ikke i panik ved at slette kritiske indlæg • Hvis du har ret og de tager fejl har I intet at frygte • Hvis de har ret, så lær at sige undskyld og vend situationen til noget positivt

42 identitet & design Hvad skal man skrive? AktivitetUge 41Uge 42Uge 43Uge 44Uge 45 AnnonceringX Start debatX Upload billedeX Upload video Start afstemningX ”Bag kulissen”X Del et link Eksempel på skema-lægning af social medie-updates.

43 identitet & design Skriv på farten Brug din smartphone! Installér apps fra Facebook, Twitter, Google+ og opdatér dine sociale medier ”mens det sker”. Apps som TweetDeck, Seesmic, UberSocial m.m. lader dig opdatere flere sociale medier på samme tid.

44 identitet & design Hold overblik over flere profiler Hvis du har flere profiler / Pages kan du bruge software som Tweetdeck og Hootsuite til at holde styr på - Flere Twitter-profiler - Din private Facebook - Alle dine Facebook Pages

45 Markedsføring og annoncering

46 identitet & design Integrér de sociale medier Nyheder Firmaets historie Kontaktoplysninger Beskrivelse af produkter / webshop Referencer, cases osv. ”Det sociale hjørne”

47 identitet & design Markedsføring og annoncer: Facebook • Den bedste reklame er ”word of mouth”, men man kan også annoncere på Facebook, ligesom med Google Adwords. • Du kan annoncere både hele din Page, eller en enkelt opdatering (”Sponsored story”).

48 identitet & design Google+ Direct Marketing Forbind Google+ med din eksisterende hjemmeside. Det fortæller Google, at hjemmesiden og G+-siden er forbundne. Det giver højere placering i Google-søgninger – og andre fordele, vi kun har set begyndelsen på …

49 identitet & design ”Share this” • Få dine besøgende til at gøre arbejdet. • Gør dit indhold ”deleligt” via sociale medier. • Gratis tjenester: – ShareThis.com – AddThis.com – share.lockerz.com – Shareaholic.com

50 identitet & design Markedsføring og annoncer • Promovér jeres sociale medier på jeres hjemmeside. • Facebook har en ”Like box”, der kan indsættes på hjemmesiden og give folk direkte adgang til jeres Facebook-profil. • Twitter har et ”badge”, der kan ind- sættes på hjemmesiden. Den viser alle ens seneste opdateringer i real-time. Se hvordan på

51 identitet & design Hvordan modtager modtageren? • Modtagelse af samme medie kan foregå gennem forskellige kanaler. Dine modtagere er også mobile. • Vær til stede hvor din modtager er til stede med mobilen – ”direct action marketing”.

52 identitet & design Direct action marketing QR-koder er en hurtig måde at engagere smartphone-ejere på. QR-koder kan… •Linke til url (f.eks. din Facebook, eller YouTube- film) •Vise vilkårlig tekst (til skattejagter, ARG-spil, m.v.) •Ringe eller sms til et nummer (med brugerens godkendelse) •Dine kontaktinformationer (vCard)

53 Afslutning

54 identitet & design Hvad har vi lært? Markedsføring gennem sociale medier handler om: • At nå ud til nye målgrupper • At få kontant respons på din forretning • Øge din synlighed ud over lokalområdet • Øge kundeloyaliteten; fremstå mere menneskelig • Øge salg gennem troværdighed og indhold

55 Tak for jeres opmærksomhed. Foredrags-tilbud på rådgivning: 1 times social medie rådgivning: 250 kr. (eks moms) (Normalpris: 400 kr.) /IdentitetDesign gplus.to/IdentitetDesign


Download ppt "Markedsføring gennem sociale medier 26. april 2012 v/Troels Pleimert, cand.comm. Identitet & Design AS."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google