Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kost og præstation •D. 17.04-08 oplæg af Anja Heiner-Møller •Et oplæg omkring hvilke fødevarer der har en positiv betydning for evnen til.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kost og præstation •D. 17.04-08 oplæg af Anja Heiner-Møller •Et oplæg omkring hvilke fødevarer der har en positiv betydning for evnen til."— Præsentationens transcript:

1 Kost og præstation •D oplæg af Anja Heiner-Møller •Et oplæg omkring hvilke fødevarer der har en positiv betydning for evnen til at præstere

2 Konsekvenser ved ’for lidt og forkert’ mad •Træt og dårligt humør •Din mentale præstationsevne forringes: –Koncentration –Hukommelse –Indlæringsevne •Din fysiske præstationsevne forringes: –Muskelstyrke –Hurtighed –Udholdenhed –Koordination –Større risiko for skader, eksempelvis træthedsbrud

3 Håndboldspilleres energiforbrug •Energiforbrug for årige –Kamp/træningsdag: ca. 250 kJ * vægt pr. dag –Hviledag : ca. 185 kJ * vægt pr. dag •Henning’s håndboldpiger i gennemsnit: –Højde: 168 cm –Vægt: 56 kg  Kamp/træningsdag: kJ  Hviledag: kJ

4 Anbefalet energifordeling for idrætsudøvere Hvilken mad?

5 Glykæmisk index (GI) •GI siger noget om hvor hurtigt kulhydraterne nedbrydes i tarmene og kommer ud i blodbanen •Fødevarer med højt GI  energien kommer hurtigere ud til musklerne •Fødevarer med lavt GI  energien kommer langsommere ud til musklerne men giver en længerevarende mæthedsfølelse •Højeste værdi for GI er 100

6 Hvad hvornår? •Kulhydrater før aktivitet –Spis fødevarer med lavt-moderat GI •Kulhydrater efter aktivitet –Spis fødevarer med HØJT GI: •Inden 1 time: 4 x hurtigere optagelseshastighed i glykogenlagerne  restitution inden for 24 timer (ellers 2-3 dage!)

7 Højt GI Høj kulhydrat % Høj varevægt

8 Højt GI (over 85): –Hvidt brød –Cornflakes –Kartofler –Rosiner –Bananer –Honning –Gulerødder

9 Moderat - lavt GI : –Æble/pære/appelsin –Æblejuice/Appelsinjuice –Yoghurt –Mælk –Rugbrød –Havregryn –Grovbrød –Kartofler –Grøntsager

10

11 Væsketab •1% tabt kropsvægt = 10% tabt præstationsevne! •Håndboldkamp: 1½ - 2 liter pr. time Vægt: 58 kg Vægttab/svedmængde: 1 kg = 1,7 % tabt kropsvægt = 17 % tabt præstationsevne!!!

12 Væskeindtag •Du har brug for 1½-2 liter væske pr. dag –Og det DOBBELTE på dage med træning eller kamp! •Max 1½ liter væske pr. time  Måltidet inden træning: ml væske  Hvert 15. minut (indtil 45 inden aktivitet): 200 mL væske


Download ppt "Kost og præstation •D. 17.04-08 oplæg af Anja Heiner-Møller •Et oplæg omkring hvilke fødevarer der har en positiv betydning for evnen til."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google