Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SÅDAN FÅR DU DRØMMEJOBBET

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SÅDAN FÅR DU DRØMMEJOBBET"— Præsentationens transcript:

1 SÅDAN FÅR DU DRØMMEJOBBET
CV / WOW NETVÆRKSEVENT 10. marts 2009 Anne Mette Dissing-Immerkær Odgers Berndtson A/S

2 AGENDA Hvem er Odgers Berndtson? Executive Search: Hvad er det? Headhunterens fokus Spilleregler for samarbejde med headhunteren Executive search proces Din fremtidige karriere Spørgsmål & kommentarer

3 FAKTA ODGERS BERNDTSON
Etableret i 1965 i Fort Worth, Texas og 1966 i Bruxelles Etableret 1979 i Skandinavien af Kurt Brusgaard i København, Oslo, Helsinki og Stockholm Privat ejerskab og lokal ledelse, globalt partnerskab fra 1993 Over 750 medarbejdere world-wide på 55 kontorer i 35 lande Mere end opgaver i 2008 world-wide Med erfaring fra 55 kontorer globalt kan vi tilbyde den skarpeste kompetence på området. Dette gælder selvsagt også søgninger efter udenlandske kandidater – eller danske kandidater placeret i udlandet 2

4 ANNE METTE DISSING-IMMERKÆR
Partner i Odgers Berndtson A/S Adm. direktør for CBS Executive, CBS Direktør for CBS Executive MBA Business Development Consultant, Danfoss Bestyrelsesmedlem i adskillige bestyrelser herunder RetNemt og Børns Vilkår Medlem af Advisory Board i Oplevelsesøkonomi på RUC og mentor på CBS Executive MBA Cand.merc. og MBA

5 HVAD ER EXECUTIVE SEARCH?
Et håndværk man ikke kan læse sig til Omhyggeligt forarbejde – Culture fit analyse Omfattende skræddersyet research – systematisk og meget omhyggeligt arbejde – ingen nemme løsninger Kreativitet og evne til at tænke uden for boksen Partnerskab med klienter gennem mange år Diskretion/Fortrolighed – vi ved alt og ingenting Samarbejde med kandidater gennem mange år og en åben dialog omkring deres karriere Etiske spilleregler

6 HEADHUNTERENS FOKUS Hårde facts (alder, uddannelse, jobindhold, karriereforløb) Største udfordringer og resultater Største fiaskoer Styrker Svagheder/udviklingsområder Ambitioner og ønsker til fremtidigt job (kort/lang sigt) Værdier Potentiale

7 DET, DER TÆLLER… ….. er evnen til at eksekvere og skabe Resultater

8 5 VÆSENTLIGE FAKTORER VED VALG AF TOPCHEF
Evne til at skabe resultater Integritet ”Culture fit” – passe til virksomhedens værdier og kultur Global orientering Personlig modenhed

9 TIDENS LEDER Er handlekraftig og resultatorienteret
Har troværdighed, visioner, engagement og motivation som vigtigste egenskaber Kommunikerer med medarbejderne og er synlig på arbejdspladsen Har medarbejdernes virkelyst og glæde samt styring og ”empowerment” som vigtige arbejdsområder Har medarbejdernes behov, håndtering af forandringer og kommunikation som vigtigste udfordringer Har evnen til at integrere og indgå i forskellige netværk og alliancer er essentiel Kilde: Odgers Berndtson Survey ’Tidens Leder’ 2009

10 DET GODE KARRIEREFORLØB
Naturligt flow i karrieren. CFO, FMCG virksomhed, 2006- Økonomidirektør, FMCG virksomhed, Afdelingsleder, medicinalindustrien, Revisor, revisionsfirma, Revisor, konsulenthus, Medarbejder i regnskabsafdelingen, Bank, Bestyrelsesmedlem, FMCG virksomhed Bestyrelsesmedlem, Fond 1 & Fond 2

11 RØD ZONE - FLERE FALDGRUBER
Uafsluttede uddannelser Mange jobskift (f.eks. hvert andet år) Ulogiske karriereskift (fra leder tilbage til specialist) Ingen karriereudvikling i nogle år “Hit & Run” adfærd Kompetenceprofil i stedet for resultater (i CV’et) For megen fokus på “virksomhedens udvikling i stedet for egne præstationer”

12 SPILLEREGLER FOR SAMARBEJDE MED HEADHUNTEREN (1)
Vær forberedt ved mødet – kend dine værdier – forbered spørgsmål og forbered dig på svære spørgsmål Undgå de uprofessionelle headhuntere – diskretion? Vær ærlig og spil med åbne kort. Hvis du er aktivt jobsøgende og spiller på flere heste, så fortæl det Lad vær med at spille kostbar, men kend også din egen værdi Lad ikke din nysgerrighed og din stolthed over at være i et forløb drive dig til at gå videre i et rekrutteringsforløb, hvor jobbet ikke er rigtigt for dig

13 SPILLEREGLER FOR SAMARBEJDE MED HEADHUNTEREN (2)
Vær omhyggelig ved jobskifte Hvis du er i tvivl, er du ikke i tvivl Respekter krav om fortrolighed. Hold oplevelsen for dig selv – også hvis du ikke går videre i et forløb Lad dig ALDRIG købe tilbage til dit job, når du først har accepteret et nyt job. Tænk tingene igennem før du beslutter dig Giv ikke lov til referencecheck, før du er sikker på, at du er tilstrækkeligt langt i processen Hold headhunteren opdateret om ændringer i din jobsituation.

14 FORSKEL PÅ MANDLIGE OG KVINDELIGE HEADHUNTERE?
Kvindelige headhuntere = flere kvindelige kandidater Kvinder har andre netværk Kvindelige headhuntere har forståelse for emner som er af betydning for kvindelige kandidater I dag er ml % af kandidaterne i headhunternes emnebanker kvinder I Danmark er kun få procent af topledere i den private sektor kvinder.

15 EXECUTIVE SEARCH PROCES
Odgers Berndtson / klient udarbejder job specifikation, kernekompetencer, search strategi samt definerer target virksomheder og brancher Behovs analyse med klient Opbygning af markeds view Udarbejdelse af shortlist Præsentation af kandidater for klient Referencetjek Udarbejdelse af oplæg Kandidat ansat Opfølg ning Odgers Berndtson udarbejder et view af marked, targetlist med mulige kandidater, prioriterer indsatsfokus på de enkelte kandidater Odgers Berndtson gennemgår marked efter specifikation Odgers Berndtson faciliterer interview mellem klient og kandidater, debriefer kandidater med relevant klient feedback Odgers Berndtson tager referencer på kandidat(er), der udarbejdes reference rapport. R&B / klient drøfter oplæg til aftale med kandidat, udarbejder tilbud til kandidat inden for klient rammer Odgers Berndtson rådgiver evt. kandidat omkring taktik for opsigelse og lukning af nuværende job Odgers Berndtson følger op på kandidat og virksom-hed efter 3 måneder for at sikre en smidig transition 6

16 FINANSKRISENS INDFLYDELSE GENERELT PÅ KARRIEREUDVIKLING
Sværere at lave brancheskift Specifik erfaring, kompetencer og erfaring endnu vigtigere Mere snævert og kortsigtet fokus Krav om levering af hurtigere resultater – 100 dages planen ændres ofte undervejs

17 DIN FREMTIDIGE KARRIERE
Meld dig på banen Vis hvad du kan. Gør omverden tydeligt opmærksom på dine ambitioner. Kompetencer Det kræver kompetencer og vilje at få lederpositioner. Synlighed Det hjælper ikke at være verdensmester, hvis det også er verdens bedst bevarede hemmelighed. Netværk Mindst 80% af alle jobs besættes via netværk. Netværk skal opbygges og plejes.

18 FOKUSER OG PRIORITER Gør dig klart hvad du vil og ikke vil! Har dine valg nytteværdi? Sørg for kontinuerligt at få større ledelsesmæssige udfordringer Skab en opadgående karriere. Overvej, hvor dit kommende job skal føre dig hen næste gang Skift job med jævne mellemrum - sørg for at veksle mellem jobs ”inden for murene” og udenfor Opsøg bestyrelsesmuligheder – skærper kompetenceniveauet Hold dig ”bred” og undgå blindgyder Personlig planlægning/prioritering – vær selektiv, planlæg privat som på arbejde

19 Tænk på dig selv som en mærkevare
POSITIONERING ER ALT! Tænk på dig selv som en mærkevare - et brand: Opbyg det Markedsfør og positionér det Forny og redesign det Tro på det – kvalitet holder

20 GODE IDEER HVIS TINGENE SKAL HÆNGE SAMMEN…
Lær at sige nej - og lad vær med at få dårlig samvittighed. Brug mere tid alene for at få tid til at reflektere over, hvad der er vigtigt for dig. Få kvalitetstid sammen med familiemedlemmer, en af gangen, hvis det er muligt. Begynd at værdsætte de smukke ting i livet: musik, kunst, teater, litteratur, natur.

21 TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN
SPØRGSMÅL? KOMMENTARER……

22 KONTAKTDATA Anne Mette Dissing-Immerkær RAY & BERNDTSON A/S Nyhavn 63
1051 København K /


Download ppt "SÅDAN FÅR DU DRØMMEJOBBET"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google