Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel oplevelse forbundet med aktuel eller potentiel vævsbeskadigelse, eller beskrevet i vendinger svarende til.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel oplevelse forbundet med aktuel eller potentiel vævsbeskadigelse, eller beskrevet i vendinger svarende til."— Præsentationens transcript:

1 Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel oplevelse forbundet med aktuel eller potentiel vævsbeskadigelse, eller beskrevet i vendinger svarende til en sådan beskadigelse. IASP (International Association fortheStudyofPain) ≈ sansning, fornemmelse ≈ følelse

2 Akutsmerte:Kronisksmerte: Nociception: (vævsskade, inflammation) tilstede ofte fraværende motoriskuro Typisk adfærd: aktivitet ophidselse lighedmed angst eller vrede)( inaktivitet isolationstendens (lighed med depression) Varighed: forbigående vedvarende ellertibagevendende

3 Holdninger: Tryghed -Angst Neutral el. løftet stemning-Depression Handlemuligheder-Ufrihed Positiv forventning-Negativ forventning (om tålelig smerte)(om utålelig smerte) Adfærd: Højt aktivitetsniveau-Passivitet Socialt samvær-Social isolation Formindsker smerteoplevelsen Forværrer smerteoplevelsen

4 Angst-smerte cirklen Muskel- spænding, arousal Smerte Angst, Vagtsom- hed

5 Smerter begynder 6 mdr. Hypotetisk loftværdi 80% ?? 10% Disponeret for depression Ikke disponeret for depression Model for hypotetisk risiko for depression efter udviklingen af kroniske smerter. Gallagher & Verma, Prog Pain Res Man, Vol 27 Seattle IASP Press. 2004

6 Angst Depression Ufrihed Negativ forventning Passivitet Social isolation Mere smerte Tryghed Neutral el. løftet stemning Handlemuligheder Positiv forventning Højt aktivitetsniveau Socialt samvær Mindre smerte ”Onde cirkler” og ”gode”

7 Sygdom Traume Tilpasset sit handicap Smerte Inaktivitet Forventning om helbredelse Skuffelser Doctor- shopping Familie/sociale problemer Tabt arbejde Tabt selvværd Angst Depression Selvmord? Mindre smerte? Mindre medicin Mindre behandling Social tilpasning Nye aktiviteter Tilpasning til livet med smerter Træning Accept af tilstand Nyorientering Destabiliseringsfase Rehabiliteringsfase Krise Psykosocial belastning CNS sensibilisering Hjælp til selvhjælp

8 Mestringsstrategier el. ”copingstrategier” hensigtsmæssige - uhensigtsmæssige langsigtede - kortsigtede aktive - passive problemfokuserede - emotionsfokuserede

9 Hvad skal mestres? •Kroniske smerter •Begrænsninger i fysiske funktioner •Ændret krop •Tab og sorg •Følgevirkninger: –Sociale/økonomiske –Familiemæssige/seksuelle –Psykiske: kognitive forstyrrelser, evt. angst og depression især nedsat koncentration og umiddelbar hukommelse

10 •Mental aktivitet afleder •Arbejde eller andre projekter giver mening i tilværelsen •Samvær holder en mere i gang end soloaktiviteter •Fysisk aktivitet/træning kan vedligeholde modstandskraften •Brug fornuftig ”pacing” til at undgå forværring Aktiviteter

11 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Timers aktivitet Smerte Eksempel på dårlig ”pacing”

12 Eksempel på god ”pacing”

13 Tanker og følelser •Erkend problemet •Se tab i øjnene og vedkend dig sorgen •Bevar et realistisk håb •Identificer og imødegå negative tanker •Brug din vrede som drivkraft til dit program, ikke over for omgivelserne

14 Selvhjælp •Styr din egen behandling – få den lagt ind i dagligdagen •Få styr på stress-faktorer •Før dagbog over smerter og aktiviteter (i en periode)

15 Smertedagbog ved forværringer: •Tidspunkt på dagen - start og varighed •Hvor henne sammen med hvem •Hvad gik forud – aktivitet, tanker, følelser •Nattesøvn foregående nat •Måltider – fødevarer, evt. medicin •Smertemønster over længere tid

16 Selvhjælp •Styr din egen behandling – få den lagt ind i dagligdagen •Få styr på stress-faktorer •Før dagbog over smerter og aktiviteter (i en periode) •Lav en nødplan for dage med forværring •Brug afspænding

17

18 Afspændingsmetoder •Kontrolleret åndedræt •Autogen træning (gennemgang af kroppen) •Progressiv relaxation (opspænding først) •Meditation (kontrol med tankerne) •Mindfulness meditation •Fantasirejser - visualisering


Download ppt "Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel oplevelse forbundet med aktuel eller potentiel vævsbeskadigelse, eller beskrevet i vendinger svarende til."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google