Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Jeg har bearbejdet notaterne og gjort dem læselige.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Jeg har bearbejdet notaterne og gjort dem læselige."— Præsentationens transcript:

1 Jeg har bearbejdet notaterne og gjort dem læselige.
Fire elever ved Social- og sundhedsskolerne rundt i landet har skrevet en læringslogbog i løbet af godt og vel det første år af deres uddannelsesforløb. Jeg har bearbejdet notaterne og gjort dem læselige. I denne demoversion er kun den ene af de fires læringstanker medtaget. De øvrige følger måske i fremtiden. Hans H. Hansen læringstanker Henriettes læringstanker Pouls læringstanker Mihailos læringstanker om denne demo Tricias læringstanker © jan gejel

2 Henriettes læringstanker
hvis du vil starte forfra, så klik på bogen Henriette gik på Social- og sundhedsskolen i Roskilde. På de følgende sider kan du læse, hvilke tanker om at lære, Henriette har gjort sig. Det er mig der har kaldt det læringstanker – for hende var det bare en logbog. Du kan selv skrive din egen logbog. Du finder logbogen nederst her på siden. Du kan også lave din egen logbog ligesom denne her. Du tager et kopi af Henriettes logbog og åbner den indefra selve Power Point-programmet. Så kan du ændre tekster, sætte billeder ind og i det hele taget indrette logbogen som du vil. Når du gemmer din logbog og åbner den igen fra selve ikonet, vil den se ud som denne her. Vil du skrive mere, åbner du igen indefra selve programmet. Henriettes læringstanker om denne demo brug piletasterne forsiden © jan gejel o v e r b l i k

3 3 jeg får fanme ild i røven af at sidde og høre på ham så længe. det er ligesom i skolen nogle gange. jeg bliver helt urolig og kører rundt på stolen. det var derfor jeg fik sådan en dårlig skoleeksamen, tror jeg. jeg var god til det, hvor man skulle lave noget. jeg er egentlig god nok til mange af tingene, når vi skal lave noget rigtigt, men jeg ved godt, jeg ikke hører halvdelen af, hvad han siger. det er det samme med at læse hjemme. efter en halv side, skal jeg lige ud og gøre et eller andet. jeg kan huske at min dansklærer sagde, at man ikke kunne lære noget, når man ikke kunne sidde stille. det var måske rigtigt nok. jeg lærte i hvert fald ikke ret meget alle de år. jeg kan faktisk godt koncentrere mig om en god bog og en god film. hvorfor fanden kan jeg så ikke sidde stille i klassen ? ild i røven… din egen logbog o v e r b l i k

4 4 forleden skulle jeg igen læse nogle kopier, hun havde givet os. så jeg læser og jeg kan godt læse ordene. jeg kan også fortælle om det bagefter. der stod det og det. ligesom at huske udenad. men hun bliver ved at sige, at vi skal bruge det vi har læst til at diskutere noget. det kan jeg ikke finde ud af. ordene betyder det de gør og jeg kan fortælle, hvad der stod. jeg ved ikke om de handler om noget andet. jeg har svært ved at sige noget i gruppen om det. Jonas snakker hele tiden. han har gået på hf, men holdt op igen. han kan snakke om det vi læser meget længe. og han kan se en masse i det vi læser. det bliver så kort, det jeg skriver om det vi laver. jeg skriver jo bare det der stod. ord og ord… din egen logbog o v e r b l i k

5 5 jeg er færdig med at være i gruppe med Tricia. hun vader rundt og viser sine stramme bukser og snakker om hende og Frands. jeg gider sgu ikke høre om det mere. hun er totalt lige glad med det vi skal lave. hun er kun interesseret i at gå og vise sig frem. jeg gider ikke vise mig frem. vi skal arbejde med det vi skal. vi andre prøver at få skrevet det ned vi skal sige noget om. hun sidder bare og tygger på sit tyggegummi og ser sej ud. jeg tænker tit på, hvordan fanden hun er kommet ned i de bukser. det er svært at koncentrere sig, når hun sidder sådan. hun er bare helt kold overfor det vi skal. jeg synes det er skide pinligt, når man skal fremlægge og man ingenting har. men hun er ligeglad. hun viser sig bare frem… sej sild… din egen logbog o v e r b l i k

6 6 endelig noget jeg rigtig gad. det var en eller anden forfatter, der var på besøg. han snakkede om de der unge, vi arbejder med. jeg hørte noget af det. men han gav os en bog , han havde skrevet. det var nærmest en slags roman. jeg fik læst næsten halvdelen i aftes. den var skide god. han vidste meget om de unge og havde arbejdet med dem. den var bedre end det andet vi læser, for der var handling i den. den handlede om det liv de havde. det var rart at læse på den måde og jeg kan mærke det bliver meget lettere at snakke om det med gruppen. bare jeg kunne skrive på den måde. men det kan man jo ikke, når vi laver opgaver. man kunne jo prøve ad. og se hvad hun siger til det. fed ting… din egen logbog o v e r b l i k

7 7 i går blev Tove pisse sur igen. det er hver gang vi har den gruppe om ugeprojektet. hun kører helt op, når man siger noget til hende. jeg sagde noget om de piller, nogle af de unge får og hun kørte helt op. Alice sagde ikke en skid. hun sad bare og mente det, der stod i kapitlet. jeg sagde bare noget om den måde, man giver dem pillerne på og hun kørte helt op. hun sagde at hun havde set meget af det og at det var sådan og sådan og at jeg ikke vidste noget om det rigtigt. hun havde arbejdet med sådan noget i mange år, sagde hun. da jeg sagde at hun da ikke kunne vide alting, blev hun så gal, at hun begyndte at tude helt hysterisk. det er tredje gang det sker nu og det er fanme svært at få lavet noget sammen med hende. hun skulle tage og snakke med en eller anden om det. ballade igen… din egen logbog o v e r b l i k

8 8 nu starter projektet. det varer to uger. den nye vejleder siger at vi selv skal bestemme, hvordan vi gør det. hvem der vil arbejde sammen og hvad vi skal bruge. hun stillede tre måder op, som vi så skulle vælge mellem. der var noget med nogle bøger og oplæg. og noget med at gå ud til nogle institutioner og få dem til at hjælpe os og så noget med video og internettet. vi skulle komme igennem det samme, sagde hun, men vi skulle selv vælge hvordan vi gjorde det. vi skal snakke med hende om, hvorfor vi vælger den måde og ikke de andre og om hvordan det har været. altså efter projektet er færdigt. jeg valgte med det samme det med bøgerne og oplæggene. men jeg gider egentlig ikke. jeg ved jeg bare prøver at skrive, det der står. jeg skal finde to der også vil det. måske er de gode til at skrive om det. selv vælge… din egen logbog o v e r b l i k

9 9 hver gang vi skal lede efter det vi skal bruge på nettet, så går det i koks. vi får som regel et par timer, men jeg kan ikke overskue, hvad jeg skal vælge af det. jeg klikker forvildet rundt og finder en masse, men jeg kan ikke finde ud af at vælge noget ud. jeg ved ikke, hvorfor det ene skal med og det andet ikke skal. og jeg gider ikke sidde og rode rundt på alle de der smarte sider. Bjarne og Alanin sidder og kører rundt med musik og dates og finder damer. vejlederen blev skide sur over det i sidste uge, men nu sidder de der igen. jeg vælger bare noget, der lyder ok og så printer jeg det og tager det med. jeg er nødt til at spørge Bjarne om det med at printe, for sidste gang stod der kun det halve på papiret. hvorfor fanden skal det være så indviklet at få et stykke papir lavet. det er lettere bare at få en bog. flimmer… din egen logbog o v e r b l i k

10 10 hver gang blærer han sig. vi kan se det alle sammen, men han kan vist ikke selv se det. i går skulle han vise os, hvordan vi skriver i de nye konferencer. på computeren og han tæskede løs på sin egen og viste det man kan. nogle af de andre synes det er skide godt. jeg fatter ingenting og når jeg så spørger, så sker det samme bare igen. jeg er holdt op med at spørge og han vil i øvrigt også hellere sidde og lave noget med dem, der kan noget. han er lige startet på skolen og kan en masse, men han er godt nok ikke ret gammel. ti år yngre end mig, tror jeg nok. han har mere tid til Tricia, men hun viser jo også frem. Bjarne hjalp lidt bagefter og jeg kan godt skrive i konferencen. men jeg ved ikke om det hjælper. jeg skriver jo alligevel mest det, der står i bøgerne. det er pisse irriterende og se ham rende runde og spille smart… blærenørden… din egen logbog o v e r b l i k

11 11 i dag var det bare så fedt. vi skulle lave noget til projektet og hun sagde at vi skulle prøve at lave noget mere end at skrive. det kunne komme på computeren. Alanin ville lave noget video og nogen af de andre ville tage billeder af gruppen. hun spurgte om der var nogen der kunne lave noget selv, nogle tegninger eller andet. jeg har ikke tegnet siden jeg gik i skole, men jeg sagde at jeg godt ville prøve. de andre så helt overraskede ud. jeg har aldrig tegnet her på skolen. jeg ved ikke hvorfor jeg sagde det, men nogle af de andre kan lave så meget og jeg er træt af det jeg sidder og skriver. Bjarne siger jeg skal tegne på computeren, men det kan jeg ikke, jeg tegner bedst med almindelige blyanter, hvis jeg altså kan huske det. det var fedt jeg sagde det. det er længe siden jeg har glædet mig til at komme hjem og prøve noget. at flyve lidt… din egen logbog o v e r b l i k

12 12 pludselig sad jeg og snakkede løs. det gør jeg ellers aldrig. vi skulle snakke om de der unge, vi arbejdede med. og jeg havde læst den der bog af forfatteren, der var på besøg. jeg havde overhovedet ikke planlagt at sige så meget, men lige pludselig snakkede jeg løs. om hvordan de unge havde haft det i skolen og om hvorfor de var sådan. det var ikke noget jeg selv vidste, men jeg havde læst om det i den bog af forfatteren. som regel siger jeg kun det, der står i papirerne, eller også siger jeg ingenting. det var som om den bog fik mig til at snakke. uden at jeg havde planlagt det. jeg blev lidt bange bagefter. de andre kiggede så underligt. og jeg vidste ikke helt, hvad jeg havde sagt. ups!... din egen logbog o v e r b l i k

13 13 i dag skal jeg igen snakke med min vejleder. om hvordan det går med arbejdet på skolen og med at lære noget. sidste gang var det ret dårligt. hun fortalte mig en masse og synes at jeg var for passiv og at jeg selv kunne gøre en masse. bagefter tænkte jeg. hun gør jo ligesom mig – hun siger bare det der står i bogen. de tyve minutter gik hurtigt og jeg fik ikke rigtig spurgt om noget. det var tre måneder siden. jeg ved ikke hvad jeg skal sige i dag. jeg har fået skrevet lidt ned, men jeg kunne ikke finde på så meget. mest det med projektet og tegningerne, men det er nok ikke så vigtigt. og så det med at jeg forleden pludselig snakkede helt vildt. men det er der jo så mange andre, der gør hver dag. jeg ved ikke helt hvad hun vil have mig til at skrive. dårlig snak… din egen logbog o v e r b l i k

14 14 vores lille tomandsgruppe havde en rigtig god snak med vores vejleder i formiddags. endelig fik vi gang i noget ordentligt. hun blev ved med at presse os til at snakke om, hvordan det går. jeg fandt ud af, at jeg bliver fanget i en slags ingenmandsland. det kaldte hun det. enten skriver jeg bare, hvad der står i forvejen eller hvad jeg har hørt. eller også skal jeg prøve at lave noget, der er alt for svært. det er det der tit går galt, tror jeg nu. jeg ved ikke, hvad for en slags arbejde jeg vælger. det sker bare og jeg vil det egentlig ikke, så det ender så med at jeg ikke vælger noget af det rigtigt. så er det jo en slags ingenmandsland… ingenmandsland… din egen logbog o v e r b l i k

15 16 for dælen hvor var det godt lavet. vi laver projekt om de gamle, der er senile, med en gruppe fra Hjørring-skolen. jeg læste to af deres opgaver i vores fælles konference. det var vildt godt. de skriver lidt ligesom den forfatter, der besøgte os. de skriver så man ikke kan lade være med at læse mere. jeg læste en af opgaverne to gange. den gav ligesom et spark – ikke i røven men i hovedet. jeg tænkte på hvordan det var ligesom forfatteren, der holdt oplæg. ordene er almindelige, men de siger meget. jeg ved ikke hvorfor. sådan vil jer gerne kunne skrive og snakke. jeg glæder mig til at møde Britt. hende der skrev den opgave, jeg læste to gange. vi har fået lov til at mødes med dem en hel dag i næste uge og snakke om deres projekt. tak Hjørring!… din egen logbog o v e r b l i k

16 16 den er skide spændende med dem fra Hjørring. men vi skal bruge deres vejleder i konferencen. vi sidder der i gruppen og arbejder vildt meget og vi kører virkelig på. det flytter meget for mig, det her. men det er svært, når vi skriver til hende i konferencen. og der nogen gange går en dag eller to inden vi får et svar. vi sidder midt i snakken og skal skrive og kan ikke komme godt nok videre. nogen gange er der så meget, vi ville spørge om. eller diskutere med hende, for det gør vi meget med den her opgave. vi har prøvet at ringe, men hun er svær at finde og det er jo heller ikke det vi har aftalt. det er ret ærgerligt, når vi nu er så godt i gang. Britts opgave sparkede os syv meter frem. vente, vente… din egen logbog o v e r b l i k

17 17 det er svært at få noget ud af det her arbejde, når stemningen er så dårlig. vi sidder i den store projektgruppe og hakker på hinanden. vi sidder ligesom i vores lille bur alle sammen og tager kløerne frem. jeg ved ikke helt, hvad der er gået galt. vi kunne ikke få hul på emnet. det er skide svært. ingen af os har snakket om sådan noget før. vi sidder og vil have noget af Axel. det er vores vikar resten af måneden. det kan jeg godt se. han ser helt panikken ud nogle gange. når vi låser fast. hvordan kommer vi i gang med det her. vi trænger til et Britt-spark i røven. sådan et kærligt spark, altså. vi ved alt for lidt om de gamles liv. låst fast… din egen logbog o v e r b l i k

18 18 det er det mest underlige, jeg har prøvet. mit arbejde med Britt var så godt, at jeg er blevet en slags vejleder for en af grupperne på det nye hold. Britt kunne få sat tingene sammen og hun kan skrive det også. jeg skulle så være vejleder og det var bare skide svært. jeg vil hele tiden fortælle dem, det jeg ved. men jeg ved godt, jeg skal lade være. det er nok sådan, Axel havde det, når vi låste fast. jeg ved godt jeg skal hjælpe dem ved at spørge og ikke svare. det snakkede vi meget om med vores vejleder, der sagde at hun lavede en slags supervision af os, der hjalp de nye. men det er ret svært at holde kæft. før var det dårligt, når jeg ikke sagde noget. nu er det godt. at holde kæft… din egen logbog o v e r b l i k

19 19 det er det bedste der er sket i det år, jeg har gået her. vi skulle lave ugeprojekt om fremmede kulturer og vi valgte så islam. vi læste nogen artikler og fandt noget på nettet de første dage. men det gik som det plejer. jeg sad og skrev det ned, der stod i forvejen. da vi sad og spiste sagde Lene det samme. så fik hun den idé at låne sommerhuset oppe ved fjorden. vi tog derned hele weekenden – spiste og arbejdede sammen alle fire. Lene kendte en fra klubben, som kom fra Libanon. hun var der hele lørdag eftermiddag. vi havde bare taget tre artikler med fra søndagsaviserne lige efter det der med Bin Laden. vi snakkede og snakkede og skrev og skrev. det endte med at vi snakkede om vores egen måde at være på her i Danmark. det var vildt spændende at sidde sammen og sammenligne de to slags liv. for en gang skyld laver vi en opgave, hvor vi selv har fundet på næsten det hele. superweekend… din egen logbog o v e r b l i k

20 20 den første uge i praktik på ungdomscentret var rent lort! jeg blev lige smidt i gang med en gruppe af de unge, der var helt umulige. en af de ansatte havde lige meldt sig langtidssyg og jeg fik lige det hele i hovedet. det var meningen jeg skulle skive ind i konferencen sammen med de andre, men jeg har bare overhovedet ikke haft tid. og heller ikke lys. jeg ved slet ikke, hvad jeg skal stille op med de forbandede syge hoveder. en af dem truede mig med alt muligt lort allerede den første dag. jeg har læst en masse om de der grupper, men jeg kan jo ikke bruge det til en skid, når jeg står med en folk syrehoveder, der overhovedet ikke hører på noget som helst. de tre første dage satte jeg mig til at tude, da jeg kom hjem. jeg skulle skrive noget om det, men jeg gad fanme ikke. hvis ikke det bliver på en anden måde, så gider jeg ikke det her mere… røvtur… din egen logbog o v e r b l i k

21 21 det går lidt bedre i praktikken. jeg tror det er fordi der skete noget i går. en af syrehovederne havde besøg af en pakistaner han kendte ret godt. pakistaneren var skide aggressiv og højrøvet. de startede deres lort igen. men af en eller anden grund fik jeg sagt noget til pakistaneren, der fik ham til at holde op og høre efter, hvad jeg ville. han opdagede at jeg kendte lidt til hans måde at være på og begyndte at snakke til mig på en anden måde. jeg tror faktisk jeg kan komme til at lave noget ordentligt med nogle af de andre, fordi jeg kan snakke med ham. jeg sad i bussen hjem og tænkte på vores weekend oppe ved fjorden. lidt bedre nu… din egen logbog o v e r b l i k

22 22 når vi skal snakke om meninger er det næsten ikke til at komme til. så snart vi skal arbejde med, hvad vi selv synes, om de fremmede f.eks., så har vi alle sammen en mase meninger. Malene er træls at høre på. hun er skide hård i munden og har helt bestemte meninger om alt muligt. hun bliver helt ophidset og næsten råber, nar hun diskuterer i gruppen og på holdet. jeg ved ikke helt, hvad hun gang i. man skulle tro det var hendes tøj eller udseende, vi snakkede om. jeg synes, man må have de meninger man vil. det har jo egentlig ikke noget at gøre med det, vi skal lave. jeg siger da min mening somme tider, men jeg mener lige så godt, man kan holde den for sig selv. det er jo ikke det, vi er her for. ligegyldigt hvad man mener, skal man kunne gøre arbejdet alligevel. selv om det måske er svært at lave noget med de fremmede. hvis man mener de skulle rejse hjem. meninger… din egen logbog o v e r b l i k

23 23 hun er nogen gange skide provokerende den nye lærer fra København. hun er ret selvsikker og vist nok lidt yngre end mig. hun sørger ikke for noget som helst, som de andre plejer. den anden dag skulle vi finde ud af, hvordan vi fik lavet aftaler med et center, vi ville besøge og lave opgave om. ude i Tune ligger det. hun siger ingenting og vi spørger, hvad vi skal gøre. hvem vi skal snakke med derude og hvad vi skal sige. hun siger bare: prøv at finde ud af det, så snakker vi om det bagefter. men det er jo det vi ikke kan, vi ved ikke, hvordan det skal være. vi kender dem ikke og ved ikke, hvad vi skal bruge besøget til. så fik vi flere timer til at gå med at rode rundt på amtets hjemmeside, hvor der stod noget rodet om centret. vi fik så sendt en mail, men fik ikke svar resten af dagen. og vi ævlede om, hvad vi skulle derude. til sidst fandt vi to, der ville tage derud næste dag og snakke med dem. om vores besøg, altså. men det kunne hun jo have gjort forinden, så besøget og aftalerne var klar… hun provokerer… din egen logbog o v e r b l i k

24 24 det var første gang, vi skulle lave en opgave alene. skolen havde købt en cdrom om de gamle. dem med demens. den var lagt ind på computerne i edb-rummet og det var egentlig ganske sjovt at klikke rundt. den var godt lavet, men det tog en hel time at finde rundt. tegningerne var vildt gode. de lignede lidt det, jeg havde lavet engang. altså måden de var tegnet på. men det var lidt for tydeligt, hvad vi skulle finde ud af. ligesom en kriminalfilm, hvor man kan regne det hele ud med det samme. men tegningerne, som bevægede sig, var godt lavet. da de to timer var gået, var jeg ikke nået noget rigtigt. jeg havde kun kigget på det med supervision. det havde jeg selv prøvet, da jeg var en slags vejleder for de nye. det er ret spændende. vi kunne ikke få det med hjem og snakken bagefter var ret forvirret, for vi havde alle sammen været forskellige steder rundt på programmet. jeg ville ellers godt have kigget mere på det med supervision. Bente sagde, det kom vi til sidst i uddannelsen og måske i praktikken. arbejde alene… din egen logbog o v e r b l i k

25 25 i morges hoppede jeg i stolen, da jeg så mailen fra Britt i Hjørring. hun havde set nogle af de tegninger, jeg havde lavet til vores projekt før sommer. hun havde set dem i den fælles konference. hun skrev at hun skulle lave slutprojekt med to fra AUC. de lavede noget med ældre og IT og det skulle være en slags hjemmeside for en stort center. hun spurgte om jeg kunne prøve at tegne noget til deres projekt – noget ligesom til vores eget. med ansigter og udtryk på de ældre. hvis jeg ville, skulle jeg komme over til dem en dag og snakke med dem om det. altså med Britt og de to fra Ålborg. jeg blev helt nervøs og svedte i hænderne, da jeg svarede på mailen. jeg skrev at jeg rigtig gerne ville, men at jeg jo ikke vidste noget om hjemmesider. endelig… din egen logbog o v e r b l i k

26 26 jeg blev helt svimmel og utilpas og fik åndenød, da jeg kom til mødet i Ålborg med Britt og de to andre. de var en slags psykologistuderende. men der kom også et jakkedyr med slips og mappe og det hele og han sagde han gerne ville være med, fordi han var leder af hele projektet i Ålborg og havde set mine tegninger. og spurgte om jeg ville lave dem til hele projektet, altså det han var leder for, og ikke kun det Britt var med i. jeg svedte og stammede i det. jeg kunne ikke rigtig overskue, hvad han spurgte om. jeg tror nok Britt hjalp mig med at svare. jeg følte mig edderdum bagefter. latterlig. men da jeg kom op i toget og skulle hjem, var jeg helt overgearet. hold kæft hvor var det vildt. endelig kunne jeg lave noget mere med tegninger. og noget der skulle bruges i virkeligheden. og kunne ses på Internettet… flyver igen…1 din egen logbog o v e r b l i k

27 27 jeg vågnede med hjertebanken midt om natten efter mødet i Ålborg. jeg aner ikke en skid om at tegne til en hjemmeside. hvorfor sagde jeg ikke det? jeg sov videre på en guld, men vidste allerede at jeg om morgenen ville drøne hen til min vejleder og spørge om, man kunne lære noget om det på vores skole. det mente hun ikke man kunne. der var ingen, der havde spurgt om det før. jeg spurgte Bjarne om han vidste noget om den slags og han sendte et par mails i løbet af formiddagen. han kom med noget allerede, da vi sad og spise. der var en slags aftenhold nede på kulturhuset, hvor man lavede den slags. også for nye. jeg tog fri de sidste timer og tog ned på ”huset” og spurgte dem om det. det var noget med billeder, scanning og andre ting, som skulle starte hver anden måned. to gange om ugen og det var mest lavet for arbejdsløse, så derfor skulle jeg selv betale. tirsdagen efter startede jeg. hjælp – hvad sker der ? flyver igen…2 din egen logbog o v e r b l i k

28 28 det var pisse pinligt for mig. jeg havde ikke hørt en lyd efter i skolen hele dagen. jeg var ret meget bange for at komme ned på kurset første gang. jeg tudede helt hysterisk, da jeg kom hjem fra det. det var gået ad helvede til dårligt. og det var som om jeg vidste, det ville gå sådan. jeg skulle have holdt mig til at skrive det, der stod i forvejen. nogle af de andre dernede havde prøvet det flere gange og jeg sad og flimrede og svedte og kunne ikke koncentrere mig om, hvad jeg skulle. ham der var der, var ok, men han skulle hjælpe alle 15 og jeg hørte nok ikke ordentligt efter alligevel. jeg tudede helt hysterisk bagefter. allerede lidt i bussen. og sagde højt, at det går sgu ikke, det her. da jeg havde tudet færdig og tørret op efter mig, skete der noget ret underligt. det var helt ad lort det hele, men jeg kunne mærke inden i, at jeg ville gå hen og spørge Bjarne om hjælp næste morgen. jeg ville fanme med til det der i Ålborg. jeg ville fanme bare! det var en underlig fornemmelse… både rodet og sådan helt klar… højt at flyve… din egen logbog o v e r b l i k

29 om Henriettes læringslogbog…
idéen om denne læringslogbog har været undervejs i lang tid. i flere år, faktisk. fordi selve fokuseringen på betingelserne for positiv læring er den vigtigste indsats, vi kan levere i uddannelserne. det gælder også, når vi integrerer IT i uddannelserne… vi siger i denne tid, at vi vil ind til kernen af læringen. der findes ikke sådan en kerne. gode læreprocesser er en mosaik, en samtidig tilstedeværelse af mange forskellige ting: selvtillid, godt miljø, arbejde rundt om den lærendes grænser, inspiration, mange medier, mange arbejdsformer, selvstændig udfoldelse, kombination af teori og praksis etc.etc. min idé har hele tiden været at udarbejde noget åbent materiale, uden normative angivelser af, hvordan der skulle arbejdes med det. materiale der overhovedet ikke forholder sig til faglige spørgsmål. men udelukkende til læreprocesserne som sådan. det er nemlig fælles for alle i uddannelsesverdenen – og alle andre steder, hvor der læres. så snart den faglige akkord slås an, blokeres der på kryds og tværs. for mig stod der, efter en række forgæves forsøg, kun det tilbage at beskrive en række læringssituationer. situationer hvor læringen lykkes eller fejler – eller begge dele. situationer hvor nogle af læringens problemer dukker op og situationer, hvor der handles. lige så mange forgæves forsøg havde jeg med fortælleformen. den diskursive-logiske form duer ikke til så komplekse beskrivelser, hvor menneskelige følelser og reaktioner også er på spil. fiktionen er den rette form. den udenforstående fortællerrolle kiksede flere gange. ligeså kombinationerne. derfor valgte jeg til slut at fortælle gennem en jegfortæller. det giver en dynamik mellem de situationer i den ydre verden jegfortælleren beskriver og hendes egen tanker om dem og sig selv. selve skrivningen var umådelig vanskelig. hvis skrivningen er for målstyret, bliver den gold og udynamisk for læseren. det bliver fortænkt, så at sige. derfor er der tilstræbt en stor grad af umiddelbarhed i skrivningen…- hvilket egentlig vil sige, at jeg ikke helt ved, hvad jeg har skrevet… jeg håber at denne lille demo kan bruges som led i udviklingen af den store vision: at skabe videobaserede scenarier til læringsrefleksioner, kombineret med et interaktivt og levende websted for brugerne. nu må vi se… dec 01 jan gejel o v e r b l i k

30 2 s t a r t s i d e henriette 3 ild i røven 4 ord og ord 5 sej sild 6 fed ting 7 ballade igen 8 selv vælge 9 flimmer 10 blærenørden 11 at flyve lidt 12 ups! 13 dårlig snak 14 ingenmandsland 15 tak Hjørring! 16 vente, vente 17 låst fast 18 at holde kæft 19 superweekend 20 røvtur 21 lidt bedre nu 22 meninger 23 hun provokerer 24 arbejde alene 25 endelig 26 flyver igen 1 27 flyver igen 2 28 højt at flyve din egen logbog

31 min egen logbog Her er din logbog.
Du kan skrive i den, printe ud, gemme den – eller sende den som mail eller til en konference. min egen logbog Husk at tilpasse dit logbogsvindue Denne pil sender dig tilbage til den side i Henriettes læringsbog, som du senest har været på. Det skal se sådan ud – så du kan se begge logbøger


Download ppt "Jeg har bearbejdet notaterne og gjort dem læselige."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google